HOBBY ARCHITECT
V VLJ skrev:
En liten kamin hade ju dock inte suttit fel (men kanske det finns några regler emot)
Undrar jag också. Och i Attefallshus?
 
HOBBY ARCHITECT
Var båda arkitekter men har ändå inte råd med ett hus eller bostadsrätt?
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Fint hus med fina detaljer, men hur var det med återbruket, det mesta var ju nytt material. Men ett trivsamt sommarhus med begränsat året runt användande.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Kul att få följa ett så jordnära projekt och där så mycket togs till vara på. En sak att bygga smart, en helt annan att mest ha en stor budget att luta sig emot. Visst, en liten stuga, men många av valen är smarta, speciellt golvet är värt en applåd. Riktigt häftigt faktiskt, och jag förstår verkligen att de är supernöjda. Enda jag hade gjort annorlunda är lösningen med spröjsen, men nu fick de ju ihop det, men vinsten blev inte så estetiskt stor att det i mitt tycke var värt merjobbet. En oas mitt i stan - grattis.
Tyckte det var ganska begränsat med återbruk
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Var båda arkitekter men har ändå inte råd med ett hus eller bostadsrätt?
Jag tyckte deras upplägg var smart rent ekonomiskt. De kanske sparar till en bostadsrätt eller trivs bra i hyresrätten. Kul att alla inte tänker/är lika, trots att vi är svennebananer ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Var båda arkitekter men har ändå inte råd med ett hus eller bostadsrätt?
De ville nog undvika att ha lån och bli livegna banken. Fler i Sverige borde kanske tänka så?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
De ville nog undvika att ha lån och bli livegna banken. Fler i Sverige borde kanske tänka så?
Givetvis skall man inte belåna sig allt för högt men samtidigt får man inte glömma att ett hus är en tillgång som om den inte belånas i praktiken blir outnyttjad från ett ekonomiskt perspektiv. Dessutom är det en tillgång som oftast endast kan belånas så länge som man har en inkomst. Så att nyttja sina besparingar under yrkeslivet för att sedan kanske behöva dem när du går i pension är kanske inte att rekommendera. Med det sag så vet jag ingenting om hur vida en kolonistuga räknas som en tillgång som kan belånas. Kanske mer något som landar som konsumtion.
 
  • Gilla
Pankow
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Var båda arkitekter men har ändå inte råd med ett hus eller bostadsrätt?
Sa de så? För det är ju inte alla som vill bo i en bostadsrätt.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Var båda arkitekter men har ändå inte råd med ett hus eller bostadsrätt?
De kanske är utan jobb? Av alla akademikeryrken har arkitekter högst arbetslöshet, ca 6% jämfört med t.ex ingenjörer 0,5%. Eller så vill paret helt enkelt bo i lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Fint hus, jag tycker de lyckades bra även om den egna arbetsinsatsen antagligen var astronomiskt stor.

Men jag blir fundersam över att de var tvugna att bygga "traditionell kolonistuga" - vid överflygningarna ser man flera modernare "lådhus" som uppenbarligen är OK.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Huset blev riktigt mysigt inifrån. Jag gillar det lilla fönstret vid dotterns säng. Lite "Sagostigen" över det. Och de välvda hörnen på toaletten.

Jag tycker dock att de skulle satt lockläkt eller något på fasaden. Det ser lite ut som plast eller masonit. Det kanske inte ser så ut i verkligheten.
 
Kul projekt och bra program som blandar högt och lågt dvs har med dyrare objekt med billigare som i inslaget 🙂.
 
Ja, man vill ju inte folk skall tycka man är jobbig men det är det där med svenska citattecken och amerikanska...

Fel
Text med rött kryss över, "Husdrömmar: 'Häftigt att bo i ett hus månialv byggt'".


Rätt
Svensk text, rubrik om husbygge, "Husdrömmar", lyfter fram stoltheten av egenbyggt boende.
 
Redigerat:
  • Haha
Ursviken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.