Hej,

Med risk att jag blir ordentligt utskälld i detta forum känner jag att jag måste erkänna att jag felat och vända mig till er för hjälp, om det inte är för sent.

Jag har byggt ett skärmtak med reglar, spont (stora ihopsatta spontskivor från byggmax) och sedan papp och utpapp ovanpå.

Målade så fint stolpar mm men fick för mig att jag kunde vänta med att måla undertaken. Detta var i våras och snart är det vår igen.. det har börjat komma mögel under taket ganska jämt över hela taket som för övrigt är vinklad mot nordväst om det spelar någon roll för mögeltillväxt.

Är det för sent att måla taket?
Vad ska det i så fall vara med för färg och behöver jag göra några övriga förberedelser? Slipa bort det här och dö mögeldöden på kuppen känns inte skoj, har ingen bra ansiktsmask.

Och om jag någon gång i framtiden får för mig att glasa in så det blir ett uterum, kommer jag få sota ännu mer för att jag lät möglet skapas då en go lukt kanske sprids?
 
  • Träbjälklag med underifrånperspektiv, belyst av ljusslinga, utomhusmiljö vid skymning eller gryning, snö synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
johannord och 1 till
  • Laddar…
Ser väl inte farligt alls måla i vår när det torkat upp
 
  • Gilla
TSkoogh och 7 till
  • Laddar…
Om du har tätt på ovansidan så måste du använda en färg som andas annars kommer dit tak inte att hålla så länge.

Ett alternativ är ju slå dit ett glest undertak som du målar så blir det ordentlig ventilation av taket.
 
  • Gilla
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vara orolig för att måla på det där. Borsta av det som är löst och kör grundfärg först. Grundfärg brukar ha div medel i sig som gör livet surt för mögel.
Använd ej akrylatfärg utan någon typ av oljefärg. Din färghandel kan nog ge tips om du beskriver konstruktionen.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
K
Du behöver inte oroa dig för möglet särskilt mycket när du slipar. Ett enkelt munskydd funkar, mest mot slipdammet egentligen. Du är ju utomhus och det är en engångsgrej som du ska göra. Det är bara att köra på.
 
  • Gilla
citronskal
  • Laddar…
ser ut som lite väl klena reglar? Hur lång spännvidd och regeldimension har du?
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K
Med tanke på hur mögeltillväxten ser ut så skulle jag definitivt säga att mögeltillväxten började redan på byggmax. Eller om du förvarat virket på olämpligt sätt. Påväxten är så ojämn att grogrunden för detta fanns redan där när du byggde taket.
 
R
Jag håller med inlägg #3…
 
M Mecklaren skrev:
Hej,

Med risk att jag blir ordentligt utskälld i detta forum känner jag att jag måste erkänna att jag felat och vända mig till er för hjälp, om det inte är för sent.

Jag har byggt ett skärmtak med reglar, spont (stora ihopsatta spontskivor från byggmax) och sedan papp och utpapp ovanpå.

Målade så fint stolpar mm men fick för mig att jag kunde vänta med att måla undertaken. Detta var i våras och snart är det vår igen.. det har börjat komma mögel under taket ganska jämt över hela taket som för övrigt är vinklad mot nordväst om det spelar någon roll för mögeltillväxt.

Är det för sent att måla taket?
Vad ska det i så fall vara med för färg och behöver jag göra några övriga förberedelser? Slipa bort det här och dö mögeldöden på kuppen känns inte skoj, har ingen bra ansiktsmask.

Och om jag någon gång i framtiden får för mig att glasa in så det blir ett uterum, kommer jag få sota ännu mer för att jag lät möglet skapas då en go lukt kanske sprids?
Jag skulle strunta i det såvida det inte är ett uterum som är stängt. Jag skulle sätta ett snyggt undertak istället. Då har du möjlighet till att dra schysst belysning vart du vill som inte är utanpåliggande.
Lycka till
 
ullet
Måste bara säga att det var ett kreativt sätt att använda hyllkonsolerna!

Men jag håller med andra som svarat tidigare, är inga problem att måla på det det där, vill du vara på säkra sidan kan du rengöra med något mögeldödande först.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det var ångestdämpande! Yes det är kanske lite klena reglar.. 120mm, men det är inte pannor eller liknande ovanpå och sällan större mängder snö i området, så hoppas det håller.

Tack för det där med hyllkonsolerna, eller om det var med en smula ironi 😆 var nöjd när jag kom på det i alla fall haha
 
Det blir ofta fuktigt på undersidan av råspont om man har papptak, fenomenet uppträder främst klara nätter när taket blir väldigt mycket kallar än luften och kondensutfällning sker. Jag lade 20mm minerallull på min carport mellan papp och råspont för att undvika detta.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
M Mecklaren skrev:
har ingen bra ansiktsmask.
Det finns i många affärer, jag skulle rekommendera en enkel FFP2 eller FFP3 för detta.
 
Du kan spraya på medel typ Boracol (om det finns kvar) så är möglet ett minne blott och du dämpar chansen att det kommer tillbaka
 
  • Gilla
Ichimoku64
  • Laddar…
Lite OT men intressant ur synvinkelen den eviga diskussionen om man kan ventilera en modern kall vind för mycket eller inte.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.