Hej, varför tycker ni att oljefyllda element inte är bra?, ingen verkar rekomendera såna.

Varför?, för att dom kan gå sönder?, allt kan gå sönder anser jag.

Och ska du köpa konvektor element så kostar dom cirka 2000 kr för ett bra från pyrox eller wösab.
Det blir dyrt om du ska köpa ett par st, kan inte se att man får tillbaks dom pengarna, men rätta mig gärna om jag har fel

Mvh Micke
 
t_ehrngren skrev:
Köp inte oljefyllda el-radiatorer.

Fördelen med el-radiatorer är den snabba regleringen, med låga reglerförluster.
All låta en elpatron värme x liter med olja som skall värma ett plåtskal är enbart slöseri.
När termostaten stoppar så ger oljan fortfarande värme i x minuter= slöseri.
När termostaten slår till så tar det x minuter innan radiatorn blir varm= ojämn rumstemperatur.

Om du nu måste ha el-radiatorer så köp INTE oljefyllda.
Idag tillverkas energieffektiva el-radiatorer utan olja.
Förtuom detta som ovanstående skrivit så varför hänga upp dessa oljekolosser på väggarna när det inte finns ett enda belägg för att oljeradiatorer skulle vara bättre än en konventionell konvektor.

Sen vet jag inte vad du fått det ifrån att Pyrox eller Wösab skulle ha några bra konvektorer och till dom hiskeliga priserna??

Siemens, Nobö, Tego är exempel på rejäla och bra konvektorer till bra priser, skall du köpa oljeradiatorer av bra kvalitèt så ligger dom minst 20-30% dyrare i pris än dessa fabrikat och deras konvektorer.
 
VA??, vart har du hittat detta??, jasså det har inte jag sett, och jag har sökt en hel del, hmm, tack iallafall

Jag har kollat pyrox leverantör, och så ligger priserna där, ja vet det är riktigt dyrt.

Mvh Micke
 
Kolla på www.dimplex.se efter Nobö och Siemens konvektorer och Tego har väl sin egen hemsida.
 
Menar ni konvektor med 400 v ?? eller vanliga med stickpropp`? , bara undrar, ska kolla den sidan

Mvh Micke
 
Det heter konvektor eller elradiator oavsett om det är 230 eller 400v, båda finns för fast montage och 230v med stickpropp i någon modell också.
 
Okay dom verka helt okay, men hittade inga priser på 1000 w eller nåt annat
 
Vad menar du med att alla element har 100% verkningsgrad?
Att all tillförd energi till en radiator blir värme är väl självklart!
Men att det skulle innebära att du inte har några förluster är fel!
Om du tillför värme som inte behövs så är verkningsgraden inte 100%.



prototypen skrev:
Alla elelement har 100% verkningsgrad, men med en bra styrning (elektronisk termostat) kan man hålla jämnare värme och kanske undvika att temperaturen är någon grad över önskad temp.

De som har sparat 15 kWh har inte gjort det genom att byta till oljefyllda.

De upplever nog att luften blivit bättre men det blir den med ett luftelement och elektronisk termostat också.

Protte
 
Låter som alla klankar ned på oljefyllda element, men jag ser ju inga konkreta saker som gör att de skulle vara sämre än icke fyllda/konvektion/el-radiatorer?

Snälla, ni med erfarenhet... rada upp för och nackdelar med oljefyllda element.
 
Nackdelar oljefylda, högre pris för motsvarande kvalitet, betydligt "trögare" värme vilket gör att man får mindre exakt temperatur i rummet och därmed lite högre energiförbrukning, det händer att dom läcker olja = förstörda golv, dom är tunga, vid feldimensionerade ( för små) element blir oljfylda hetare pga. att den värmeavgivande ytan är åtkomlig.
Fördelar för oljefylda inga
 
  • Gilla
LarsH42
  • Laddar…
men trots att vi överdimensionerade de direktverkande elektroniska elradiatorerna (fr WÖSAB) som vi var tvungna att att ha på vissa ställen knäppte och rasslade de, när man satte på dem om hösten luktade de massor av damm. Vi trodde att det inte skulle vara så stor skillnad men det var det. Mycket mindre trevliga. Det är möjligt att det finns radiatorer av bättre kvalitet som inte alls gör så?? eller så ligger det i de direktverkandes natur.
Idag skulle vi nog valt att först köpa en luftvärmepump.
 
"Riktiga" direktverkande el-element SKA vara tysta om inte klaga och byt ut dom.
 
elmont skrev:
"Riktiga" direktverkande el-element SKA vara tysta om inte klaga och byt ut dom.
Det där får du förklara. Vad är ett "riktigt" element?
Min erfarenher är också att direktverkande knäpper o väsnas o luktar bränt damm. Har i stugan snart bytt ut alla direktverkande element mot Gnosjös oljefyllda bimetall och upplever det som en väldig komfortförbättring! Termostaterna är visserligen inte så snabba på att reagera (elektonisk termostat hade varit bättre om jag haft råd) men har numera som rutin att knäppa av ett par element manuellt när jag eldar brasa, annars fortsätter dom att värma. Har också intryck av att värmeekonomin blir bättre när jag bytt, men det beror på att termostaterna i de gamla elementen var helt opålitliga och att elementen hade för mycket kapacitet.
 
Jag har mycket stor erfarenhet av ADAX (VP9xx) i första hand samt NOBÖ (C4FxxZSC/F) bägge är av typ "genomströmmare", deras elektroniska termostater pulsar ut strömen med cykler som anpassas till behovet och blir därför inte helt "kalla" eller "heta" och därmed undviks knäppandet pga. metallens längdutvidgning, samt att dom ytor som är "rörliga" är löst upphängda och därmed ger dom inga spänningar i plåten. Gamla och moderna element kan inte jämföras då både matr. och teknik har utvecklats mycket även på det här området. Jag har även provat andra fabrikat och haft nått som kanske är likvärdig men jag har även haft sånna som jag bittert ångrat att jag provat, (som jag fått byta ut till "dyra" på egen bekostnad).
Med "riktiga" menar jag alltså "dyra kvalitetselement"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.