Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter inte att det finns bra ny musik. Jag hänge regelbundet på Bangers ’n’ mash på Marie Laveaux en bit in på 10-talet och slogs redan då av att sådana som Ride-Andy Bell och Magnus Carlsson kunde hitta bra musik med artister jag aldrig hört talas om. Ofta nytt. Medan jag inte genuint kört en ny skiva på repeat sen 2006, då jag förvisso inte var 20-nånting längre.

Så det handlar inte om att det inte görs bra ny musik längre. Utan om att jag (och säkert många med mig) inte längre blir lika hänförda som vi en gång blev. Och blir vi det kan man ge sig fan på att det är något gammalt som vi missade när det begav sig snarare än en ny pastisch.

Youth is wasted on the young
Tur att jag är ihop med en yngre kvinna som ser till att fylla på spotifylistan med bra musik :D
 
Roga1337 Roga1337 skrev:
Kollade på Kurt Olssons Julkalender häromdagen och han använde en Dänkflaska…vilket jag fick en Deja vu av 😉…använder ni denna till något idagsläget?
Scary 😱 Läste bara häromkvällen en bok i vilken ordet ”dänka” användes, och insåg att jag inte hört det ordet eller sett någon dänkflaska på många många år, trots att de var så vanliga förr. Sen dyker ordet upp två gånger på några dagar.

Måste vara ett tecken. Frågan är bara på vad.
 
Jag har aldrig hittat så mycket ny musik som med spotify under åren 2014-2020 nånting. Med tillgång til en skivhylla med 30 miljoner album så finns det en del att botanisera bland!

Ständiga försämringar av spotify gör det idag svårt att söka. Sökfunktionen är bristfällig och under de allra senaste åren har det dykt upp miljontals nya album med högst tveksam musikkvalitet. Ett stort mått där är samlingsplattor från mindre nogräknade skivbolag.

Jag behöver söka en ny plattform, lokalt på datorn så att jag kan kasta ut spotify. spotify duger inte som "skivhylla" längre. Roon? LMS?'

Eller gå tillbaka den fysiska skivhyllan med 1000 LP och 800 CD.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
med fäbless för kvalitetsljud används TIDAL, samt bra förstärkare o B&W-högtalare. Tyvärr är inspelningarna kass ibland.
 
Om den inte varit uppe tidigare så spelet (endast mac) "Dubbelmoral" som gjordes till Lundakarnevalen runt -90 av några som använde namnet "Bapelsin" (klassiskt men ingen sanning i att en grabb sagt till Elving i sändning).
Där en student rymmer från läxläsande ut på karnevalen, bl.a. blir jagad av sin mor med stekpanna och köttbullar "gå hem och läs".
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om den inte varit uppe tidigare så spelet (endast mac) "Dubbelmoral" som gjordes till Lundakarnevalen runt -90 av några som använde namnet "Bapelsin" (klassiskt men ingen sanning i att en grabb sagt till Elving i sändning).
Där en student rymmer från läxläsande ut på karnevalen, bl.a. blir jagad av sin mor med stekpanna och köttbullar "gå hem och läs".
Hade en polare med MAC. Var väl enda spelet han hade på den där maskinen 🤣
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade en polare med MAC. Var väl enda spelet han hade på den där maskinen 🤣
Dark Castle var en klassiker till Mac. Hade en kompis som jag misstänker hade en tidig Mac med 400k drive och 512k minne där man fick byta disketter typ 30 ggr innan spelet kom igång. Jag var ingen fan av maccar då, men nu inser jag hur banbrytande mycket på maccen var. Bara reklamen när den kom var ju otrolig, dock tror jag den aldrig sändes i Sverige så det är först i nutid jag sett den...

 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dark Castle var en klassiker till Mac. Hade en kompis som jag misstänker hade en tidig Mac med 400k drive och 512k minne där man fick byta disketter typ 30 ggr innan spelet kom igång. Jag var ingen fan av maccar då, men nu inser jag hur banbrytande mycket på maccen var. Bara reklamen när den kom var ju otrolig, dock tror jag den aldrig sändes i Sverige så det är först i nutid jag sett den...

[media]
Var väl inte mer banbrytande än lucas games och Sierra på dos.
 
Kommer jag ihåg fel, eller slogs spritflaskorna på Systemet in i brunt papper förr? När personalen stod bakom disk, och hade storsäljarna nära under disken.
Jag fick en flasback när jag virade in några ölflaskor jag skulle bära i en plastpåse.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Kommer jag ihåg fel, eller slogs spritflaskorna på Systemet in i brunt papper förr? När personalen stod bakom disk, och hade storsäljarna nära under disken.
Jag fick en flasback när jag virade in några ölflaskor jag skulle bära i en plastpåse.

/Höghus
Jag minns det som att enstaka flaskor lades i en papperspåse som rymde en 75:a. Påsarna var av papper och bruna. Omärkta, tror jag. Större kvantiteter fick man i större påsar eller kartonger. Sen kom väl plastpåsarna i mitten av 70-talet med tryckta mönster/reklam med plats för fyra, fem sjuttisar.

Edit: efter lite forskning på nätet ser jag att det var ungefär som jag minns det förutom att plastpåsarna kom några år tidigare. De små papperspåsarna fanns parallellt med de större i plast under många år.

Här är lite förpackningshistoria från Systembolaget:
https://systembolagethistoria.se/systempasenbildgalleri/
 
Redigerat:
Levi's reklamfilmerna med Flat Eric. Numera bor han hos mej:
Gul plyschapa sittande på en låda, färgglad uggla och grå figur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
j
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 10 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Kommer jag ihåg fel, eller slogs spritflaskorna på Systemet in i brunt papper förr? När personalen stod bakom disk, och hade storsäljarna nära under disken.
Jag fick en flasback när jag virade in några ölflaskor jag skulle bära i en plastpåse.

/Höghus
Inte sen jag fick lov att handla på bolaget i alla fall (~1973). Däremot har jag fått en flaska Pöytäviina (bordsbrännvin) inslagen i brunt omslagspapper när jag handlade på Alko i Lahtis nån gång tidigt/mitten av 1990-talet. Kort därefter genomgick Alko tydligen en stor modernisering. Bara nåt år senare när jag åter var i Lahtis hade de ny fin lokal och hade gått över till snabbköpsmodell.
 
Höghus Höghus skrev:
Kommer jag ihåg fel, eller slogs spritflaskorna på Systemet in i brunt papper förr? När personalen stod bakom disk, och hade storsäljarna nära under disken.
Jag fick en flasback när jag virade in några ölflaskor jag skulle bära i en plastpåse.

/Höghus
jag har minnen av slags grå pappåsar (eller plastpåsar) med vit tryck av ganska små flaskor i olika storlekar när man tittade nära på påsen men blev utslätad grått när man såg det på lite håll... för starkdryckerna alltså.

med andra ord var man tillräckligt nära påsen så kunde man ganska snabbt veta att de var från systemet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var väl inte mer banbrytande än lucas games och Sierra på dos.
Absolut inte, snarare tvärtom. Mac var ingen speldator. Men väldigt framåt på GUI. De första macarna var grymt underdimensionerade sett till hårdvaran...
 
J JohanLun skrev:
Absolut inte, snarare tvärtom. Mac var ingen speldator. Men väldigt framåt på GUI. De första macarna var grymt underdimensionerade sett till hårdvaran...
Har ju alltid spelat catch up med Windows dock. Det mest tragiska är ju att Windows idag kopierat macOS leksaksblajet. OS är ett verktyg inte bling, bling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.