H Heidina skrev:
Min syster bor i ett bostadsområde med villor. Deras hus, inklusive garage och lillstuga, är byggt på 40-talet. Lillstugan och garaget ligger nära tomtgränsen. Nu tänkte de sätta in en dörr till i lillstugan, som skulle vetta mot grannen bakom. De frågade grannen, som tyckte det var ok. Tydligen tyckte hans fru inte att det var ok trots allt, och snart dyker det upp en anmälan om svartbygge för denna dörr.

Nu till det trassliga: Stadsbyggnadskontoret hittar på sina kartor vare sig garaget eller lillstugan. De kräver att det kommer in en bygglovsansökan för lillstugan och en attefallsanmälan för garaget. Garaget ligger i bakre hörnet av tomten och skulle kräva godkännande av tre (3) grannnar, varav en är den som skickade in klagomål tidigare. Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
Det kanske finns olika regler i olika kommuner. Vårt hus är byggt 1912 och om och tillbyggt under åren. Vi köpte och flyttade in 2012. Sommaren 2023 ville vi göra vårt ute rum till en permanent del och ringde kommunen för att kolla vad som krävdes. Han var hjälpsam och tittade direkt hur det såg ut. Han säger då att det finns inte ens ett bygglov på uterummet idag och undrar hur gammalt det är. Då vi aldrig fick någon info från mäklaren att det skulle finnas något svartbygge blev jag lite oroligt så klart. Jag svarar honom att det fanns där när vi köpte det för 11år sedan, så svarar han. Va bra, då är det nämligen preskriberat om det är äldre än 10år och eftersom ingen granne haft några klagomål, så skicka in så får vi med det i det nya bygglovet. Vi skickar in bygglovet med tillhörande ritningar och han ringer och säger att det vi tänkt bygga ut ser bra ut men undrar vad det finns på framsidan. Det är ju entre säger jag. Han informerar då att även denna saknar bygglov. Men eftersom denna också är äldre än 10 år samt att vi har yta kvar att bygga på fastigheten är det toppen att kommunen nu får med detta i sina handlingar och vips kom bygglovet. Så nu är allt med hos kommunen om vi skulle sälja. Vi hade pratat med berörda grannar innan om någon hade något emot om vi skulle isolera uterummet. Alla tyckte det var OK, så vi visste redan att vi inte hade några problem där. I ditt fall låter det som att fastigheterna stått länge där och borde kanske omfattas på samma sätt som vårt, kommunen godkänner dem helt enkelt, men det är ju inte säkert att du får göra den nya åtgärden att sätta in dörren. Lycka till
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P perl skrev:
Det kanske finns olika regler i olika kommuner.
Nej, det är samma lagar som gäller i hela landet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P perl skrev:
Det kanske finns olika regler i olika kommuner. Vårt hus är byggt 1912 och om och tillbyggt under åren. Vi köpte och flyttade in 2012. Sommaren 2023 ville vi göra vårt ute rum till en permanent del och ringde kommunen för att kolla vad som krävdes. Han var hjälpsam och tittade direkt hur det såg ut. Han säger då att det finns inte ens ett bygglov på uterummet idag och undrar hur gammalt det är. Då vi aldrig fick någon info från mäklaren att det skulle finnas något svartbygge blev jag lite oroligt så