Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus och upplevde första besöket att det doftar väldigt mycket källare i mina kläder efter att ha varit där. Huset är äldre, 70tal med krypgrund som ska vara välskött ( har avfuktare installerat osv)
Kan det va så att det behöver tätas kring golvspringor, ser att plattor är lagda på sina ställen och det nästan upplevs som att det blåser från springan mellan golv och vägg. Från grunden då gissar jag?

Det gjordes en besiktning innan försäljning som inte indikerade mögel osv, men man blir ju lite rädd. Vem kan man ta dit som kan mäta och ge kloka råd kring doften, grunden och status på badrum?

Tacksam för alla råd// Husrookie
 
På 70-talet använde man tryckimpregnerat trä i syllarna. När det kommer i kontakt med fukt avger det en doft som kan likna mögel. Du kan alltså behöva byta syllar.
 
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
På 70-talet använde man tryckimpregnerat trä i syllarna. När det kommer i kontakt med fukt avger det en doft som kan likna mögel. Du kan alltså behöva byta syllar.
Tack för input, jag ska läsa på vad det innebär👍 kan de bero på att huset stått ett tag lite för kallt?
 
Finns många anledningar, bla pga kallställt hus utan ventilation och instängd fukt. Då sätter sig stanken i ytskikt, tak, väggar, ibland möbler och isolering.
 
  • Gilla
Majan pirayan och 1 till
  • Laddar…
fatsuG7 fatsuG7 skrev:
På 70-talet använde man tryckimpregnerat trä i syllarna. När det kommer i kontakt med fukt avger det en doft som kan likna mögel. Du kan alltså behöva byta syllar.
Gjöt man in tryckimpregnerade syllar även i grundmuren på krypgrunder, alltså? Jag trodde det bara var på hus med platta.
 
Jag ska undersöka det hela närmre 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.