S
J jonaserik skrev:
Ja du. det finns många varianter på allt

Ja du, det finns många varianter på allt, du verkar påläst om en del och litar på dom. Inget fel i det, men att fråga är inte det fel heller. Blir liksom hur långt är ett snöre, mot dina tankar och andras. Har du klart för dig så gör som du tänker. Kan inte ge mer nu.
Vadå du kan inte ge mer nu? Du har ju inte gett någonting alls över huvud taget mer än att förvirra tråden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
S
I Ironside skrev:
Ni som kör på 20-25 liters dunkar, hur anser ni att dem är att hantera? Spontant låter det ganska tungt och jobbigt? Dessutom svårt att få under kranen?
Vi kör 25:surprised:r.
Lite bökigt är det ju men inga jätteproblem. Har en ho i tvättatugan som är så djup att dunkarna går att ställa i den.

Har läckt i vattenledningen på gatan 2 ggr senaste året. Rätt skönt att bara ta upp en dunk, sätta på en tappkran på den och lägga på diskbänken och därmed ha rinnande vatten till tandborstning, dricka vatten och tvätta händerna medans grannarna gnäller om när vattnet kommer tillbaks nån gång och måste åka iväg o hämta vatten på vattenbolagets vattenvagn. :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Nja, fråga de boende i Lilla Edet där typ hälften av invånarna fick i sig Norovirus (vinterkräksjuka) via vattnet. Vattnet där tas från Göta älv, vattenverket hade bara klorbehandling vid den tiden, inte ozon eller UV-belysning.
Östersund hade Europas största utbrott av Cryptosporidium 2010 med 27 000 personer smittade. Det är förvisso en parasit, inget virus. Ditt filter kommer inte hjälpa i det fallet, du kommer behöva koka vattnet. Problemet är ju bara att du inte ser på vattnet att du behöver koka det innan du redan testat att dricka och då är det för sent. ;)

Parasitförekomsten förväntas öka med stigande temperaturer och mer nederbörd, tjo ho.
Känns ändå inte motiverat att man ska dimensionera sin backup efter att kunna hantera virus. Det är ändå relativt ovanligt. Samma med ovanliga kemikalier, radioaktiveter osv. Som ofta är förknippat till vissa och kända platser. Samma med virus om än att det kan vara svårt att veta innan om någon granne med ebola bajsat i regntunnan :)

Virus kommer alltid från avlopsvatten vad jag förstått (rätta mig gärna om det är fel)

Bakterier och parasiter tar filtret och det är ju väldigt mycket mer vanligt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
AXS AXS skrev:
Okänt antal 6 pack 1,5l PET, några med kolsyra och några med smak. Festligt med citron när allt annat skiter sig. Legat iaf 2 år, tror inte det är något fel på dom alls.
Som jag skrev i inläggen #92 och #95 så har vi också 1.5 liters PET-flaskor som vattenförråd. Jag har nu fyllt på så att vi har 10 stycken obrutna sexpack och en påbörjad. Planen är att fylla på med en sexpack varje gång vi påbörjar en.

Vi roterar dem och eftersom vi gör av med minst en flaska per vecka så kommer ingen flaska att ligga i lagret i mer än ett drygt år.

Arbetsinsatsen är mycket liten för att hålla ett beredskapslager på det här viset. Ett klick på butikens webbutik och bära in en sexpack från trappan där chauffören av butikens varubil ställer den.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I
P pmd skrev:
Som jag skrev i inläggen #92 och #95 så har vi också 1.5 liters PET-flaskor som vattenförråd. Jag har nu fyllt på så att vi har 10 stycken obrutna sexpack och en påbörjad. Planen är att fylla på med en sexpack varje gång vi påbörjar en.

Vi roterar dem och eftersom vi gör av med minst en flaska per vecka så kommer ingen flaska att ligga i lagret i mer än ett drygt år.

Arbetsinsatsen är mycket liten för att hålla ett beredskapslager på det här viset. Ett klick på butikens webbutik och bära in en sexpack från trappan där chauffören av butikens varubil ställer den.
Varför dricker ni inte kranvatten istället?
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför dricker ni inte kranvatten istället?
Förmodligen för att han tycker källvatten eller vad det nu är han har i flaskorna smakar bättre än kranvattnet och att han tycker det är värt pengarna. då är det ju win-win när man kan kombinera det med lite prepping, Jag som är snål kör med tunna och kranvatten. Och skulle jag jag vilja festa till det när/om det är dags så har jag en sodastreamer och ett ½kg citronsyra liggande :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
Kanske det, annars är kranvatten generellt bra i sverige och oftast vill man inte preppa med kolsyrat vatten. Men jag antar att alla har sina preferencer :)
 
Kolsyra konserverar vattnet och håller sig bättre än dito ej kolsyrat, har för mig att ej kolsyrad flaskvatten kunde ha betydligt sämre kvalitet än vattnet ur de flesta svenska kranar redan nyhemtagen från butik.

även väldigt milt kolsyrat gör att vattnet håller sig mycket längre utan oönskad tillväxt inne i flaskan i jämförelse ej kolsyrad vatten (tänk Ramlösa). Det fins anledning varför olika läskedrycker är kolsyrade och förutom smaken som man vant sig vid och uppskattar så är det för den konserverande effekten ur lagring och distributionssynpunkt.