klart. Jag svarar honom att det fanns där när vi köpte det för 11år sedan, så svarar han. Va bra, då är det nämligen preskriberat om det är äldre än 10år och eftersom ingen granne haft några klagomål, så skicka in så får vi med det i det nya bygglovet. Vi skickar in bygglovet med tillhörande ritningar och han ringer och säger att det vi tänkt bygga ut ser bra ut men undrar vad det finns på framsidan. Det är ju entre säger jag. Han informerar då att även denna saknar bygglov. Men eftersom denna också är äldre än 10 år samt att vi har yta kvar att bygga på fastigheten är det toppen att kommunen nu får med detta i sina handlingar och vips kom bygglovet. Så nu är allt med hos kommunen om vi skulle sälja. Vi hade pratat med berörda grannar innan om någon hade något emot om vi skulle isolera uterummet. Alla tyckte det var OK, så vi visste redan att vi inte hade några problem där. I ditt fall låter det som att fastigheterna stått länge där och borde kanske omfattas på samma sätt som vårt, kommunen godkänner dem helt enkelt, men det är ju inte säkert att du får göra den nya åtgärden att sätta in dörren. Lycka till
Varje fastighet är unik beroende av många parametrar t.ex. detaljplan, när byggnader uppfördes, geografiskt läge och mycket mera. Men även hur kommunen och de som arbetar där hanterar olika frågor, där man kan vara mera eller mindre hjälpsam i sitt arbete och som myndighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
P perl skrev:
Det kanske finns olika regler i olika kommuner. Vårt hus är byggt 1912 och om och tillbyggt under åren. Vi köpte och flyttade in 2012. Sommaren 2023 ville vi göra vårt ute rum till en permanent del och ringde kommunen för att kolla vad som krävdes. Han var hjälpsam och tittade direkt hur det såg ut. Han säger då att det finns inte ens ett bygglov på uterummet idag och undrar hur gammalt det är. Då vi aldrig fick någon info från mäklaren att det skulle finnas något svartbygge blev jag lite oroligt så klart. Jag svarar honom att det fanns där när vi köpte det för 11år sedan, så svarar han. Va bra, då är det nämligen preskriberat om det är äldre än 10år och eftersom ingen granne haft några klagomål, så skicka in så får vi med det i det nya bygglovet. Vi skickar in bygglovet med tillhörande ritningar och han ringer och säger att det vi tänkt bygga ut ser bra ut men undrar vad det finns på framsidan. Det är ju entre säger jag. Han informerar då att även denna saknar bygglov. Men eftersom denna också är äldre än 10 år samt att vi har yta kvar att bygga på fastigheten är det toppen att kommunen nu får med detta i sina handlingar och vips kom bygglovet. Så nu är allt med hos kommunen om vi skulle sälja. Vi hade pratat med berörda grannar innan om någon hade något emot om vi skulle isolera uterummet. Alla tyckte det var OK, så vi visste redan att vi inte hade några problem där. I ditt fall låter det som att fastigheterna stått länge där och borde kanske omfattas på samma sätt som vårt, kommunen godkänner dem helt enkelt, men det är ju inte säkert att du får göra den nya åtgärden att sätta in dörren. Lycka till
Du sökte bygglov i efterhand och det ska byggnadsnämnden bevilja om det är möjligt. Samma i hela landet.

