Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Just det ja. Peter Erikssons bygglovsundantag från 2017. De där som följde upp med undantag för solceller.
 
  • Gilla
stefan viljakainen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men i grund och botten löser detta i TS problem. Lillstugan är ju inte ett en- eller tvåbostadshus, eller? Och det krävs ju att åtgärden tillbyggnad i form av balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel genomförs på en en- eller tvåbostadshus för att nyttja bygglovsundantagen i 9 kap 5§ PBL.

Det är väl en fristående byggnad "lillstugan"? Och det är väl på denna som dörren har tagits upp?

Nåja, de gamla byggnaderna behöver TS i alla fall inte söka bygglov för. Rättas dörren på lillstugan så är det hela utagerat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Min pappa skulle bygga till sitt hus och jag tog fram bygghandlingarna åt honom. Vid bygglovsansökan återkom handläggaren efter att de mätt in befintligt hus att ett uterum saknade bygglov och att jag skulle ta med det i ansökan för tillbyggnaden för att få det hela godkänt. Uterummet byggdes 1994 och jag betvivlade inte handläggaren utan gjorde som hon önskade. Ett år senare gick jag igenom pappas gamla ritningar och hittade till min förvåning en stämplad och godkänd bygglovshandling på uterummet.

Det vill säga ta inte för givet att kommunen har koll på sina papper. Om det dessutom är byggt på 40-talet så hade jag begärt från kommunen att återkomma med underlag för att det inte är beviljat bygglov. Om så är fallet är det ändå preskriberat.

Gällande dörren så hade jag börjat med att försöka prata med grannen och undrat om det verkligen är någonting att starta ett grannbråk kring. Annars lyft bort dörren temporärt och sätt i en plywoodskiva och ansök om bygglov för att sätta in en dörr.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 6 till
  • Laddar…
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det går inte. Och eftersom utbyggnaden gjordes före attefallsreglerna fanns på plats i lagen så kan de inte åtgärd anmälas i efterhand som attefallsåtgärd. Jag undrar om handläggaren helt enkelt inte planerar att bryta mot lagen för att få en "smidig" lösning på frågan.

Men det problem du har är att du har genomfört en åtgärd (dörren) utan bygglov. Det uppenbara är att söka bygglov i efterhand för denna åtgärd. Problemet är bara att kanske bygglov inte kan beviljas utan att hela byggnaden ges bygglov, alltså om åtgärderna på 40-talet krävde bygglov då och att det inte söktes (att det var svartbyggande). Det som återstår att göra då är att rätta, att ta bort dörren.
Fast hur gör man i en kommun som faktiskt inte har ett arkiv för att det är en kommun som aldrig har varit planlagd förutom i själva stadskärnan? Kommunen har inga papper före 1980. Vi har själva fått lantmäteriet att fastställa på ett ungefär ens vart våra fastighetsgränser är. Och inte en enda byggnad på vår fastighet har hos kommunen någon bygglovsansökan men förutom avloppet som gjordes nytt 2019 så har de inte brytt sig eftersom samtliga byggnader är från förra seklet. Jag undrar ärligt. Förlåt för trådkapare.
 
Claes Sörmland
4774 4774 skrev:
Fast hur gör man i en kommun som faktiskt inte har ett arkiv för att det är en kommun som aldrig har varit planlagd förutom i själva stadskärnan? Kommunen har inga papper före 1980. Vi har själva fått lantmäteriet att fastställa på ett ungefär ens vart våra fastighetsgränser är. Och inte en enda byggnad på vår fastighet har hos kommunen någon bygglovsansökan men förutom avloppet som gjordes nytt 2019 så har de inte brytt sig eftersom samtliga byggnader är från förra seklet. Jag undrar ärligt. Förlåt för trådkapare.
Det är ju det vanliga med gamla fastigheter utanför detaljplanerat område eller på fastigheter som bebyggdes före detaljplan upprättades. Det enklaste för bygglovsavdelningen är ju bara att anta att befintligt utgångsläge som presenteras när du söker bygglov har tillkommit med de bygglov som krävs.

