Isakare Isakare skrev:
Vi hade störningar på TVn när jag var ung, höll på ca 10 sek, kom o gick med allt från 10 minuter till flera timmar.
Det var nått med pannan, för efter pappa bytte panna försvann problemet.
Elektrikern trodde det var en kontaktor som var dålig och hade stört.
Men det är nog inte ditt problem.
Hej Isakare

Det du beskriver här är typiskt för en termostatstyrd kontaktor där termostaten har ”ett långsamt tillslag” så att kontaktorn ”brummar” ett par sekunder. Förutom ljudet du hör, så skapas en elektromagnetisk störning som med hjälp av elinstallationen både förs vidare ledningsbundet och förs vidare i luften.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
svt och tv4 ligger i olika muxar kan vara en förklaring till att tv4 fungerar utan problem
T2 krävs inte för svt och tv4
 
  • Tabell över Sveriges TV-kanaler med information om tekniska ändringar för sändning och kanalplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T tergo skrev:
svt och tv4 ligger i olika muxar kan vara en förklaring till att tv4 fungerar utan problem
T2 krävs inte för svt och tv4
T2 krävs för alla HD-kanaler och SVT/TV4 sänds bara som HD.
Däremot så räknades det inte som nytt när den där tabellen gjordes för även innan dess sändes HD-kanalerna med T2.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
T2 krävs för alla HD-kanaler och SVT/TV4 sänds bara som HD.
Däremot så räknades det inte som nytt när den där tabellen gjordes för även innan dess sändes HD-kanalerna med T2.
du har rätt när jag kollar så kom t2 november 2010
 
A AndersS skrev:
Kan vara yttre störningar beroende av din plats orsakade av väder/vind.
Vi fick byta till gitterantenn med ungefär samma problem vid fritidshuset.
Hej,
Har kollat om gitterantenn på Kjell & Co och de hävdar att de är bra i korta avstånd till sändaren < 25 km, men min huvudsändare i Hörby ligger mycket längre än så. Men Kjell & Co ger mycket info om antenner som jag skall studera mera noga.
 
  • Gilla
rdahlin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Antennen på vinden. är det en massa snö på taket. Signalen kan förändra sig mellan tö och kyla
Hej
Kan nog utesluta för även om vi har haft ganska mycket snö periodvis denna vinter, så har jag pixelering då och då även när all snö är borta här i Skåne. Tyvärr!
 
Kan du plocka in dina baskanaler via bredbandsanslutning så kan du ju helt skippa din gamla antenn och alla bekymmer med det. Bara en tanke.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Isakare

Det du beskriver här är typiskt för en termostatstyrd kontaktor där termostaten har ”ett långsamt tillslag” så att kontaktorn ”brummar” ett par sekunder. Förutom ljudet du hör, så skapas en elektromagnetisk störning som med hjälp av elinstallationen både förs vidare ledningsbundet och förs vidare i luften.
Hej Martin
det som är underligt är att "pixeleringen" är bara då och då, inte alltid, men det kan vara från många minuter till flera timmar och främst sen eftermiddag och kvällar speciellt verkar det vara på helgerna - det är därför jag inbilars mig att det kunde vara ngn sorts radiosändare. Men vem har privata radio sändningar i dessa dagar med mobiltelefoner? Och så det måste vara en väldigt långsam kontaktor. Har även prövat att stänga av tv-en och sedan sätta på igen i hopp att det kan vara så att en störning "pixelering" kan ligga kvar när den väl startats. Men tyvärr ingen bättring.
 
