Isakare Isakare skrev:
Byter ruta lika ofta som jag fyller spolarvätska, så den hinner inte bli repig.
Då kör du där du inte får de problemen, här finns inte en chans, lika sannolikt som att "helvetet skulle frysa till is".😎
Eller så är du extrem.🤣
 
F
Isakare Isakare skrev:
Byter ruta lika ofta som jag fyller spolarvätska, så den hinner inte bli repig.
Skulle inte tro det..
 
I ämnet Test vs Verkligheten som vi pratade om i xenonlampstråden, så publicerade Vi Bilägare en intressant sammanställning idag.
Euro Ncap krocktester vs Krockar i verkligheten (Folksam)

Vi som sitter i transportbilar sitter säkert även fast de oftast fick dåliga betyg i Euro Ncap, de flesta pickuper och skåpbilar får en 5a i betyg hos Folksam, även små skåpbilar som Caddy och Berlingo.
Tex fick Trafic/Primastar/Vivaro 2 i krockbetyg, i verkligheten en 5a.

Omvänt finns oxå, men då gäller det mest småbilar, Opel Corsa 07-14 fick en 5a i Euro Ncap, men är enligt Folksam bland det sämsta man kan krocka med och får där en 1a.

Annat udda är att en riktigt gammal bil kan vara bra, tex Honda CR-V 98-06 får en 5a i verkligheten. Då tänker man, jag sitter väl säkrare i en Audi A3 -20 ?? Nä, den är klart sämre än den gamla Hondan och är bara medel.

5. är 40% bättre än medelbilen, 4. 20%, 3. medel, 2. 20% sämre 1. 40% sämre.
 
  • Gilla
Pipedream
  • Laddar…
Och i ämnet xenonljus så har jag lite problem med min bil.
Strålkastarna svänger med i kurvor, gör man en tvär vänstersväng händer det att höger strålkastare slocknar när man svänger tillbaka, då får man vrida ratten åt höger typ ett kvarts varv så tänds den igen.
 
  • Wow
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte stänga av funktionen, tills du har tid att fixa det?
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
K Keld skrev:
Kan du inte stänga av funktionen, tills du har tid att fixa det?
Vet inte, instruktionsboken är tjockare än en bibel, har inte kommet till det kapitlet än ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Har nog skrivit här förr om kamrem i olja som gett problem för bla Ford och Peugeot/Citroen.
Igår ringde en kompis och berättade att han köpt en KIA.
Han hade ganska nyligen köpt sin 3e Ford som han varit nöjd med.
"Jag fick kalla fötter när jag läste det här med kamremmen och bytte in Forden medans den fortfarande har ett värde"
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har nog skrivit här förr om kamrem i olja som gett problem för bla Ford och Peugeot/Citroen.
Igår ringde en kompis och berättade att han köpt en KIA.
Han hade ganska nyligen köpt sin 3e Ford som han varit nöjd med.
"Jag fick kalla fötter när jag läste det här med kamremmen och bytte in Forden medans den fortfarande har ett värde"
Jag måste bara fråga. Är det verkligen kamrem i olja eller är det kamkedja i olja?
 
Jo, kamrem i olja. De recensioner jag tagit del av rapporterar att det blir lika bra som det låter.
 
Det är kamrem, tyvärr. Det är en variant av ecoboost motorerna som har en blöt kamrem...
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag måste bara fråga. Är det verkligen kamrem i olja eller är det kamkedja i olja?
Rem.
 
Ganska vanligt med kuggrem som driver oljepumpen också. I olja avses då.
 
Såg nyss en liten film på nätet där de bröt av en rem med handen, remmen satt på en VAG 2,0tdi och drev oljepumpen (rem i olja)
Vilka 2,0tdi har rem till oljepumpen ??
Motorn på chefens Tiguan 2,0tdi -18 rasade -21vid 10" mil, han sa att verkstaden sa att kamremmen gått av. Då undrar man om det var kamremmen eller denna oljepumpsrem.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Mats-S
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag måste bara fråga. Är det verkligen kamrem i olja eller är det kamkedja i olja?
Finns ett fåtal tillverkare som kan göra hållbara bilar med kamkedja, och när man kan det så är kamkedjan totalt överlägsen lösningen med rem. Mercedes har kört med kamkedja sedan urminnes tider, och dom vet hur man får den att hålla bilens livslängd, typ 100.000 mil
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Fyllde på spolarvätska, ett tag sedan jag öppnade motorhuven. Hitta spår av möss. Spillning och de har gnagt lite på isoleringen i torpedväggen. Googlade efter tips att bli av med dem och har nu sprayat med vinäger.

Andra tips?
Bilen står parkerad i eget garage som jag håller frostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.