R
Du verkar gilla att frångå tillverkarens anvisningar, varför söker du stöd i dina egna idéer om du tror på dom så kör på dom🤓
 
T
Om du måste riva upp golvet och "lyfta spånet" så har du större problem än lite reglar.. å andra sidan ser jag ingen anledning till at du inte ska kunna låta reglarna ligga kvar bara för att du har limmat spånet...? Om det blir lite rester kvar på reglarna efter rivning så kan du väl ta en bandslip och ta bort det?

Jag har aldrig varit med om att någon lyfter upp golvet av annan anledning än vattenskada och då har spån och reglar varit fuktiga och ändå behövt bytas.
Vad ser du för orsak till att man ska behöva riva golv och lyfta golvspån som inte även har blött ner reglarna..?
 
Sittställning
Haru fuskat under golvet som gör att du måste komma åt rören?

Jag skruvlimmade mitt golv och när jag behövde komma åt så gjorde jag ett hål i golvet, fixade där under och sen skruva jag tillbaka plattan genom att sätta reglar in under som jag skruva fast.

Inget konstigt.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Den svaga länken i hela systemet är ju infästningen mellan regel och betong.

Om man har bärande träbjälklag så ser jag ingen anledninge till att man skulle behöva lyfta spånet. Där monterar man ju så att säga en gång och sedan glömmer man allt. Men när reglarna ligger på betongen sådär så är risken ganska stor att det släpper någon stans(mellan regel och betong). Jag har varit med om det på andra ställen. Men då har det varit plankgolv ovanpå. Och det går ju att demontera utan några större bekymmer.

Att hyvla och slipa limrester från reglarna tror jag inte infästningen i betongen håller för. Reglarnas infästning pallar med stabil belastning uppåt och nedåt. Börjar man vicka på dem så släpper de ganska snart.
 
Sittställning
Limma allt, det blir stabilt.
 
Det lutar nog åt det hållet. Men det är inte utan tvivel. Något säger mig att jag kommer svära över det beslutet när reglarna börjar klappra.
 
O Olf Oggler skrev:
Det lutar nog åt det hållet. Men det är inte utan tvivel. Något säger mig att jag kommer svära över det beslutet när reglarna börjar klappra.
Lägg sättlim mellan regel och betong.
 
Sättlim mellan regel och betong? Det är ju luftspalt mellan regel och betong.
 
O Olf Oggler skrev:
Sättlim mellan regel och betong? Det är ju luftspalt mellan regel och betong.
Inte hela vägen, utan bara klickar.
 
men det är ju ca -10mm till 30mm glipa under reglarna. Dvs på vissa ställen har jag behövt ta ur reglarna. Och på andra ställen 30mm luft under. Det är ju en extremt grovgjuten platta med väldigt lös och grov/skrovlig yta. Det är inte så lätt att regla upp på ett sådant underlag. Kvaliteten i det hela blir ju lidande. Och det är också därför jag är lite tveksam till att stänga allt för all tid och evighet genom att limma med PVA-lim.
 
Mellanrum mellan reglar och betong och ingen riska för fukt. Det blir att sätta stöd på dom ställen som har glipa. En regelbit 45X95 som står på betongen och skruvas fast i regeln, då kan det inte knarra. Sen mäta tvärs över reglarna med en lång rak regel och se om dom är på lika höjd. Sen bara skruva och limma skarvarna. Att infästningen i betongen skulle släppa är långsökt, då trycket är uppifrån och är det då stumt från början så rör det sig inte.
 
Systemet du använder (subfloor? nivell?) borde ha i sina instruktioner om det krävs lim för att det ska bli stabilt. Det kan ju vara så att konstruktionen med plastskruvarna bygger på att man skruvlimmar skivor ovanpå.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
H
O Olf Oggler skrev:
Jag har inte bestämt mig. Det känns bara så definitivt att limma. Jag är ju lite nyfiken på om det finns någon annan som lagt spån utan att limma mot regel.

Jag har rivit en hel del golvspån som inte varit limmat. Då har det gått utmärkt att bara återanvända regelverket. Bara att se över och förstärka upp och återanvända. Det är ju en jäkla skillnad mot att behöva regla om allt.

Man kan ju ge sig tusan på att så fort man limmat hela golvet så behöver man komma åt ett radiatorrör, eller vad det nu kan vara?
Trä ändrar sig efter fuktighet, det är stor risk för knarr och ostabild golv om du inte limmar och skruvar. Antar att du inte ska byta golvspån varje år.
 
Äh.
Riv ut reglarna och gjut med EPS betong så behöver du inte oroa dig för knarr eller om du ska limma eller inte ;).
 
  • Haha
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
[bild]

Skivorna måste ju limmas i skarvarna. Men frågan är om jag ska limma mot träreglarna och hoppas på att jag aldrig mer kommer behöva lyfta spånet? Eller ska jag chansa och inte limma spånet på reglarna och ha kvar möjligheten att lyfta spånet om jag behöver se över reglarnas infästning i betongen, eller komma åt någon installation under?

Det är ju ett jäkla jobb att behöva regla om hela golvet bara för att man behöver lyfta spånet.

Kan man inte limma skivorna på reglarna med något mjukt lim som går relativt enkelt att skära bort. Tex PL 200? Det ger ju dessutom en lite elastisk fog.
Är det en träregel ingjuten i plattan?
Är plastskruvarna pluggade i betongen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.