Hej,

Har dålig värme i huset och funderar på om cirkulationspumpen är underdimensionerad. Den orkar bara ge värme åt en våning.

- Ett-rörssystem
- Fjärrvärme
- Sutteräng hus dvs. två våningar
- Sex slingor totalt med tre slingor per våning
- Mellan 2-5 radiatorer per slinga. Modell MP/MP2/MP3 radiatorer
- På den längsta slingan är 3 radiatorer utbytta till handdukstorkar modell större. Misstänker detta ger större tryckfall
- Rören i slingorna är jag nästan 100 på är 12mm kopparrör.
-

Sitter nu en cirkulationspump Wilo Yonos Pico 15/1-6 (Row).

På VVS ritningen finns formlerna, enligt bild. Vad får jag ut från formlen? Och vad sätter jag in för värde på MP?

Tänker att jag måste börja räkna flödet men är nybörjare på detta.
 
  • Svårtydd teknisk ritning, fragment; innehåller mått och markerade punkter eller sektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Anrs är det viktig med rätt tryck i systemet, 2 vån ger minst ca 0.5 bar tryck
 
H Håbbe01 skrev:
Anrs är det viktig med rätt tryck i systemet, 2 vån ger minst ca 0.5 bar tryck
Har ca 1,5 bar
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Med största säkerhet fel injusterat.
 
Wilo går att ställa in flödet via vred, så vad står den nu på
 
G Gustav.89 skrev:
Hej,

Har dålig värme i huset och funderar på om cirkulationspumpen är underdimensionerad. Den orkar bara ge värme åt en våning.

- Ett-rörssystem
- Fjärrvärme
- Sutteräng hus dvs. två våningar
- Sex slingor totalt med tre slingor per våning
- Mellan 2-5 radiatorer per slinga. Modell MP/MP2/MP3 radiatorer
- På den längsta slingan är 3 radiatorer utbytta till handdukstorkar modell större. Misstänker detta ger större tryckfall
- Rören i slingorna är jag nästan 100 på är 12mm kopparrör.
-

Sitter nu en cirkulationspump Wilo Yonos Pico 15/1-6 (Row).

På VVS ritningen finns formlerna, enligt bild. Vad får jag ut från formlen? Och vad sätter jag in för värde på MP?

Tänker att jag måste börja räkna flödet men är nybörjare på detta.
Hur stort är huset?
 
Har man monterat 1 rörs-koppel, alternativt ställt in kopplet för 1-rör när man installerade handdukstorkarna?
 
H Håbbe01 skrev:
Wilo går att ställa in flödet via vred, så vad står den nu på
Den står på golvvärme och högsta fart
 
L lat skrev:
Hur stort är huset?
Ca 200kvm som värma upp
 
L lordi skrev:
Har man monterat 1 rörs-koppel, alternativt ställt in kopplet för 1-rör när man installerade handdukstorkarna?
Yes, en rörskoppel och de är rätt inställda
 
L lat skrev:
Med största säkerhet fel injusterat.
Eventuellt kan det vara så. Men skulle vilja räkna fram vad flödesbehovet är för att se om cirkulationspumpen är stark nog
 
Oavsett styrka på pump, så har det med dim på rör att göra, för klent och det finns inte plats för mer vattenflöde. Vet du hur det kopplat, bara en stam ut eller flera.
 
J jonaserik skrev:
Oavsett styrka på pump, så har det med dim på rör att göra, för klent och det finns inte plats för mer vattenflöde. Vet du hur det kopplat, bara en stam ut eller flera.
Det fördelar sig på 3 slingor precis efter centralen för respektive våning. Stänger jag av en våning blir det varmt på den andra och tvärtom.

Vet att det är klent men har suttit oljepanna innan och då måste det ju ha varit varmt i hela huset samtidigt.
 
Hög temp till låg temp system?
Strypa nedre slingorna så det blir balans i systemet.
 
G Gustav.89 skrev:
Det fördelar sig på 3 slingor precis efter centralen för respektive våning. Stänger jag av en våning blir det varmt på den andra och tvärtom.

Vet att det är klent men har suttit oljepanna innan och då måste det ju ha varit varmt i hela huset samtidigt.
Menar du 3 GV-slingor på varje plan eller ett matarrör nerifrån som delar sig på varje plan och fortsätter uppåt, var lite deffust. Vad värmer du med, en modern VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.