F Fumble skrev:
Tack för snabbt svar!
Det verkar vara felrapporterat, så jag avvaktar lösning:

Unit of measurements is not correct #109969​

Ingående sensorer rapporterar grader C, men den utgående gruppen (hjälparen) alltså en sträng numera i stället. Inget som går att ändra där.

/Fumble
RFick samma fel med sensorgruppshjälpare som summerade. Källorna hade värde + enhet, sensogruppen enbart värde. Spealde ingen roll innan uppdatering. Gjorde om den till en min/max-hjälpare med summa istället. Då hönger enheten med hela vägen. Felet är att det saknas enhet, inte att den är fel.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
nino nino skrev:
japp helt med på det

har min 120W laddar till mobilen så det ska räcka gott och väl
RPi pratar väl inte USB-PD och får väl max 5V typ 3A om jag minns rätt (eller 5V 4A i de nyare USB-C laddare som finns för RPi 4). Skulle kunna vara att de bara får 5V 2A utan att prata med PD controllern...
 
K
Fn87 Fn87 skrev:
Du måste skicka data till den för att du ska få något tillbaka, således blinkar den inte i normalfallet.
Enligt manual och annat jag läst skulle den vakna till liv tillfälligt i en halv timme om man tryckte på en av knapparna.
P paralun skrev:
Vilken Kamstrup mätare kör du?
Använder själv den här IR-läsaren, CP2102
[länk]
och den här HACS integrationen
[länk]
Multical 403 kör nätägaren med. Är på jakt efter en läsare som är baserad på en esp32/d1 mini. Har hittat en, men något dyr https://smartgateways.nl/en/product...-home-assistant-domoticz-homey-rest-api-mqtt/

Sedan nästa grej att styra på inomhusgivaren
 
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
 
D
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Inga problem med Conbee
 
Vad är Conbee?

/F
 
K knightjocke skrev:
Multical 403 kör nätägaren med. Är på jakt efter en läsare som är baserad på en esp32/d1 mini. Har hittat en, men något dyr [länk]

Sedan nästa grej att styra på inomhusgivaren
Ok, en Multical 403 har jag själv och kör då med en CP2102 USB sladd till en RPi
https://www.aliexpress.com/item/1005003440102435.html

Det du länkar till är ju en hel gateway och det är dyrt men du får kolla själv hur det är med esp32/d1.

En till utmaning är hur man får fast IR-läsaren men det löste jag med en tving. Det finns ritningar hur amn gör en egen hållare.
https://www.thingiverse.com/thing:5615493
 
  • Värmemätare installerad på rör, kablar anslutna, underhållsinstrument för energihantering, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Jag har en Sonoff-sticka och ett 20-tal Zigbee-prylar. Har inte haft en driftstörning sen jag installerade grejerna 2022. Uppgrderar HA och tillhörande komponenter regelbundet.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
J
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Inga problem med ett 50tal ZigBee här, med Skyconnect. Du kan nog inte dra allt för långtgående slutsatser utifrån ett fall.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Ok, ställde frågan tidigare om det är dags att migrera Hue till HA med SkyConnect. Tolkar svaret här som att jag ska avvakta? :D
 
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Kör själv SkyConnect på tre olika sajter. Kopplad till RPi via förlängaren. Inga problem med några uppdateringar och samtliga kör åtminstone 2024.2 med tillhörande uppdateringar från SiliconLabs
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Funkar Zigbee med HA?

I december kom en uppdatering på SkyConnect. Efter det har det bara blivit värre och värre. I o m HA 2024.2.1 packar det ihop flera ggr om dagen. Är det bara hos mig, eller har flera det problemet? Bara SkyConnect-dongeln?
Som det är nu skulle jag rekommendera alla att hålla sig lååångt borta från Zigbee. Eller, mja, Zigbee är ju samma som förut - det är HA som försämrats... Eller bara för den som kör med SkyConnect-dongeln?

/Fumble
Kolla också att Silicon Labs Multiprotocol-tillägget är startat. SkyConnect och Zigbee är beroende av det.
Skärmdump av programvara, Silicon Labs Multiprotocol, version 2.4.4, inställningar, Zigbee, OpenThread, experimentell, svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kör själv SkyConnect på tre olika sajter. Kopplad till RPi via förlängaren. Inga problem med några uppdateringar och samtliga kör åtminstone 2024.2 med tillhörande uppdateringar från SiliconLabs
Så jag kan migrera min Hue till HA / SkyConnect?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.