Cryptosporidium och dess sporer är väldigt hårdnackade pga. sin tjocka kapsel och det är dessa fallen man behöver >> 10 ppm hypoklorit räknat som fri klor för att helt enkelt oxidera upp kapseln så att det går hål i det innan det kommer åt innehållet.

För just den parasiten verkar väteperoxid, UV-strålning och kloroxid[1] bättre - det räcker med bara 10-tal exemplar för att man skall insjukna och det är också liknade för vinterkräksjuka (Norovirus) om man har sådan kropp och blodgrupp som gynnar dess tillväxt.

---

slutligen kemisk behandling och värmebehandling reducerar mängden patogener i vattnet enligt en logaritmisk avklinging beroende på temperatur, tid, koncentration mm. vilket inte innebär att behandlingen tar bort varenda en av bakterierna eller sporerna/viruset

med andra ord det fins överlevare kvar även i hårt behandlad vatten men förhoppningsvis så få att kroppen klarar att hanterar de som är kvar - dock för Norovirus och Cryptosporidium så behövs det inte så många exemplar av viruset/parasiten innan en infektion har blivit ett faktum...

väteperoxid som desinfektion fungerar inte mot E.coli - vilket är den vanligaste risken för magåkommor av förorenat vatten pga inläck från avlopp och ytvatten för att den utsöndrar enzymer som bryter ned väteperoxid för att skydda bakteriern då dess livsmiljö i magen så är det hela tiden under en väteperoxid tryck i tarmen.

med UV-strålning har man problemet att UV-strålarna som jonicerar klingar av snabbt med avståndet från ljuskällan och om det fins även små mängder grumlighet så stoppas UV:n av partiklarna och det som är i 'skuggan' klarar sig - det handlar om reduktion - inte att döda varenda bakterie.

---

[1]

kloroxid kan i labratorietillverkas med natriumklorat, koksalt (eller natriumhypoklorit) och stark saltsyra (dvs. lågt pH), det går även med svavelsyra natriumklorit och koksalt.

kloroxid är en gulgrön gas som kondenserar vid 10 grader C och vid för höga koncentrationer kan explodera och är känslig där explosionen kan intieras av tex. stark ljus och/eller energirik ljus (som UV-strålning)... - det som finns att köpa i handeln (ofta till alldeles för mycket pengar IMHO) är kloroxid löst i vatten - bl.a för att det inte skall vara explosivt med att hålla det i låg koncentration.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
I Ironside skrev:
Varför dricker ni inte kranvatten istället?
Se inlägg #92.

Vi använder kranvattnet till matlagning där vattnet kokas. Te, spaghetti, etc.
 
G g.kraft skrev:
Känns ändå inte motiverat att man ska dimensionera sin backup efter att kunna hantera virus. Det är ändå relativt ovanligt. Samma med ovanliga kemikalier, radioaktiveter osv. Som ofta är förknippat till vissa och kända platser. Samma med virus om än att det kan vara svårt att veta innan om någon granne med ebola bajsat i regntunnan :)

Virus kommer alltid från avlopsvatten vad jag förstått (rätta mig gärna om det är fel)

Bakterier och parasiter tar filtret och det är ju väldigt mycket mer vanligt.
Ja och för i tiden hade man ju grävda brunnar överallt kanske man vart mer motståndskraftig eller så var det inte så farligt jag har en grävd brunn i torpet aldrig och vi har aldrig blivit dåliga av den ej heller hunden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ni som skall ha en absolut säker lösning - jag är ledsen, det existerar inte. Det är fullkomligt meningslöst att tro att det inte kommer att hända att någon blir dålig för folk blir sjuka även när allting fungerar.

Den bästa metoden jag känner till är att ta så bra vatten man får tag i, normalt sett kommunalt vatten, och om du kan, även koka det. Måste man ta vatten från en brunn med känd kvalitet så är det bästa om man har backupkraft och kan köra den vanliga vattenreningen.

Går inte ens detta så koka vattnet några minuter om du kan, annars använd ett seriöst filter och efterbehandla med klor eller UV.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
C
A Anders_Nilsson skrev:
Måste man ta vatten från en brunn med känd kvalitet så är det bästa om man har backupkraft och kan köra den vanliga vattenreningen.
Den vanliga vattenreningen?
Det är väl inte särskilt vanligt att rena brunnsvatten?
 
C cpalm skrev:
Den vanliga vattenreningen?
Det är väl inte särskilt vanligt att rena brunnsvatten?
Det är mycket vanligt att man har järn- och manganfilter på djupborrade brunnar. Även humus och radon förekommer. Men visst, man brukar inte ha rening mot mikroorganismer i svenska brunnar. Men även pumpen och hydroforen drar el men som sagt då får du bort en del föroreningar.
 
C
D Dilato skrev:
Samma som att köpa tom glasburk för 30 spänn när man kan köpa samma volym inkl innehåll (rödbetor, gurka) för lägre pris i affären.
Burkar med syltade rödbetor och smörgåsgurka på en butikshylla, prislappar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Richard Möller och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
[bild]
Precis sådana jag tänkte på, gurkan är nån krona billigare på Lidl
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.