E Emanuel01 skrev:
Hade brandskyddskontroll hos mig och då hade jag steg åt sidan sen rakt upp men sotarn tyckte de var bättre att jag satte dem diagonalt en bit och sen rakt upp 😂
Svärmor anlitade en lokalt välrenommerad firma att montera glidskydd och taksteg. Dom satte dit takstegen diagonalt hela vägen. Dom sa att sotarna ville ha det så. Får väl se om det godkänns då vid nästa sotning.
 
  • Wow
NOP
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Här stod de på marken och sa lite skamset att de inte fick gå upp på taket utan att det fanns godkända glidskydd stegarna.. arbetsmiljöfråga/arbetssäkerhet..

Skamsenheten låg i att det är samma person som sotat alla år.. och som godkänt det innan.

Han bad om ursäkt, men de hade fått tillsägelser allihopa.. och det skulle vara säkert och ”viktsäkert”

..och ja.. vi fick några veckor på oss att åtgärda problemet.. så de kunde komma tillbaka och klättra upp… (sen skulle v
Snigla Snigla skrev:
Här stod de på marken och sa lite skamset att de inte fick gå upp på taket utan att det fanns godkända glidskydd stegarna.. arbetsmiljöfråga/arbetssäkerhet..

Skamsenheten låg i att det är samma person som sotat alla år.. och som godkänt det innan.

Han bad om ursäkt, men de hade fått tillsägelser allihopa.. och det skulle vara säkert och ”viktsäkert”

..och ja.. vi fick några veckor på oss att åtgärda problemet.. så de kunde komma tillbaka och klättra upp… (sen skulle vi få eldningsförbud!)
Exakt samma hände oss. "Nya regler", det som gått bra i alla år dög inte längre. Stugan är ett plan, 22 graders takvinkel och skyddsbelagd ytpapp som är gjord för att gå på. Men regler är regler, det blev till att försöka hitta stege och glidskydd och i värsta fall även gångbro att gå på.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Bra att sotarna har en säker arbetsmiljö 👍
Och mycket bra att husägaren som har fömågan att ta sig upp på taket för att fixa någonting har en säker arbetsmiljö!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Grannen lät anlägga en takstege, plattform mm efter konstens alla regler. Han anlitade ortens plåtslagare. Kostade skjortan. Vårt hus är precis likadant. Jag ringde till sotarkontoret och frågade om DE kunde montera takstege och vad därtill hör. Javisst sa de. De kom och tittade och gav offert. Kanske bara 20% av vad grannen betalade. Det visade sig också vara ett enklare utförande. Men sotarn var nöjd. Och det är ju huvudsaken. Så mitt tips: Kontakta sotaren och fråga om de kan anlägga takstege hos dig.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
N nilu skrev:
Svärmor anlitade en lokalt välrenommerad firma att montera glidskydd och taksteg. Dom satte dit takstegen diagonalt hela vägen. Dom sa att sotarna ville ha det så. Får väl se om det godkänns då vid nästa sotning.
Jag har individuella steg, att sätta hela stegen snett har jag aldrig sett.
 
  • Murad skorsten på svart taktegel mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis sådana diagonala individuella steg fick vi nedslag på. Jag fick sätta dem rakt och förlänga takbryggan för att få det godkänt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men då inträffar ju den stora utmaningen att endera gör man det själv eller måste man anlita någon för att skruva fast ett riktigt glidskydd. Sex skruvar.

[länk]

Sen är det ett tvåvåninghus så är det inte särskilt trevligt att montera det här om man är "amatör".
Två våning, då är det märkligt att du inte har haft det förut i många år, flata sotare.
Jag tycker alltid det är otäckt med höga höjder i början och aldrig mer än knapt två meter utan sele, men kör på bara.
Jo men har blivit feg el kanske klok på ålderns höst, föredrar klok.
 
  • Gilla
Fagelbla och 1 till
  • Laddar…
C
B Blueeye skrev:
Det visade sig också vara ett enklare utförande. Men sotarn var nöjd.
Saken är den att det finns många olika regelverk, inte minst AFS (arbetsmiljö) och BBR (byggreglerna).
Sotarna kräver i princip endast att byggreglerna är uppfyllda (+ en del godtycke).

