69 022 läst · 281 svar
69k läst
281 svar
Sotar'n vägrar gå upp på taket...
Bra 👍. Då behövs inga glidskydd för stegen? Det är ju bara du som kan falla o du är ju säker😉.P perarne123 skrev:
Var det före eller efter du bytte takpapp och hängrännor?P perarne123 skrev:
Själv hade brandskyddskontroll förra året och fick ett påpekande på att jag måste flytta glidskyddet någon decimeter till vänster, då det satt nästan mitt för takstegen. En lite större plattform vid skorstenen var också ett önskemål men inget måste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har sotat tre gånger sen vi köpte huset 2019 och här kilar de upp och ner för stegen utan större krångel men taket blev bytt för drygt tio år sen och jag antar att glidskydd och takstege ordnades då, vilket jag tror var efter dåvarande regler.
Redigerat:
För min del behövs inget glidskydd för stegen. Den står stabilt på verandagolvet, från vilket jag går upp på taket. Jag ramlar inte när jag går på marken och inte heller när jag går på taket. Men regler är regler, och för att få använda min kamin måste kraven för taksäkerhet vara uppfyllda. Annars blir det användningsförbud.K Kling 1 skrev:
Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Så bara för att man väljer ett yrke så ska man inte förvänta sig att arbetsmiljön ska bli säkrare på sikt? Fattar du ens själv hur idiotiskt det låter? Jag förmodar att du anser att oavsett vad man jobbar med så ska det inte behöva användas skyddsutrustning? Lite svinn måste man ju kunna räkna med och alla vet ju att det är farligt att gå upp på morgonen!P perarne123 skrev:
Är du även en av dom som helst inte saktar ner när du passerar vägbyggen/räddningstjänst/bärgare mfl som utför arbetet på vägarna, utan muttrar sitt och gasar på ”För de som jobbar med dessa yrken vet ju att det är riskfyllt att vistas nära trafik och de kände ju faktiskt till riskerna när de gick in i yrket!”?
Visst, det är en risk att leva och varje dag utsätts man för risker, men det betyder ju inte att man inte ska sikta på att minska riskerna och därmed öka sannolikheten för att man ska få bibehålla livet och hälsan man har.
Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.F Fagelbla skrev:Så bara för att man väljer ett yrke så ska man inte förvänta sig att arbetsmiljön ska bli säkrare på sikt? Fattar du ens själv hur idiotiskt det låter? Jag förmodar att du anser att oavsett vad man jobbar med så ska det inte behöva användas skyddsutrustning? Lite svinn måste man ju kunna räkna med och alla vet ju att det är farligt att gå upp på morgonen!
Är du även en av dom som helst inte saktar ner när du passerar vägbyggen/räddningstjänst/bärgare mfl som utför arbetet på vägarna, utan muttrar sitt och gasar på ”För de som jobbar med dessa yrken vet ju att det är riskfyllt att vistas nära trafik och de kände ju faktiskt till riskerna när de gick in i yrket!”?
Visst, det är en risk att leva och varje dag utsätts man för risker, men det betyder ju inte att man inte ska sikta på att minska riskerna och därmed öka sannolikheten för att man ska få bibehålla livet och hälsan man har.
Vilken världsmästare🤓du är den ende på jorden som inte har ramlat, du verkar inte vara så insatt i hur vanligt det har varit med olyckor med stegar och fortfarande är i privata sammanhang…P perarne123 skrev:För min del behövs inget glidskydd för stegen. Den står stabilt på verandagolvet, från vilket jag går upp på taket. Jag ramlar inte när jag går på marken och inte heller när jag går på taket. Men regler är regler, och för att få använda min kamin måste kraven för taksäkerhet vara uppfyllda. Annars blir det användningsförbud.
Ingen ska behöva riskera sitt liv i jobbet…
Aaaaaah….. nu förstår jag, du är ju bara en sån där gnällspik. Inget att göra åt.P perarne123 skrev:Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Ber om ursäkt att det tog tid innan jag fattade.
Ja vi vet ju att det går jättebra med visioner. Nollvisionen är ett jättebra exempel för där har det räddats hundratals liv varje år.P perarne123 skrev:Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Du och dina nära och kära kommer fram levande, men resan tar några minuter längre. Väljer du att se det som ett straff så är det upp till dig
Utan alla dessa regler had du åkt omkring i din gamla folka utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan eller i Tässla utan säkerhetsbälte och ungarna sovande på hatthyllan i 220km/h, jo det är ett helvete med regler och utvecklingP perarne123 skrev:Vi vet ju hur det går med visioner. Trafikverkets tankar om Nollvisionen med noll döda i trafiken innebär ständigt nya regler, förbud och straff. Med samma resonemang inom taksäkerhet kommer vi få ständigt nya direktiv om hur taken ska utformas. Nästa steg blir fallskydd, säkerhetsselar och annat, allt på bekostnad av fastighetsägaren.
Till slut blir regler till mer problem än nytta. Eftersom det inte går att uppnå total säkerhet kommer det alltid komma nya regler som begränsar vår tillvaro. Inte heller en takstege eller glidskydd kan garantera att ingen ramlar ned från taket. Hur löser vi det?K kortis skrev:
Trots Nollvisionen så envisas folk med att dö i trafiken. Så vad bli nästa åtgärd? Max 30 km/tim? Dubbla säkerhetsbälten? Livstids fängelse för rattfylla?S Stuff skrev:
Att inte riskera sitt liv i jobbet innebär att alla ska ha möjlighet att sköta sitt jobb från soffan hemma, så fort man går utanför dörren lurar faran. Men vänta, man kan ju få en hjärtinfarkt där också!R Rejäl skrev:
Och hur ska poliser, soldater och t ex brandmän kunna sköta sina jobb om de inte är beredda att ta risker?
Håller inte med om din syn på dessa risker, att en sotare inte ska skadas på sitt jobb är självklart sedan kan alltid en olycka hända..P perarne123 skrev:Att inte riskera sitt liv i jobbet innebär att alla ska ha möjlighet att sköta sitt jobb från soffan hemma, så fort man går utanför dörren lurar faran. Men vänta, man kan ju få en hjärtinfarkt där också!
Och hur ska poliser, soldater och t ex brandmän kunna sköta sina jobb om de inte är beredda att ta risker?
Allt är inte svart eller vitt, utan arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för deras anställdas arbetstid..
Sedan finns det högriskyrken och dessa är med mera risker…
Trots??P perarne123 skrev:
När nollvisionen klubbades i slutet av 90-talet så dog det ca 500 personer om året i trafiken.
I dagsläget ligger vi på ca 200 döda om året. Detta trots att trafikarbetet på våra vägar har ökat med nästan 25% under denna period.
Har du någon aning om systematiskt förbättringsarbete fungerar? Det känns som att du tycker att man ska lägga sig helt platt och sluta försöka, bara för att man aldrig kommer nå 100%?