Jag funderar på att prova att tillverka egna allmoge fönster och köksluckor. Är det någon som har erfarenhet av det? Har en Robland x310 kombimaskin. Mycket har jag gjort men aldrig sådant. Funderar på att plocka ned 10-15 ekar och göra av. Erfarenheter? Vilka frässatser skall man akta sig för? Vilka kan man köpa, Toolbox?

Fönstren till mitt nybygge kommer att gå på runt 100 000:- och köket 75 000:- . Dessutom skulle det vara kul att pröva.

Funderar även på att borra hål i isen och ta upp lite järnmalm, smälta det och tillverka lås och gångjärn... (Detta var dock inte sant) ;-)

Mvh

/Lelle
 
Ahh! Skönt att det finns fler som inte gör allt på enklaste sätt... Köksluckor har jag i allafall provat på, med bra resultet. Köpte en profil/kontraprofilfräs på toolbox som fungerar kalas. (Jag har ingen 30 mm "vertikalfräs" utan får nöja mig med undermonterad 12 mm) Trots tre barn som hänger och klättrar i dessa håller limfogar och speglar... Fönstren känns lurigare. Monsterfräsarna som behövs för detta kräver nog mer vana (och skjutbord/säkerhetsprylar/tålamod.) än jag har. Men visst, har DU vanan så varför inte?:rolleyes:
(Jag försöker av princip göra allt själv. Om någon i omgivningen tycker man kan KÖPA ett nyckelskåp för 300 och man själv räknat med att köpa ny fräsmaskin, några kubik virke för att göra det själv gäller det att vara tuff och principfast...)
 
Mikael_L
bigsnucke skrev:
Om någon i omgivningen tycker man kan KÖPA ett nyckelskåp för 300 och man själv räknat med att köpa ny fräsmaskin, några kubik virke för att göra det själv gäller det att vara tuff och principfast...)
:D :D :D

Jag är bara såå imponerad av vissa, er två t.ex. ;)

(Jag vill definitivt mer än jag gör )
 
Åhhh jag trodde den här tråden skulle bli stendöd. Kul att du också provat. Funderar på en fönsterfrässats från just Toolbox. Verkar kvaliteén vara OK? När det gäller fönsterfrässatser ligger ju priserna från 3000 upp till 50000 och mer än det så man funderar ju om en sats för 6000 duger.

Visst det är lite krångligare och tar lite tid men jag tycker det är värt det. Jag blir förbannad varje gång jag går in i en byggvaruhandel och ser deras hutlösa priser på de klass 5 virke de säljer.

Ha de byggare

/Lelle
 
Jag har sågat en del lövträ från egen skog, mest ek och bok. Några erfarenheter, för vad det nu är värt:

1) Det är inte lätt att torka virke lagom fort så det blir sprickfritt och, framförallt, RAKT. Gissar att en mycket stor del av virket inte funkar till dörrar etc. Du behöver tätt med strö, absolut plant underlag och stora tyngder ovanpå högarna.
2) Du behöver fin kvalitet på stockarna, det räcker inte med att det är kvistfritt någon meter i taget mellan stora kvistar, det är rejäla spänningar och varierande fiberriktning långa sträckor före och efter kvistar. Det spricker och blir krokigt hur man än gör.
3) Räkna med att en stor del av utbytet i mitten går bort pga svart/rötkvist.
4) Det tar lång tid att torka, flera år skulle jag tro om du inte får fatt i en virkestork.
 
4) Det tar lång tid att torka, flera år skulle jag tro om du inte får fatt i en virkestork.

Tips på en enkel virkestork som du delvis bygger själv hittar du på Plano Maskin AB - snickerimaskiner för alla, det finns en gratis byggbeskrivning också.
Har själv torkat virke med en sån tork, med ypperligt resultat. Sauno heter torken.:D
Det tar bara 2-4 veckor från rått till möbeltorrt.
 
