L ladda skrev:
Om du ser att det är löst så har du oförsäkrat om olyckan är där (bristande underhållsansvar) det kan bli jäkligt tragiskt
Tänk på det du ansvarar vägen på taket ska hålla att gå på
Jag tror inte den var lös pga. bristande underhåll. Det har funnits takstegar som bara krokas över nocken, som alltså ligger löst på taket, men ändå inte kan glida ned.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det här handlar om arbetsmiljö för våra sotare, det går fort att skruva upp, inget att gnälla om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Så du menar att sotaren skulle gå upp direkt på takpannorna på 25 gradigt tak utan några steg för fötterna ? Eller halk skydd för Stegen? Inte konstigt han vände.
 
  • Gilla
Åsa Å och 3 till
  • Laddar…
R
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu tror jag du blandar ihop saker...
Fasta monterade stegar och bryggor är ju liksom till för underhåll
Backa gärna upp det uttalandet med lite källor...
Fasta stegar och bryggor är inte till för att man ska utföra reparationer och byggarbete ifrån dom utan dessa är till för tex. Sotare, snöskottning och syn av tak..

Arbete från stege ska om möjligt undvikas och bara användas vid kortvariga, enstaka arbeten där man inte kan välja andra bättre alternativ.

Fallrisker​

Arbeten med fallrisker ska alltid riskbedömas, oavsett fallhöjd. Om det förekommer arbete med risk för att falla 2 meter eller mer, ska det alltid finnas en arbetsmiljöplan och i den ska det beskrivas hur fallriskerna över 2 meter ska åtgärdas.

Att använda en lös stege till ett jobb på ett tak är inte förenligt enligt arbetsmiljölagarna som privatperson så går det bra men inte proffesionellt..

På Alla byggen så är lösa stegar oftast förbjudna…

https://www.av.se/produktion-indust...ds--och-anlaggningsarbete/arbete-pa-hog-hojd/


https://www.av.se/globalassets/file...r-och-arbetsbockar-foreskrifter-afs2004-3.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Tack!
Jag måste väl tydligen montera skiten då...
Vår sotare har inte gått upp på taket på flera år. Allt görs inifrån.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Han behöver åxå inse att 90-talisterna faktiskt har jobbat rätt länge nuförtiden..
Tillomed -00 finns på arbetsmarknaden nu....😂🤣
Exakt! 😆
 
Mikipedia Mikipedia skrev:
Ganska säker på att fästet ska sättas först och sedan klistras in medans man lägger shinglet. Var länge sedan jag monterade en sån stege.
Säkert. Så där är det redan för sent.
Ett alternativ vore förstås att fästa stegen i väggen i uppkant på shingeltaket och bara lägga stegen på shinglet på några distanser.
 
R
anders07 anders07 skrev:
Vi har "mysbrasa" och får sotning rätt sällan (vart 5:e år kanske?) och det har aldrig tidigare varit några problem men i år vägrar sotaren gå upp på taket för att jag inte har "halkskydd".

Vet inte om han menade för stegen bara eller uppe på taket eftersom han fick bråttom iväg när han inte såg någon orsak att gå upp.
Vi har ganska flackt tak (25 graders lutning kanske) och jag upplever inte det som "svårt" att gå på (två kupiga tegel).

Jag hittar itne någon information på kommunens sidor, eller på sotarens... Vad gäller egentligen?
Ställer du upp stegen är du också ansvarig vid en olycka. Om sotarn ställer upp stegen har hen eget ansvar.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nä, bara inte gillar översittarfasoner och onödiga dumförklaringar som ska racka ner på människor när någon anser sig vara lite förmer... :)
Det är väl översittarfasoner om något att kalla sotarnas säkerhet i arbetet för "att montera skiten". De vill knappast behöva riskera att ramla ner för att du är nonchalant.
 
  • Gilla
Åsa Å och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Sist sotaren var hemma hos hos sotade han nerifrån, han menade att ingen springer på tak för vanlig sotning längre.
Har precis samma erfarenhet. Sedan 15 år tillbaka sotas det alltid från kaminen och uppåt hos oss.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Varannan gång får jag en notis av sotaren att det saknas glidskydd för stegen. Vi har ett platt tak så resten är ok. Men höjden till taket han/hon ska upp på är 3 m över marken. Jag erbjuder mig att hålla i stegen, eftersom jag alltid ör hemma när det ska sotas, och det har räckt
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, jag har hu uppenbarligen haft snällare (läs: slarvigare) sotare tidigare då...
Jag tror att de har blivit hårdare de senaste åren. Hos mej blev det kontroll och direktiv att sätt dit ny takstege och ny "stegfångare" längst ner på taket.
Det blev nog inte bättre men det blev godkända fabrikat.

-> bit i citronen och montera.
 
anders07 anders07 skrev:
Tack!
Jag måste väl tydligen montera skiten då...
Är det sotaren liv och hälsa som är skit genom att du måste montera taksäkerhet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nä, bara inte gillar översittarfasoner och onödiga dumförklaringar som ska racka ner på människor när någon anser sig vara lite förmer... :)
Det här är inte ett bra sätt som du uppför dig när du faktiskt har fått korrekta svar utan extra kommentarer. Även om svaren inte passar dig, så låt bli att vara oförskämd mot andra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Du kan ju sota själv om du vill😀.
Har inte tid att lusläsa hela tråden, så detta har kanske redan sagts, men att sota själv hjälper inte nödvändigtvis i längden. Med jämna mellanrum ska eldstad, rökkanal etc. inspekteras, oavsett vem som sotar. Och då bör det bli nedslag ifall det inte finns säkerhetsanordningar för att nå skorstenen utvändigt mm.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.