De sa att de inte gör något. De kan hjälpa mig om det rört sig om vattenskada 🤨😒
 
BirgitS
Kontakta kommunens hälso- och miljökontor.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kontakta kommunens hälso- och miljökontor.
Vad ska jag säga till dem?
Har pratat med Hyresgästföreningen och de sa, så länge hyresvärden åtgärdat felet så kan de inte göra något. Det är annan sak om han inte skulle åtgärda felet. Men jag vet inte.... Varför luktar det så här då. Detta känns lite som fuskarbete.
Och de har inte ens kontrollerat så det inte finns mikrobiell skada/påväxt
 
BirgitS
Berätta att din lägenhet stinker av mögel och vad hyresvärden har gjort och nu tänker bygga igen det efter bara två dagars torktid.

Till hyresgästföreningen ska du säga att hyresvärden inte har åtgärdat felet eftersom det inte går att torka ut en vägg på två dagar och att det fortfarande stinker.

Du ska alltså berätta samma saker för dem som du säger här i tråden. Det kan vara bra att skriva ner en berättelse innan samtalen så att du vet att du får med allt och i en begriplig ordning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Smoulinka skrev:
Hur får man en skadbesiktning?
Nu vet jag inte om ditt försäkringsbolag är inkopplat. Eller är detta något som hyresvärden har hand om, genom sin försäkring?
Om det är ditt försäkringsbolag, så måste du höra av dig till dem, och berätta om den nya informationen du har. Samt då kräva att de gör en ny besiktning.
Om det å andra sidan bara är hyresvärden som har hand om det hela. Så måste du kräva, att han gör en ny skadebesiktning, så du kan få tillfälligt boende. Det tror jag inte ens att din hyresvärd behöver betala för, om han har ordentliga försäkringar.
Om han däremot inte lyssnar, så måste du vända dig till hyresgästföreningen. Om inte de själva kan hjälpa dig, så kan de iallafall hänvisa dig till vart man hör av sig i sådana situationer.
 
18 januari var murare färdig och det skulle torka ett tag innan det ska målas.
Fortfarande luktar det i väggarna där jag känt lukten. Stänger jag fönster och går hemifrån i 2 dagar så luktar det fuktig gammal källare. Enbart I sovrummet och köket där de rivit och fixat.
Det luktar värst när det blåser kraftigt och regnar.
Om de nu rivit allt och det torkat. Borde inte lukten vara borta??
Förstår inte hur tegel kunde torka på 2 dagar bara
 
S Smoulinka skrev:
18 januari var murare färdig och det skulle torka ett tag innan det ska målas.
Fortfarande luktar det i väggarna där jag känt lukten. Stänger jag fönster och går hemifrån i 2 dagar så luktar det fuktig gammal källare. Enbart I sovrummet och köket där de rivit och fixat.
Det luktar värst när det blåser kraftigt och regnar.
Om de nu rivit allt och det torkat. Borde inte lukten vara borta??
Förstår inte hur tegel kunde torka på 2 dagar bara
Det har inte heller torkat på den tiden. Har de sprutat på mögeldödande, eller har de låtit bli det också?
Anmäl detta till hyresgästföreningen, samt säg upp lägenheten med omedelbar verkan.
 
De har inte sprutat något medel. Har pratat med Hyresgästföreningen och de hänvisade till Miljöavdelningen. De på Miljöavdelningen sa att jag ska låta de göra klart jobbet först 😒
Det känns verkligen som att det torkade snabbt för att hyresvärden skulle slippa den extra kostnaden för elen
 
Önekar jag kunde flytta men bor nära jobbet och har inte heller råd att betala högre hyra
 
S Smoulinka skrev:
Önekar jag kunde flytta men bor nära jobbet och har inte heller råd att betala högre hyra
Jag förstår dig, men som det ser ut har du inget alternativ. Du kommer bli sjuk om du kvar, och det har du absolut inte råd med. Dessutom ska du vara rädd om dig. Jag hoppas att du vet att du är värdefull. Du har bara ett liv, det måste du ta vara på.
Sök på nätet, och sociala medier, efter någon annan människa som har tufft med hyran. Kanske kan ni "slå era påsar ihop" och dela lägenhet. Förutom billigare boende kan du kanske finna en vän, eller kanske även en partner.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Har ingen möjlighet att flytta, har sökt och hittar bara dyra med hyror över 9000 vilket är för mycket för mig. Jag betalar 6000 och det är rätt rimligt. Att ha inneboende finns inte på kartan. Klarar inte ha någon hos mig, måste vara ensam och ha mitt space. Kunna röra mig fritt i mitt hem, naken om jag så vill.
Jag ska inte behöva flytta, utan hyresvärden har skyldighet att åtgärda fel och brister för en gynnsam och trivsam boendemiljö för mig som betalar för att hyra hans bostad. Vet bara inte vad jag ska göra mer
 
RoTe
Omöjligt att flytta, omöjligt att bo kvar. Ser du något som är möjligt i ditt liv?
 
  • Gilla
  • Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Omöjligt att flytta, omöjligt att bo kvar. Ser du något som är möjligt i ditt liv?
Det är inte omöjligt att bo kvar. Om hyresvärden åtgärdar allt.
 
RoTe
S Smoulinka skrev:
Det är inte omöjligt att bo kvar. Om hyresvärden åtgärdar allt.
Men just det verkar ju omöjligt, det låter i alla fall så.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
De har ju rivit allt till teglet. Låtit torka, 2 dagar. Därefter murputs. Snart ska det målas. Men det luktar fortfarande. Vet inte vad jag ska göra och gå tillväga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.