H
F Fredrik K80 skrev:
På vilket sätt är det oärligt? Jag frågar ju för att höra hur jag ska göra för att kunna handla . Förstår verkligen inte varför jag inte kan skapa ett konto som privatperson och handla med påslagen moms🤷‍♂️
Syftet är väl att få ett billigare pris än hos butiker? Att starta ett företag i enbart i syfte för att handla till grossistpris är inte ok enl. mig. Som privatperson kan du givetvis handla men det blir svårt hos de flesta grossister.
 
C
A ajn82 skrev:
Så ingen risk att någon privatperson kan momsfuska genom att registrera ett företag som inte sen används
Fast efter kvittning betalar ju skattverket ut (eller kräver in) mellanskillnaden efter momsdeklaration.
Samt att man i vissa fall kan handla utan moms som företag (t.ex. EU-moms).
 
H HEM2121 skrev:
Syftet är väl att få ett billigare pris än hos butiker? Att starta ett företag i enbart i syfte för att handla till grossistpris är inte ok enl. mig. Som privatperson kan du givetvis handla men det blir svårt hos de flesta grossister.
TS syfte med att handla hos grossist är inte att betala mindre än i vanlig butik utan för att få tillgång till större utbud samt att kunna få hem varorna någon dag snabbare än vid näthandel.
 
  • Gilla
Eloffen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast efter kvittning betalar ju skattverket ut (eller kräver in) mellanskillnaden efter momsdeklaration.
Samt att man i vissa fall kan handla utan moms som företag (t.ex. EU-moms).
Om varan ska användas privat får man inte dra av momsen.
Handlar du från EU utan moms ska du betala svensk moms på inköpet.
Det kan därför vara fördelaktigt att betala den ofta lägre utländska momsen i stället.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Syftet är väl att få ett billigare pris än hos butiker? Att starta ett företag i enbart i syfte för att handla till grossistpris är inte ok enl. mig. Som privatperson kan du givetvis handla men det blir svårt hos de flesta grossister.
Det är inte priset utan utbudet och möjlighet att kunna gå in i en fysisk butik
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Om varan ska användas privat får man inte dra av momsen.
Nä, så klart, men nu var ju ämnet momsfusk.
 
H
C cpalm skrev:
Nä, så klart, men nu var ju ämnet momsfusk.
Det står konto hos grossist😉😀
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Det står konto hos grossist😉😀
Kunde inte låta bli😀Vet att du svarade på ett inlägg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F Fredrik K80 skrev:
Det är inte priset utan utbudet och möjlighet att kunna gå in i en fysisk butik
Håller du till på en större eller mindre ort? "Grossarna" kan vara lite av en besvikelse på mindre orter, med en högst begränsad del av sortimentet på hyllan. Just vad beträffar el är det inte nödvändigtvis jättestor skillnad mot bygghandeln. Större skillnad inom VVS.

P.s. Fast oftast går det i och för sig att få hem grejer till dagen efter, vilket är betydligt smidigare än postorder.
 
C cpalm skrev:
Håller du till på en större eller mindre ort? "Grossarna" kan vara lite av en besvikelse på mindre orter, med en högst begränsad del av sortimentet på hyllan. Just vad beträffar el är det inte nödvändigtvis jättestor skillnad mot bygghandeln. Större skillnad inom VVS.

P.s. Fast oftast går det i och för sig att få hem grejer till dagen efter, vilket är betydligt smidigare än postorder.
Liten ort(Halmstad) finns inte mkt utbud här för privat handel. Varken Bauhaus eller hornbauch, men grossisterna finns
 
F Fredrik K80 skrev:
Så om jag vill gå in och köpa där- ska jag skapa ett konto då eller hur funkar det?🤷‍♂️
Menar du att du har blivit nekad att handla på Ahlsell?
Jag har handlat där som privatperson många gånger visserligen inte de senaste åren men det är pga deras prissättning.
 
L Lennart 57 skrev:
Ja, men det är inga stora pengar. Men allra enklast är ju om du har nån kompis med egen firma som öppnar ett konto där du vill handla. Sen behöver du bara använda hens konto för att få handla och betala med ditt kort så slipper din kompis hantera fakturor mm.
Vill inte Skattevärket har en verksamhetsplan om du ska starta eget numera?
 
M maxmsm skrev:
Vill inte Skattevärket har en verksamhetsplan om du ska starta eget numera?
Jag startade ett AB i December och dom enda som ville ha verksamhets/affärsplan var banken där jag skulle öppna företagskonto (för att sätta in aktiekapitalet).

Skatteverket är inte inblandat i starta-processen, bara bolagsverket.

Bankerna är bromsen, du kan inte starta AB om dom inte gillar dig och din affärsidé och affärsplan 😠
Dom behöver inte motivera varför, dom kan helt enkelt vägra och då står du där och kan inget göra.
Jag fick nobben av fyra banker 😢 innan jag hittade hem till Sparbanken Skåne ❤️
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Köper man inte ofta färdiga aktiebolag för att slippa administrationen?
Men för att köpa hos grossist räcker det väl med enskild firma?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Mmm fattar, då känns det ju inte värt det 😏
Om du nu skulle starta enskild firma eller AB och handlar elprodukter för ditt eget hem genom din firma, hur ska du bokföra det? För skattmasen känns ju det konstigt att din firma handlar för x-tusen kronor men säljer aldrig.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.