M Mawe85 skrev:
Har nu gått på imkanalen som också bestod av eternitrör. Har dock en fråga som jag behöver hjälp med. Hur ska jag täta spiroröret mot den fyrkantiga huven på taket? Ska jag köra fogskum?

Jag kommer även att köra 50 mm värmeisolering runt röret.

[bild] [bild]
Hej!

Jag ska göra samma sak och hade några frågor.
1. Hur man tar i väg eternitröret? Behöver man ta sönder eller saga understa delen nån decimeter eller du har tagit bort plåten i taket först?
2. Hur du har tätat uppe? Brandklassad skum eller annat?
 
M Memmo skrev:
Hej!

Jag ska göra samma sak och hade några frågor.
1. Hur man tar i väg eternitröret? Behöver man ta sönder eller saga understa delen nån decimeter eller du har tagit bort plåten i taket först?
2. Hur du har tätat uppe? Brandklassad skum eller annat?
1. Imkanalen kunde jag lyfta ner i köket i en hel del.
2. Yes, brandsäkert fogskum körde jag runt spiroröret till den nya imkanalen. Därefter satte jag brandskyddat isolering runt.
 
M Mawe85 skrev:
1. Imkanalen kunde jag lyfta ner i köket i en hel del.
2. Yes, brandsäkert fogskum körde jag runt spiroröret till den nya imkanalen. Därefter satte jag brandskyddat isolering runt.
Jag har ingen möjlighet att ta ner den. Köket är redan renoverad.
Ska saga i eternitröret att kunna ta i väg den. Eller ska kolla om det är möjligt att ta upp den över pannorna.
Tack!
 
M Memmo skrev:
Jag har ingen möjlighet att ta ner den. Köket är redan renoverad.
Ska saga i eternitröret att kunna ta i väg den. Eller ska kolla om det är möjligt att ta upp den över pannorna.
Tack!
Skulle undvika att såga. Bättre slå sönder det med en slägga. Bra munskydd och kläder som du kan slänga efteråt är inte heller fel.
 
M Mawe85 skrev:
Skulle undvika att såga. Bättre slå sönder det med en slägga. Bra munskydd och kläder som du kan slänga efteråt är inte heller fel.
Tack för tipset.
Tänkte köra runt flera lager av tjocka blåa isolering plasten och tejpa med byggtejp där som ska skå slås sönder och slå med hammaren igenom plasten.
 
  • Gilla
Mawe85
  • Laddar…
Går att bryta ner den i mindre bitar med en större polygrip och bryta som spår och få loss lite större bitar, inget damm blir det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går att bryta ner den i mindre bitar med en större polygrip och bryta som spår och få loss lite större bitar, inget damm blir det.
Ahh jag kan köra på det. Ska dela den i mitten
Tack!
 
Eternitröret är nedmonterad och ersätts med 125mm spirorör upp till taket. Det känns att fläkten suger inte ordentligt. Kan behövas större dimension rör i vinden?
Tänkte om det blir baktryck när är litet rör.
Annars har tejpat en supsäck i hållet när jobbade i viden. När jag var färdig i vinden och skulle göra sista i köket det var vakuum i plasten som var tejpad i hållet.
 
Vilken fläkt, en som sitter på skorsten/rör eller annorstädes. 125 räcker gott för köket
 
J jonaserik skrev:
Vilken fläkt, en som sitter på skorsten/rör eller annorstädes. 125 räcker gott för köket
Det är sånt fläkt.
Läste att att problemet kan blir att det är inte tillräckligt med tilluft. Ska prova med öppet fönster. Om hjälper med att öppna fönstret, kan borra ett hål i väggen och sätta en tilluft ventil eller vad tror du?
 
  • Modernt köksfläkt från Siemens monterat på vit vägg. Minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.