Jag har köpt en tork från plano och tänker nu bygga själva torken med den beskrivning du nämner. Skulle gjort det för länge sedan men det blev mer virke att såga än jag tänkt. Kul att du provat med bra resultat. Ser fram emot att få börja....

/Lelle
 
erm... Mina hemmagjorda fönster är inte ens i närheten av vad ni pratar om, men... Om man bara nöjer sig med vanliga fasta fönster som de brukar se ut på nybyggen och vill känna lite gädje ha gjort dom nästan själv, samtidigt som man har snuvat Dyyr-Elite och dom andra på några kronor. Så fungerar det bra att klyva lite limträ 90x225 på mitten så har man torra raka ämnen till karmarna. Det går att få till profilerna med en byggsåg och handöverfräs och lite putsande. På med färg och sedan beställer man glaskassetter och lister av glasmästaren. Blir iaf bra mycket billigare och inte så många arbetstimmar per fönster.
 
Så svårt är det inte med fönster, absolut viktigast är virkeskvaliteten men det går ju och få tag på torkat fint kärnvirke på den lokala sågen... Jag har gjort sex st inklusive karmar och innanfönster med en rikt, plan, 12mm bordsfräs med profil/kontraprofil samt en domino.
 
Dr_Jerkyll: Jag såg din tråd om Festool Domino, intressant. Den verkar ju definitivt hålla vad den lovar har jag förstått. Fråga: Jag har en Robland X310 och tänker tappa både karmen och bågen i den. Hur bra är den idén? Nu när du provat din nyinköpta Domino ett tag, anser du att det är att föredra framför traditionell tappning i en vertikal? Jag har aldrig tappat förut i en vertikal så bara den grejen är ju lite spännande. Jag misstänker att det är lite trixigt att kortändsfräsa på en sån, eller?

/Lelle
 
Det är en bra idé, vertikalfräsen har ju alltid använts för tappning. Att rekommendera är en tappsläde, men det går ju utan eller med enklare jigg också... Det är nog en smaksak, men såhär känner jag.

Dominon är smidig, snabb att posta, lite mindre farlig och går att flytta runt i andra rum för exempelvis köksbygget. Nackdelar kan vara att där man normalt använder en stor tapp så behöver man fler mindre på en domino. Annars ser jag inga fler nackdelar, precisionen är helt perfekt, vill man tappa för hand eller med vertikalfärs lär man vara jäkligt nog med mätningen.

Hade jag däremot en vertikalfräs stående så vetikatten om jag skulla lagt dominopengarna på något annat...
 
Dr_Jerkyll skrev:
Hade jag däremot en vertikalfräs stående så vetikatten om jag skulla lagt dominopengarna på något annat...

Gäller detta även när du skall foga andra saker än fönster och luckor??
 
bax skrev:
Gäller detta även när du skall foga andra saker än fönster och luckor??
Nä, hade jag mycket fogningar och göra, vilket jag har, så skulle jag köpa en domino alla fall. Fräsen kan göra fler saker än dominon, men det den gör gör den så jäkla bra. Det enda jag kan tycka är synd är att man faktiskt inte gör de vackra maskin/hand sammanfogningarna längre, de känns liksom onödiga (om man inte gör dem enbart för syn skull då) och det känns lite ledsamt tycker jag.
 
OK!
Jag har funderat ett tag på en domino, men inte kommit till skott.
Jag gör en del kexning nu med min bordsmonterade handfräs, men den har en del brister.
 
Har gjort mina egna köksluckor och kan säga att nöjdare har jag aldrig varit när de kom upp. Men visst det ligger många timmars arbete och många moment. Det är i stort sett ett måste att ha tillgång till ett finsnickeri med verktyg som justersågar, bredbandsputtsar, nivåhyvel och fallsmaskin. 70x20 mm massiva ekstommar, 4 mm MDF med ek fanér spegel. Fråga gärna lellesv om det är något du undrar över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.