Men det kanske inte är möjligt att bevilja. Kanske saknas det byggrätt för det gamla svartbygget, kanske strider den mot detaljplan, kanske ligger den på prickmark, kanske når det inte kraven på utformning eller tillgänglighetsanpassning o s v. Då blir det inget bygglov i efterhand och delen får vara kvar som ett gammalt preskriberat svartbygge som du inte kan ändra på.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
P perl skrev:
Det kanske finns olika regler i olika kommuner.
Reglerna är de samma men tolkningarna och hjälpsamheten skiljer någ mycket beroende på vilken kommun man söker i…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Heidina skrev:
Min syster bor i ett bostadsområde med villor. Deras hus, inklusive garage och lillstuga, är byggt på 40-talet. Lillstugan och garaget ligger nära tomtgränsen. Nu tänkte de sätta in en dörr till i lillstugan, som skulle vetta mot grannen bakom. De frågade grannen, som tyckte det var ok. Tydligen tyckte hans fru inte att det var ok trots allt, och snart dyker det upp en anmälan om svartbygge för denna dörr.

Nu till det trassliga: Stadsbyggnadskontoret hittar på sina kartor vare sig garaget eller lillstugan. De kräver att det kommer in en bygglovsansökan för lillstugan och en attefallsanmälan för garaget. Garaget ligger i bakre hörnet av tomten och skulle kräva godkännande av tre (3) grannnar, varav en är den som skickade in klagomål tidigare. Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
Jag har för mig att det är en preskriptionstid på 10 år. Har kommunen inte klagat på bygget innan dess kan man inte straffas för svartbygge. Därmed inte sagt att bygget blir godkänt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En kommun med 6000 innevånare i mera glesbebygt område och inget turistområde, kontra våra tätbebygda städer har nog oftast lite olika förutsättningar rent praktiskt gällande hur hårt lagar och regelverk tillämpas. Eller kanske hur man ska hantera det på en gråskala istället för svart/vitt.😎
 
A AndersS skrev:
Jag är fortsatt intresserad av vad ts har kunnat se på gamla flygfoton i Min Karta.😉
Dr är jag också intresserad av och skulle vilja veta vad det betyder om byggnaden finns med där. Betyder det per automatik att byggnaden är att betrakta som godkänd?
 
Claes Sörmland
V Vinterbadaren skrev:
Dr är jag också intresserad av och skulle vilja veta vad det betyder om byggnaden finns med där. Betyder det per automatik att byggnaden är att betrakta som godkänd?
Nej men det ger ju ett årtal på flygfotot som visar att byggaden är äldre än detta. Därmed kan man fastställa att den kanske olovliga åtgärden att bygga huset är preskriberad (äldre än tio år). Men det löser ju inte problemet med att kommunen har slarvat bort dokumentationen om ett gammalt bygglov.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det löser ju inte problemet med att kommunen har slarvat bort dokumentationen om ett gammalt bygglov.
På vem ligger det att bevisa att bygglov saknas, att kommunen "inte kan hitta" betyder ju inte med säkerhet att det aldrig funnits?
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
På vem ligger det att bevisa att bygglov saknas, att kommunen "inte kan hitta" betyder ju inte med säkerhet att det aldrig funnits?
Beror på situation:

- Om kommunen vill påföra dig en byggsanktionsavgift som en del av tillsynen för att du har utfört en lovpliktig åtgärd utan lov inom fem år och du invänder att åtgärden utfördes för mer än fem år sedan så ligger hela bevisbördan på kommunen. Det beror på att en byggsanktionsavgift har straffrättslig karaktär.

- Om det gäller ett rättelseföreläggande som en del av tillsynen för att du har utfört en lovpliktig åtgärd utan lov inom tio år. Ja då ska byggnadsnämnden visa att det inte förflutit mer än tio år sedan överträdelsen inträffade genom utredning. Om du menar att preskription har inträffat, alltså att nämndens utredning är felaktig så hamnar bördan på dig att göra det troligt att det har förflutit mer än tio år sedan åtgärden vidtogs. Typ med fakturor, kvitton, flygfoto, vittne eller vad det nu kan vara.

- Om du söker ett bygglov för en gammal byggnad så är det du som sökande som ska inkomma med de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen (9 kap. 21 § PBL). D v s det är du som ska visa att byggnaden tidigare har erforderliga bygglov när det är relevant för prövningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Läser med stort intresse och lär mig massor av dina inlägg! Alltid kul när du är med i en tråd! Och TACK för all info! Glad hälsning Katrin Nylander
 
Här i byn fick de in en ung ny handläggare som ambitiöst och klämkäckt upptäckte en massa avvikelser från detaljplan i våra villaområden som gick långt tillbaka i tiden. Stadsarkitekten drog en djup suck.
Vederbörande ville givetvis få beröm för sitt goda arbete, men det blev ett hastigt slut på den provanställningen.
Exempelvis står vårt hus på två fastigheter, och har så gjort sedan 1918.
Kanske skulle de åläggas att åtgärda detaljplanerna så att de istället stämmer med verkligheten (och förbjudas att trakassera oskyldiga fastighetsägare)?
Men då skulle de ha fullt upp något decennium framåt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du söker ett bygglov för en gammal byggnad så är det du som sökande som ska inkomma med de ritningar, beskrivningar och andra uppgifter som behövs för prövningen (9 kap. 21 § PBL). D v s det är du som ska visa att byggnaden tidigare har erforderliga bygglov när det är relevant för prövningen.
Hur visar man det om man inte har fått några handlingar från tidigare ägare och kommunen säger att handlingarna har försvunnit?
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Hur visar man det om man inte har fått några handlingar från tidigare ägare och kommunen säger att handlingarna har försvunnit?
Det är väl just det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.