Du fick alltså sota för att du inte hade rätt grejer på taket……😜🤪😜
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Perplexus och 6 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Det är nya regler. Samma sak drabbade oss år. Brandskyddet/Räddningstjänst tvärvände när vi saknade takstege och glidskydd, och sotaren kommer inte innan det blivit godkänt. Det har aldrig varit något problem tidigare. Så det var bara att läsa på om de nya reglerna, köpa en takstege för 5000kr och montera den. Sen gick det bra...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Samma här.
 
  • Gilla
gflygt
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Råkade ut för samma sak för några år sedan. mitt tak är dessutom bara 18°. En ”ny” sotare! Har sedan dess utbildat mig i enkel sotning (eftermiddagskurs). Man får ett certifikat. Sen kan man lugnt avbeställa ytterligare sotning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
gflygt gflygt skrev:
Råkade ut för samma sak för några år sedan. mitt tak är dessutom bara 18°. En ”ny” sotare! Har sedan dess utbildat mig i enkel sotning (eftermiddagskurs). Man får ett certifikat. Sen kan man lugnt avbeställa ytterligare sotning.
Men vid brandskyddskontrollerna så krävs att taket uppfyller kraverna..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men vid brandskyddskontrollerna så krävs att taket uppfyller kraverna..
Ja, och han som kom senast, hade ingenting att anmärka på, trots att taket o stegen var densamma som vid senaste inställda sotningen! 🤔
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R
gflygt gflygt skrev:
Ja, och han som kom senast, hade ingenting att anmärka på, trots att taket o stegen var densamma som vid senaste inställda sotningen! 🤔
Som det tidigare har skrivits så är det upp till var och en att ställa dessa krav mot fastighetsägaren. Men det är fastighetsägarens ansvar att följa lagar och regler, sotare mm. kan bara ställa krav..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jag menar att det aldrig tidigare varit problem, läste du inte vad jag skrev?
Var Inte bilbälte tvång heller förr men så kom bältes lagen och alla skall ha bälte , lagar förändras , läs på
 
Z zimbas skrev:
Var Inte bilbälte tvång heller förr men så kom bältes lagen och alla skall ha bälte , lagar förändras , läs på
Bara om bilen är från 1969 eller senare, läs på
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fasta stegar och bryggor är inte till för att man ska utföra reparationer och byggarbete ifrån dom utan dessa är till för tex. Sotare, snöskottning och syn av tak..

Arbete från stege ska om möjligt undvikas och bara användas vid kortvariga, enstaka arbeten där man inte kan välja andra bättre alternativ.

Fallrisker​

Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas, oavsett fallhöjd. Om det förekommer arbete med risk för att falla 2 meter eller mer, ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan och i den ska det beskrivas hur fallriskerna över 2 meter ska åtgärdas.

Att använda en lös stege till ett jobb på ett tak är inte förenligt enligt arbetsmiljölagarna som privatperson så går det bra men inte proffesionellt..

På Alla byggen så är lösa stegar oftast förbjudna…

[länk]


[länk]
Kan fortfarande inte se att det är förbjudet för hantverkare att använda dom....
Det är ju åxå godkänt att fästa livlina i dom flesta sådana produkter..
 
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Kan fortfarande inte se att det är förbjudet för hantverkare att använda dom....
Det är ju åxå godkänt att fästa livlina i dom flesta sådana produkter..
Då får du läsa på fallskyddsreglerna om arbete på höjd du kan inte tillgodose fallskyddet som gäller på en lösstege som står mot tak eller vägg..

Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas, oavsett fallhöjd. Om det förekommer arbete med risk för att falla 2 meter eller mer, ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan och i den ska det beskrivas hur fallriskerna över 2 meter ska åtgärdas.

Alltså över 2 m så behövs minst en hantverkarställning med invändig trappa som alldrig överstiger 2m eller ett trapptorn monteras som uppstigningsanordning vid arbeten..

Dessa regler finns i dom länkarna jag bifogade dig tidigare…
 
Redigerat:
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Samma här. Hur smidigt som helst.
 
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Hej! Det ska göras en brandskyddsinspektion, där sånt här påpekas, var bristerna finns. Vanligtvis görs det numera av Räddningstjänst.
Det kanske inte känns så bra om sotarn ramlar ner pga att stegen inte sitter fast ordentligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Jag har inget skydd på taket. Jag har sotarlucka och en vajer med vippa som jag sotar själv med men det blir inte så mycket sot i moderma modular skorstenar eller har ni mycket?
MEN hade början på skorstensbrand för ett tag sedan, det kom upp glödgnistor från skorstenen och det brummade rejält och 4 stackars brandmän var på taket utan glidskydd med mera, jag skämms! Tur att de inte vägrade.
Anledningen till gnistorna enligt den gamle brandmannen var att jsg hade inte varit i sommarstugan på länge, det var bara +4 inomhus -10 minus utomhus och helt vindstilla och vi använde endast snustorr ved och kottar och det hände efter ca 3 timmar. Skorsten var helt ok enligt dem. Eldade igen efter 3 timmar lite mindre mängd åt gången och då gick det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.