P
O Olf Oggler skrev:
[bild]

Skivorna måste ju limmas i skarvarna. Men frågan är om jag ska limma mot träreglarna och hoppas på att jag aldrig mer kommer behöva lyfta spånet? Eller ska jag chansa och inte limma spånet på reglarna och ha kvar möjligheten att lyfta spånet om jag behöver se över reglarnas infästning i betongen, eller komma åt någon installation under?

Det är ju ett jäkla jobb att behöva regla om hela golvet bara för att man behöver lyfta spånet.

Kan man inte limma skivorna på reglarna med något mjukt lim som går relativt enkelt att skära bort. Tex PL 200? Det ger ju dessutom en lite elastisk fog.
Träreglar direkt på en gjuten platta är en dålig lösning...
 
Ja varför ska man bygga nytt med en erkänd riskkonstruktion som orsakat enormt mycket ombyggnationer under decennier. Aldrig träreglar mot betongplatta är väl närmast en tumregel idag, men visst det beror kanske litet på hur pass torr betongen kan hållas över tid. Stålreglar är det vanliga mot gjuten betongplatta som jag förstår det, som lekman.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja varför ska man bygga nytt med en erkänd riskkonstruktion som orsakat enormt mycket ombyggnationer under decennier. Aldrig träreglar mot betongplatta är väl närmast en tumregel idag, men visst det beror kanske litet på hur pass torr betongen kan hållas över tid. Stålreglar är det vanliga mot gjuten betongplatta som jag förstår det, som lekman.
Även med källare under?
 
Om det är mellanbjälklag i betong så gäller inte det jag skrev, jag tänkte källargolv i betong.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om det är mellanbjälklag i betong så gäller inte det jag skrev, jag tänkte källargolv i betong.
Lite olika budskap som jag kanske tolkade fel.....
O Olf Oggler skrev:
Då det är källare under så finns det ingen fuktproblematik.
O Olf Oggler skrev:
Det är ju en extremt grovgjuten platta med väldigt lös och grov/skrovlig yta.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Är det ett bjälklag av betong och utrymme källare under. så glöm det med någon fukt i betongen, bara bygga på som du tänkt, kanske förstärka om som jag skrev tidigare och bygga på bara.
 
På tal om att limma och skruva golvspån. Golvspånskruv ser ju inte så förtroendeingivande ut. En slät hals på skruven genom hela skivan. Vanlig golvskruv har ju ofta en motgänga för att fästa ordentligt.
 
Golvspånskruv funkar klockrent.
 
  • Gilla
Agra och 1 till
  • Laddar…
Jag limmade med PL200, om någon är nyfiken. Eller rättare sagt. Jag har provat i ett rum. Granab skryter ju med att de har levererat 4,5 milj kvadratmeter golv som limmats med liknande lim. Så det bord ju vara väl beprövat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.