Om det skulle vara någon "gnistsändare", ex en termostat eller som ovan, ett elstängsel, som ligger i något mellanläge eller slår till/från/till och ger störningar över ett stort frekvensområde så lär det kunna höras på en radio.
Välj en mellanvågs eller kortvågsfrekvens och lyssna efter kraftiga knäppningar samtidigt som det hålls ett öga på tv:n.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Gamla bensinmotorer med oskärmat tändstift stör det mesta när det gäller digitala sändningar.

För några år sedan så hade en av grannungarna en gammal Zündapp, när den körde förbi så fungerade inte ens Bluetooth från midjan till örat. Och då var mopeden 30m bort. Hackigt ljud blev resultatet. På TV så kan jag tänka mig att det blir rutor/pixelering med tanke på hur dess codec fungerar.
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi hade störningar på TVn när jag var ung, höll på ca 10 sek, kom o gick med allt från 10 minuter till flera timmar.
Det var nått med pannan, för efter pappa bytte panna försvann problemet.
Elektrikern trodde det var en kontaktor som var dålig och hade stört.
Men det är nog inte ditt problem.
En kontaktor som vibrerar kan mycket väl ge samma typ av problem. Så när elpatronen går in så...
 
Bryt all inkommande el till huset.
Låna en skaffa en inverter
12 V Dc - 230 V AC eller ett litet elverk och mata endast TV och ev antennförstärkare.
Antennkabel ska inte gå via nåt annat som t ex video eller multimediaapparater.

Upphör störningarna så har Du nåt i huset som stör.
Kanske elektroniken i FTX, frysbox e t c.
 
Det borde räcka att bryta all el förutom den till TV'n?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R ravbogu skrev:
Hej,
Jag kan se relativt bra med SVT HD på mobila bredband- med lite fördröjningar ibland. Men det funkar, men det som irriterar är att VI alla betalar extra skatt för SVT kanalerna och att om jag tittar på bredband så kan jag inte se tex lokala nyheter - det blir bara Sthlm lokala nyheter. Och så är det svårare att ha lätt överblick över programutbudet som bara syns på marksändningar.
På SVTplay får du in alla SVT lokalsändningar om du söker.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Gamla bensinmotorer med oskärmat tändstift stör det mesta när det gäller digitala sändningar.

För några år sedan så hade en av grannungarna en gammal Zündapp, när den körde förbi så fungerade inte ens Bluetooth från midjan till örat. Och då var mopeden 30m bort. Hackigt ljud blev resultatet. På TV så kan jag tänka mig att det blir rutor/pixelering med tanke på hur dess codec fungerar.
Hej pacman42

Bra påpekande

De flesta mottagare av radiosignaler har AGC (Automatic gain control) för att klara både starka och svaga radiosignaler.

För att hålla nere kostnaden kan denna AGC ofta sättas före de filter som begränsar mottagarens bandbredd till att bara släppa in de ”intressanta frekvensområdet”.

Konsekvensen blir då, att starka störsignaler, även om de ligger utanför de ”intressanta frekvensområdet” drar ner förstärkningen i antennförstärkarens AGC.

Resultatet blir då att mottagaren blir mindre känslig och man kan tappa mottagningen.
 
Med så stora avstånd till sändaren skulle jag absolut inte ha sändaren på vinden. Och jag skulle se till att ha en "rejäl" antenn. Och förstärkare vid antennen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Just så. Vid antennen!
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
N
BirgitS BirgitS skrev:
T2 krävs för alla HD-kanaler och SVT/TV4 sänds bara som HD.
Däremot så räknades det inte som nytt när den där tabellen gjordes för även innan dess sändes HD-kanalerna med T2.
SVT och TV4 sänds i HD MEN i DVB-T. Inte DVB-T2!
I samband med att kanalerna i SD stängdes skiftade man från DVB-T2 till DVB-T när det gäller sändningarna i HD.

Helt säker på detta då jag bl.a. använder en kombinerad mottagare (Vantage 8000 TS) för satellit- och marksänd TV som inte klarar T2 men där jag kan se SVT och TV4 utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
På SVTplay får du in alla SVT lokalsändningar om du söker.
Men det är störigt att behöva söka efter det OCH man måste vänta tills sändningen är slut innan den finns på play.
 
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
SVT och TV4 sänds i HD MEN i DVB-T. Inte DVB-T2!
Varför skriver så Boxer så här?
HDTV-sändningar i marknätet sänds med DVB-T2
För att se HDTV-sändningar i marknätet och hos Boxer, krävs en box med stöd för DVB-T2 alternativt en TV med stöd för DVB-T2 och en CI+modul.
https://www.boxer.se/kundservice/ordlista

Kjell skriver samma sak:
DVB-T2 används i Sverige till alla HD-program. Alla som vill ha möjlighet att se HD-program behöver därför komplettera med en DVB-T2-box eller skaffa en ny TV med en sådan mottagare inbyggd.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/digital-tv-mottagare/digital-tv-box
 
Svårt att veta varför dom skriver så. Kanske förväxlar dom övergången till MPEG-4 med övergången till DVB-T2? Eller så är det ett (misslyckat?) försök att förenkla teknikkraven för kunderna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men det är störigt att behöva söka efter det OCH man måste vänta tills sändningen är slut innan den finns på play.
Det räcker att söka en gång sen finns den i ditt innehåll men jo du får inte se lokalnyheterna irl men det överlever nog de flesta.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.