C
P perarne123 skrev:
Sen, en sotare som väger 150 kg är nog i helt fel bransch...
Nä, precis. Jag tolkar det som att det inte handlar om något annat än ett "knep" för att kunna döma ut befintliga skydd, i synnerhet sådana infästa i hängrännan.

"Rent tekniskt kan det vara så att någon kommer med en helt ny idé för glidskydd till hängränna som funkar bra. Men vi löser det nu genom att sätta maxvikten till 150 kilo."

Vet inte om "rekommendation" är rätt uttryck i sammanhanget, men det är ju riktigt på så sätt att BBR inte innehåller någon konkret hänvisning till standarden. Men man verkar ju överens inom branschen om att det är standarden man kommer att peka på.
 
  • Gilla
perarne123
  • Laddar…
kisumisu
F fsn skrev:
Jag har alla de där grejerna på taket men jag har en för hög skorsten och vägrar montera plattform så efter första sotningen så skulle det absolut stå att kunden själv ombsörjer demontage av de två översta modulerna på skorstenen. Så i 7-8 år ålade jag upp på taket som en jävla idiot och skruvade ner skorstenen, väntade till den sura och rätt obegåvade gubbjäveln var klar och upp igen och skruva på modulerna. Det höll på tills det dök upp en yngre och lite mer agil sotare som tyckte det var en jävligt dum idé. Istället föreslog han sotning nerifrån kaminen Och skrev in det istället. Så det är mitt förslag, ring
L Ludde Nordin skrev:
Jag fick också påpekande om glidskydd trots att jag hade skruvat fast stegen när sotaren var på besök. Fick dock en bra förklaring;
Glidskyddet måste finnas där för att man snabbt ska kunna resa stegen på ett säkert sätt vid tex skorstensbrand, då finns sällan tid för husägaren att klättra upp och fästa stegen (med skruv eller spännband) så räddningstjänst kan bekämpa på ett säkert sätt. Det köper jag, och ett glidskydd kostar ju typ 150:- och är lätt att montera
Ok kan ju vara vettig anledning ja.
Men det som är så roligt att jag har ett hopp mellan takstegen och stegen upp till skorstenen och knappt nånstans att hålla, men det är tydligen ok.

Men vi tänker väl alla på olika saker.
Har själv dock funderat åtgärda det jag tycker är ett problem då jag själv måste också hänga där lite då och då för att skruva loss hatten och på hatten också en grej man började klaga efter sådär 10år 🤔

Visst visst det kommer väl nya regler och riktlinjer. Han menade på att hatten helt onödig efter en sommar då det riktigt öste ner regn kom regnvatten in 😕
 
C cpalm skrev:
Håller med. Men en (potentiellt självutnämnd) auktoritet är inte rätt sätt att lösa oenigheter på. Sotaren måste enligt min mening kunna svara sakligt på varför taksäkerheten inte duger.
Och hans svar är då att det är bestämmelser enligt den och den myndigheten. Det är inte så att varje sotare helt plötsligt fått för sig att skinna alla kunder.
Han tjänar inget på att ni får spendera pengar på taksäkerhet. Jag säljer tak och alla dess tillbehör men ibland undrar jag hur folk tänker egentligen. Man byter takpannor/plåt eller dylikt och tycker att det är katastrof att betala några tusen för taksäkerhet. När själva taket kostar allt från 50 lakan och upp till 200. Vem vill ha ett liv på sitt samvete?
Anledningen till att det har skärpts är att det var väldiga mängder med skador inom deras yrke och oftast berodde det på undermålig eller saknad taksäkerhet.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Och hans svar är då att det är bestämmelser enligt den och den myndigheten. Det är inte så att varje sotare helt plötsligt fått för sig att skinna alla kunder.
Han tjänar inget på att ni får spendera pengar på taksäkerhet. Jag säljer tak och alla dess tillbehör men ibland undrar jag hur folk tänker egentligen. Man byter takpannor/plåt eller dylikt och tycker att det är katastrof att betala några tusen för taksäkerhet. När själva taket kostar allt från 50 lakan och upp till 200. Vem vill ha ett liv på sitt samvete?
Anledningen till att det har skärpts är att det var väldiga mängder med skador inom deras yrke och oftast berodde det på undermålig eller saknad taksäkerhet.
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
Arbetsmiljölagen. Kika i den, ingen ska behöva riskera att skada dig i sitt arbete.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
Jamen, strunta i reglerna om du vill.
Köper du hus, sommarstuga, garage osv. oavsett typ av tak, så borde du förstå att nån gång behövs det tillgång till taket på ett någorlunda säkert sätt.
Om jag låter någon gå upp på på taket som troligtvis är högre upp än 2 meter utan glidskydd på stegen så är ju ansvaret mitt.
Taksteg likaså, gå upp själv utan skydd om du anser att du har råd. Eller så lejer du nån som tycker att det är ok.
 
