zentzuken zentzuken skrev:
Vad i ”jag börjar nog förstå” är otydligt? Jag är inte klar med med var all ström går och som du skriver så är det endast en liten del. Med risk för att låta otrevlig så tvingar jag absolut inte dig personligen att delta🙂 du kan dra vidare till vad du vill. Jag ska fortsätta dra säkringar när jag kommer hem.
Ok. Ingen fara, jag fattade det som att du hade ”bestämt” dig för att pumparna och värmeslingan var bovarna utan att prova det som föreslagits, fastän några skrivit att det inte borde räcka.

Ber om ursäkt.
 
V ViktorHg skrev:
Det är dumt att laborera med det när det är -30 ifall något inte skulle återstarta tycker jag :)
ViktorHg inte värt svara på alla kommentrer 🤷🏼‍♂️ är -25 hemma just nu och förblir så enligt prognos 5 dagar till. Själv är jag i huvudstaden just nu med -5 som strax blir +5. 🌴🌴
 
V ViktorHg skrev:
Det är dumt att laborera med det när det är -30 ifall något inte skulle återstarta tycker jag :)
Och det som inte startar är boven! Voila ärendet avslutad 😂
 
  • Haha
ViktorHg
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Sådär nu har jag gått igenom de prylar som jag vet använder el.
- Tot 5 st cirkulationspumpar(🤦🏻‍♂️)
45w x 4 + 65w (Laddomat) alla går 24h/dygn utom Laddomaten ca 10h varje dag.

- 12 st 6w lampor utomhusbelysning (Har fram till nyligen lyst samtliga mörka timmar under dygnet dvs. Från kl 15:00 - 09:00

OCH

- Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.

Nå summan är ju nu då att detta totalt kanske förklarar den höga elräkningen?!
Energiboven lokaliserad. Är en 10Ah säkring i huset som drar ström kontinuerligt. Jag har funnit att endast ett uttag är kopplat till det idag, där jag har tvättmaskinen ikopplad. Och, ja, jag har kollat at det Inge är tvättmaskinen i sig som är boven. Något mer ligger på denna fas. Överlåter det till elektriker att reda ut.

Tack för ert engagemang. Jag har lärt mig mycket.
 
  • Stapeldiagram som visar elanvändning över tid, topp den 19:e januari, 2024 med 18,220 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Du måste berätta vad det var sen!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Spännande, för det är onekligen mycket ström. Vi har ca 75 kWh per dygn hittills i januari, men då har vi ingen ved, utan bara luftvärmepump, direktverkande el, elgolvvärme i badrummet. Och elbil.

Kan det vara en hemlig elgolvvärme som tidigare ägare glömt att informera om?
Annars är det nog ett hönshus ändå. 😉
 
  • Gilla
zentzuken
  • Laddar…
H
zentzuken zentzuken skrev:
Energiboven lokaliserad. Är en 10Ah säkring i huset som drar ström kontinuerligt. Jag har funnit att endast ett uttag är kopplat till det idag, där jag har tvättmaskinen ikopplad. Och, ja, jag har kollat at det Inge är tvättmaskinen i sig som är boven. Något mer ligger på denna fas. Överlåter det till elektriker att reda ut.

Tack för ert engagemang. Jag har lärt mig mycket.
Har elektriken varit på besök så vi får veta vad som drog så mycket ström!
 
H H-Thomasson skrev:
Har elektriken varit på besök så vi får veta vad som drog så mycket ström!
Det behövdes inte 😅Jag samtalade med elkunnig person över telefon och presenterade mina fynd av att ha testat kopplat från och följt förbrukningen per dygn… tydligen har jag en värmekabel som ligger i kulvert från vattenbrunnen till hydropresspumpen. Inte vilken kabel som helst, som det verkar, den levererar styvt 36w/meter kabel…inte något fruset vatten här inte🤷🏼‍♂️
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Det behövdes inte 😅Jag samtalade med elkunnig person över telefon och presenterade mina fynd av att ha testat kopplat från och följt förbrukningen per dygn… tydligen har jag en värmekabel som ligger i kulvert från vattenbrunnen till hydropresspumpen. Inte vilken kabel som helst, som det verkar, den levererar styvt 36w/meter kabel…inte något fruset vatten här inte🤷🏼‍♂️
Ligger nu på en snittförbrukning på 13kwh/dygn 5 i familjen, -20C ute februari/borrbotten 100kvm boyta +21C inne och garage 70 kvm +15C inne. Bedömer ärendet som avslutat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Ligger nu på en snittförbrukning på 13kwh/dygn 5 i familjen, -20C ute februari/borrbotten 100kvm boyta +21C inne och garage 70 kvm +15C inne. Bedömer ärendet som avslutat.
Då är den direktkopplad och har ingen termostat, det blir dyrt det. Hur lång är V-kabeln. Bäst är med en elektronisk termostat, där givaren ska ligga på det grundaste stället. Givaren kan skarvas upp till 100 meter.
Är effekten hög på V-kabeln, är det inte fel att ha ett mellanrelä som tar hand om belastningen och termostatens kontakter sparas och billigare med ett relä än en termostat
 
  • Gilla
zentzuken
  • Laddar…
AXS
Enkel lösning, sätt värmekabeln på timer. Lär räcka med några minuter per timme.

Sen går det ju att sätta in en smart brytare och reglera efter utetemperaturen.
 
AXS AXS skrev:
Enkel lösning, sätt värmekabeln på timer. Lär räcka med några minuter per timme.

Sen går det ju att sätta in en smart brytare och reglera efter utetemperaturen.
Att sätta in en ett ur som kopplar in är inget bra. blir liksom lite hicka på V-kabeln och kommer att drifta den oavsett om det behövs eller inte.
Sen det med smart, vadå smart, allt ska tydligen i dag vara av sorten smart, på både gott och ont. För att få det att fungera perfekt, så finns inget bättre än en separat termostat som reglerar och är helt fristående från allt annat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AXS
J jonaserik skrev:
Att sätta in en ett ur som kopplar in är inget bra. blir liksom lite hicka på V-kabeln och kommer att drifta den oavsett om det behövs eller inte.
Sen det med smart, vadå smart, allt ska tydligen i dag vara av sorten smart, på både gott och ont. För att få det att fungera perfekt, så finns inget bättre än en separat termostat som reglerar och är helt fristående från allt annat.
Såklart det är bäst att göra allt rätt och riktigt, gav bara ett förslag som ger säg 90% besparingar med extremt liten insats.

Grejen med smarta grejer är att de är så fruktansvärt billiga. Visst det är gå över ån efter vatten, men om det funkar och en puck kostar några hundra...
 
MultiMan
@AXS Har du varit på plats i fastigheten eftersom du tydligen vet att 10% av nuvarande effekt räcker utan vidare? Om inte är det bara rena gissningar utan fakta och kan leda till att allt fryser sönder.
 
AXS
MultiMan MultiMan skrev:
@AXS Har du varit på plats i fastigheten eftersom du tydligen vet att 10% av nuvarande effekt räcker utan vidare? Om inte är det bara rena gissningar utan fakta och kan leda till att allt fryser sönder.
Jag tror poängen flög rakt över ditt huvud.

Ska försöka vara tydligare nästa gång, förlåt och glöm mina tidigare inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.