Men det är nog en situation som håller på att svänga. Svårt idag att motivera varför sotarna inte skall jobba enligt samma regler som alla andra. Så risken är att kraven kommer att skärpas med tiden i likhet med arbetsmiljörelaterade krav vid sophämtning, slamtömning osv.
 
H hellgun skrev:
Vi har också kamin. Men för att förtydliga så skedde sotregnet på utsidan av huset. Utomhus alltså.
Hos oss blev sotaren tvungen att delvis sota nerifrån pga att rökkanalen har en sidoförskjutning. Han beklagade att han inte lyckades sota hela rökkanalen uppifrån. Han skulle inte velat utsätta oss för risken att sotdamm kommer in i rummet och förklarade att det är svårt att undvika när man sotar nerifrån.
Jag skulle säkert inte reagerat alls om han inte beklagat sig. Likväl upplevde jag inte att något sotdamm hade smutsat ner rummet efter han var färdig. Men det är bra att sotaren körde det säkra kortet och varnade på förhand att det kan bli dammigt.
 
C cpalm skrev:
Det tror jag också, men jag tror inte heller att regelskärpningen drevs fram pga alla okända olyckor.

Bra att det blev ordentligt fokus på glidskydden, men att skärpa de krav som redan fanns var kanske inte var det bästa sättet att investera fastighetsägarnas pengar.
Boverket har knappast funderat över vilka kostnader och problem som de nya reglerna kan innebära för enskilda fastighetsägare. Man kunde ju t ex ha undantagit äldre sommarstugor från de nya kraven, Det är inte alltid så enkelt att eftermontera sådan säkerhetsutrustning på en befintlig byggnad, och kostnader kan bli höga i förhållande till byggnadens värde. Byggfirman där vi köpte vår utrustning var däremot väldigt nöjda med de nya reglerna, som innebar en rejält ökad försäljning av takstegar, takbryggor, glidskydd och annat. Sveriges 600.000 fritidshusägare måste nu köpa takstegar m m till sina stugor, det blir pengar det...
 
P perarne123 skrev:
Boverket har knappast funderat över vilka kostnader och problem som de nya reglerna kan innebära för enskilda fastighetsägare. Man kunde ju t ex ha undantagit äldre sommarstugor från de nya kraven, Det är inte alltid så enkelt att eftermontera sådan säkerhetsutrustning på en befintlig byggnad, och kostnader kan bli höga i förhållande till byggnadens värde. Byggfirman där vi köpte vår utrustning var däremot väldigt nöjda med de nya reglerna, som innebar en rejält ökad försäljning av takstegar, takbryggor, glidskydd och annat. Sveriges 600.000 fritidshusägare måste nu köpa takstegar m m till sina stugor, det blir pengar det...
Sotarnas säkerhet och arbetsmiljö är prio 1,2 osv. Ev kostnader är inget argument om man vill fortsätta att använda sin eldstad.
 
  • Gilla
Fagelbla och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Samma här (Men konstigt nog blev det plötsligt mycket dyrare med sotningen🤔 samma dammsugare, bara en extra borrmasking och teleskopkäppar samt centrifugal sotviska ....)

Vid Brandskyddstillsyn kommer ändå taket alltid besökas , så man kommer tyvärr inte undan.
 
C
P perarne123 skrev:
Boverket har knappast funderat över vilka kostnader och problem som de nya reglerna kan innebära för enskilda fastighetsägare.
Nej, de var överhuvudtagen inte inblandade i ändringen. Den gjorde branschen själva genom att ändra i svensk standard. Läs t.ex.:
https://ka.se/2014/04/07/skarpta-krav-pa-takskydd/
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej, de var överhuvudtagen inte inblandade i ändringen. Den gjorde branschen själva genom att ändra i svensk standard. Läs t.ex.:
[länk]
"De nya reglerna är bara rekommendationer" enligt texten. Branschorganisationer kan nog inte stifta lagar. Mer än så verkar inte framgå av texten. Sen, en sotare som väger 150 kg är nog i helt fel bransch...När jag ansökte om att få sota min skorsten själv var jag tvungen att intyga att jag hade de "fysiska förutsättningarna" för att gå på taket. Det står faktiskt så...
 
  • Ledsen
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.