  • Gilla
zimbas och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
fast de här kraven har ju i stort sett funnits rätt länge nu. Ett papptak idag som är så gammalt att det lades innan "nya reglerna", bör vara hög tid att byta ut för länge sedan.
 
P perarne123 skrev:
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
Låter som du inte bör ha någon eldstad som kräver sotning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P perarne123 skrev:
De nya kraven kommer inte från sotaren, utan från Räddningstjänsten. Som i sin tur går efter Boverkets krav. Byter man tak på sin villa blir montering av en takstege bara en mindre del av kostnaden,. Har man däremot en liten sommarstuga på 25 m2 och en takhöjd på 2 meter blir en takstege och glidskydd en kostsam och helt onödig investering. I vårt fall också komplicerat, eftersom de takstegar som finns på marknaden är gjorda för att förankras i läkt som inte finns på ett papptak. När jag kontaktade Räddningstjänsten förstod de mitt problem, men tyvärr: "regler är regler", och det är upp till fastighetsägaren att lösa problemen.
Hur som helst är det alltid olyckligt med retroaktiva regler. Bygger man nytt kan man ta med dessa säkerhetsanordningar i beräkningen från början och då blir allting mycket enklare.
När kom de nya kraven från Räddningstjänst och Boverket? Vid årsskiftet eller kom de för flera år sedan? Och hur och när fick du veta om de nya kraven?
 
C
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Arbetsmiljölagen. Kika i den, ingen ska behöva riskera att skada dig i sitt arbete.
Om de skulle följa arbetsmiljölagen och föreskrifterna om arbete på höga höjder skulle det inte bli mycket sotat på småhus. Sen kan man ju diskutera om detta är arbetsgivarens, fastighetsägarens eller myndigheternas fel, men ur ett arbetsmiljöperspektiv vilar ett tungt formellt ansvar på arbetsgivaren.
 
  • Gilla
perarne123
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Arbetsmiljölagen. Kika i den, ingen ska behöva riskera att skada dig i sitt arbete.
Man riskerar livet så fort man kliver ur sängen på morgonen. Det finns risker med allt, även om man förstås inte ska ta risker i onödan. Att vara sotare innebär risker, det måste man vara medveten om när man väljer det yrket.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
När kom de nya kraven från Räddningstjänst och Boverket? Vid årsskiftet eller kom de för flera år sedan? Och hur och när fick du veta om de nya kraven?
När de kom vet inte jag, men jag fick vetskap om dem i februari förra året då det var dags för kontroll av brandsäkerheten i vår stuga. Kontrollanten som kom dit satte en blankett i handen på mig med de krav som skulle åtgärdas, och sen åkte han vidare med oförättat ärende.
 
H hempularen skrev:
fast de här kraven har ju i stort sett funnits rätt länge nu. Ett papptak idag som är så gammalt att det lades innan "nya reglerna", bör vara hög tid att byta ut för länge sedan.
Pappen ska hålla i 25 år enligt tillverkaren. Vid förra sotningen för tre år sedan hade sotaren inga krav på takstege.
 
K Kling 1 skrev:
Jamen, strunta i reglerna om du vill.
Köper du hus, sommarstuga, garage osv. oavsett typ av tak, så borde du förstå att nån gång behövs det tillgång till taket på ett någorlunda säkert sätt.
Om jag låter någon gå upp på på taket som troligtvis är högre upp än 2 meter utan glidskydd på stegen så är ju ansvaret mitt.
Taksteg likaså, gå upp själv utan skydd om du anser att du har råd. Eller så lejer du nån som tycker att det är ok.
Jag går själv på taket flera gånger om året. Höst och vår för att rensa hängrännor från löv och barr, och ibland för att inspektera pappen eller justera tv-antennen. Taket har 22 grader lutning och är belagd med papp med yta av skiffer, avsedd att gå på. Mycket säkert och tryggt.
 
P perarne123 skrev:
Man riskerar livet så fort man kliver ur sängen på morgonen. Det finns risker med allt, även om man förstås inte ska ta risker i onödan. Att vara sotare innebär risker, det måste man vara medveten om när man väljer det yrket.
Det finns risker i nästan alla yrken.
Arbetsmiljöarbetet syftar till att eliminera kända risker.
 
  • Skärmdump av Google-sökning om den svenska Arbetsmiljölagen med utdrag och relaterade frågor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.