D Daniel 109 skrev:
Att det blir en sådan övertändning i en lokal som branden startar i inom 20min är inget konstigt.
Både ja och nej. Inte konstigt, men man borde veta bättre än att konstruera på detta sätt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det sägs att den döda sprang runt i lokalerna och varnade folk för branden.
 
  • Ledsen
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Konstigt att man redan på projektstadiet beslutat sådant material som är så lättantändligt.
Tänker på höghuset i London som hade brännbar fasadbeklädnad.
Det var väl en tur att branden skedde nu och inte med 2000 barn och vuxna i anläggningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här är en film som uppenbarligen är tagen i brandens startskede.
[media]
Tyvärr har någon valt att lägga en textremsa mitt över den intressanta delen av bilden, men man ser åtminstone att det står en "skylift" precis där det brinner. Är ju inte otroligt att det har något med brandorsaken att göra.

Är också förbluffad över hur snabbt det sprider sig. Uppenbarligen skall man hålla sig borta från dylika "plastland" om man är orolig för att det skall börja brinna.
Vart är den personen som saknas när branden börjar i en rutschkana i typ kvart?
 
C
H Hhallden skrev:
Vart är den personen som saknas när branden börjar i en rutschkana i typ kvart?
Ingen aning, men enligt ryktet är den personen nu tyvärr påträffad avliden. Tydligen en Lisebergs-anställd.

Har också kommit ut en ny bild som visar samma vy men med lite mer detaljer.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag ställer mig på sidan som säger att byggnaden var fel i grunden och att detta inte kan förklaras bara av att man inte var klar med brandskyddet.
Kan vi inte sluta killgissa och låta dem som faktiskt har kompetens och information avgöra det?
 
  • Gilla
Elofsson
  • Laddar…
Totte_S
A arkTecko skrev:
Kan vi inte sluta killgissa och låta dem som faktiskt har kompetens och information avgöra det?
Sluta killgissa på byggahus? Då kan redaktionen lika gärna lägga ner forumet. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen aning, men enligt ryktet är den personen nu tyvärr påträffad avliden. Tydligen en Lisebergs-anställd.

Har också kommit ut en ny bild som visar samma vy men med lite mer detaljer.
[media]
Det ser ut som det brinner ur ett temporärt avlopp.
/W
 
F
P paralun skrev:
Det spelar nog mindre roll för här är det sannolikt den övergripande planen för Heta arbeten som brustit. Sen mycket sannolikt något oförutsett i samband med konkreta arbeten som svetsning. Hur många gasflaskor fanns i utrymmet, hur förvarades gasflaskorna osv. Brännbart material i utrymmet mm? En stor röra i utrymmet?
Gasen vid den svetsningen det handlar om är inte brandfarlig så det handlar om tryckkärl.
 
F
M maxmsm skrev:
Den korrekta benämningen borde nog vara glasfiberarmerad och om jag inte minns helt fel så brukar man använda polyester till båtar och liknande.
Jo, men i dagligt tal kallar man det ”glasfiber” Polyester, vinylester, epoxi mm.
 
G G.L. skrev:
Konstigt att man redan på projektstadiet beslutat sådant material som är så lättantändligt.
Tänker på höghuset i London som hade brännbar fasadbeklädnad.
Det var väl en tur att branden skedde nu och inte med 2000 barn och vuxna i anläggningen.
Jag tror inte det är något konstigt materialval man gjort, tvärt om finns det säkert få alternativ att välja mellan vid dessa tillämpningar. Dessutom säkert inte många leverantörer att välja på. Ett liknande bygge färdigställdes för något år sedan ca 25km söderut från Göteborg, nämligen här i Kungsbacka.
Modernt byggnadskomplex med konstnärlig muralmålning, spiralformade rutschkanor och pågående konstruktionsarbete omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Misstänker att man nu tagit en extra titt på sina rutiner vid eventuell brand…
 
Redigerat:
A arkTecko skrev:
Kan vi inte sluta killgissa och låta dem som faktiskt har kompetens och information avgöra det?
Jag tjejgissar tack så mycket.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
När vi ändå tjejgissar så kan jag berätta att någon sett på tiktok att det handlade om felaktigt inkopplade lampor, någon kortslutning. Skulle det kunna orsaka brand?
 
Mikael_L
FreQa FreQa skrev:
Även under ett bygge ska det finnas fullgod brandsäkerhet. Branddörrar kan ha monterats. Sen har man sett på alltför många byggen att hantverkare ställt upp branddörrar och låst de med en skruvmejsel eller dörrkil så de inte kan gå igen och brandförloppet är ett faktum.
Fullgod brandsäkerhet under byggtiden är inte samma som brandsäkerhet och krav under brukandeskedet.
Det är omöjligt.
Det tar tid innan alla brandväggar är på plats, branddörrar på plats och i funktion, sprinkleranläggning i funktion, brandlarm i funktion osv osv.
En del saker blir inte färdigställda innan någon av de allra sista veckorna.
Jag har varit på tillräckligt många byggen för att ha sett alla varianter.
 
  • Gilla
Fagelbla och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi ändå tjejgissar så kan jag berätta att någon sett på tiktok att det handlade om felaktigt inkopplade lampor, någon kortslutning. Skulle det kunna orsaka brand?
Kanske är dom där armaturerna från Jula som diskuterats så mycket på forumet? Vi är några som är skyldiga vissa en ursäkt i så fall...
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.