R ravbogu skrev:
Hej,
Har kollat om gitterantenn på Kjell & Co och de hävdar att de är bra i korta avstånd till sändaren < 25 km, men min huvudsändare i Hörby ligger mycket längre än så. Men Kjell & Co ger mycket info om antenner som jag skall studera mera noga.
Hej Anders,
Har funderat på detta med väder och vind, men ser ingen direkt samband för störning kan vara även när det inte blåser.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kan du plocka in dina baskanaler via bredbandsanslutning så kan du ju helt skippa din gamla antenn och alla bekymmer med det. Bara en tanke.
Hej,
Jag kan se relativt bra med SVT HD på mobila bredband- med lite fördröjningar ibland. Men det funkar, men det som irriterar är att VI alla betalar extra skatt för SVT kanalerna och att om jag tittar på bredband så kan jag inte se tex lokala nyheter - det blir bara Sthlm lokala nyheter. Och så är det svårare att ha lätt överblick över programutbudet som bara syns på marksändningar.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Vi har en inomhusantenn och ibland blir det kraftiga störningar med pixelfel. Då får man gå och försöka räta ut antennkabeln och trycka in den bättre i antennen eller flytta antennen tills det blir bra bild som kan fortsätta att vara bra i några få dagar eller några veckor. Om det trilskas har vi bra nytta av TV:ns menyval för signalmottagning där man ser signalstyrka och kvalitet (vid störningar är kvaliteten mycket låg). När man får bra bild på den önskade kanalen får man kolla att det inte är några andra kanaler som har börjat få problem i stället. Bara som ett exempel på att det kan bero på kablar och kontakter också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej allesammans,
Tror fortfarande att det är någonting som stör SVT HD frekvensen efter att de smalnade ner pga 5G. Men vad det är ... ? Det är därför jag misstänker att det har med el systemet som bättrades på - moderniserades - i samband med installationer för luft-vatten värmepump ungefär i samma veva som "pixeleringen" satt igång. Men det är inte logiskt för att det är bara ibland och att det kan vara olika tidslängder. Hade det varit värmepump installationen borde störningen vara mera regelbunden i samband med att tex fläkten utomhus sätts igång. Så regelbundet har jag inte märkt.
 
R ravbogu skrev:
Hej allesammans,
Tror fortfarande att det är någonting som stör SVT HD frekvensen efter att de smalnade ner pga 5G. Men vad det är ... ? Det är därför jag misstänker att det har med el systemet som bättrades på - moderniserades - i samband med installationer för luft-vatten värmepump ungefär i samma veva som "pixeleringen" satt igång. Men det är inte logiskt för att det är bara ibland och att det kan vara olika tidslängder. Hade det varit värmepump installationen borde störningen vara mera regelbunden i samband med att tex fläkten utomhus sätts igång. Så regelbundet har jag inte märkt.
Hej ravbogu

Som jag skrev tidigare så är det normalt att signalstyrkan till antennen varierar i styrka under dygnet och vid variationer i vädret.

Dessutom så kan eventuella störningar från switchningen (i de elenergieffektiva elapparater som vi numera köper, och ansluter till elnätet), variera med tiden när apparater används.

I till exempel värmepumpen kan det finnas en frekvensomriktare (som styr varvtalet i kompressorn) som genererar störningar som även det varierar i styrka o frekvensinnehåll med tiden.

Om det finns en kombination av varierande signalstyrka till antennen samtidigt som störningarna från elapparater varierar så är det rimligt att störningen av mottagningen varierar med tiden.
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Din felbeskrivning tyder på svag signal plus störningar från mobilmast. Störningarna från 4G/5G blir större på kvällar och helger då fler kopplar upp sig på mobilnätet. Man kommer hem efter jobbet och startar sina prylar helt enkelt.

Så en bra förstärkare ,med 4G/5G-filter KAN lösa problemet. Det kan även vara så enkelt att du måste sätta antennen på taket, att sätta den inne på vinden fungerar inte alltid. Alternativt rikta om antennen mot en annan sändare för att slippa störningen från mobilmasten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
I somras hittade jag äntligen ett fel hos en kund som fick pixeleringar periodvis. Kunde inte mäta upp problemet, men monterade LTE-filter, bytte mastförstärkare, nätdel, lade ut en ny kabel tillfälligt. Störningarna kom sporadiskt ändå
Men en dag hittade jag felet, ett elstängsel vid hästarna som råkade vara på just när jag var där igen.
Det 'knäppandet' framkallade en störning, som gick rakt in i antennen.
 
  • Gilla
antett och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.