Tills nyligen har denna situation inte spelat någon roll. Tanken ursprungligen med upplägget i bygglagstiftningen är att byggnadsnämnden ska besluta om den åtgärd som man ansöker om utifrån befintligt utgångsläge för byggnaden man vill göra åtgärden på. Hur man har kommit dit (preskriberat olovligt byggande eller inte) ska inte spela någon roll. Men nu har ju praxis glidit ifrån denna princip, numera så spelar det roll om byggnadsnämnden historiskt har beviljat bygglov för den serie av åtgärder som har lett till byggnadens nuvarande utformning och användning. D v s numera måste det finnas ett byggnadsregister med alla bygglov samlade för respektive byggnad, antingen ett privat sådant som fastighetsägaren själv håller eller ett som kommunen håller. Och det är ju lite si och så med den saken precis som du konstaterar. Kommunerna har inte alltid detta och fastighetsägaren har sällan detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju det vanliga med gamla fastigheter utanför detaljplanerat område eller på fastigheter som bebyggdes före detaljplan upprättades. Det enklaste för bygglovsavdelningen är ju bara att anta att befintligt utgångsläge som presenteras när du söker bygglov har tillkommit med de bygglov som krävs.

Tills nyligen har denna situation inte spelat någon roll. Tanken ursprungligen med upplägget i bygglagstiftningen är att byggnadsnämnden ska besluta om den åtgärd som man ansöker om utifrån befintligt utgångsläge för byggnaden man vill göra åtgärden på. Hur man har kommit dit (preskriberat olovligt byggande eller inte) ska inte spela någon roll. Men nu har ju praxis glidit ifrån denna princip, numera så spelar det roll om byggnadsnämnden historiskt har beviljat bygglov för den serie av åtgärder som har lett till byggnadens nuvarande utformning och användning. D v s numera måste det finnas ett byggnadsregister med alla bygglov samlade för respektive byggnad, antingen ett privat sådant som fastighetsägaren själv håller eller ett som kommunen håller. Och det är ju lite si och så med den saken precis som du konstaterar. Kommunerna har inte alltid detta och fastighetsägaren har sällan detta.
Har full förståelse för lagarna kring byggnation. Växte upp i ett radhusområde där styrelsen plötsligt gav samtycke till att ändra kulör utvändigt. Kan säga att det såg ut som Villa Villekulla fast värre 😄. En länga rosa med bruna gavlar, en vit med bruna, en gul med bruna, en grön med bruna. Då sålde mina föräldrar huset
 
Claes Sörmland
4774 4774 skrev:
Har full förståelse för lagarna kring byggnation. Växte upp i ett radhusområde där styrelsen plötsligt gav samtycke till att ändra kulör utvändigt. Kan säga att det såg ut som Villa Villekulla fast värre 😄. En länga rosa med bruna gavlar, en vit med bruna, en gul med bruna, en grön med bruna. Då sålde mina föräldrar huset
Ja radhus är ju en lite annorlunda byggnadsform som ju kan sägas gynnas av enhetligt utseende. Och vill man garantera det så kanske bostadsrättsformen snarare än eget ägande är en vettig upplåtelseform. Då sköter ju föreningen allt fasadunderhåll. Det garanterar ju också att varje hus är i samma tillstånd av förfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
4774
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja radhus är ju en lite annorlunda byggnadsform som ju kan sägas gynnas av enhetligt utseende. Och vill man garantera det så kanske bostadsrättsformen snarare än eget ägande är en vettig upplåtelseform. Då sköter ju föreningen allt fasadunderhåll. Det garanterar ju också att varje hus är i samma tillstånd av förfall.
Hahaha, det radhusområdet var nog trots färgkarastrofen ett av Stockholms mest välbehållna och välbevarade område och är fortfarande tror jag.
 
Finns väll något som heter "betydande ändring" så börjar dagens regler gälla.
Vad det innebär skiljer nog.

Gör man sådant så vips börjar nya regler gälla en äldre byggnad
 
I min kommun så var det inga som helst problem att bara rita in svartbyggena som föregående ägare hade gjort.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men ny fylls byggnadsnämnderna upp med 80- och 90-talister som har vuxit upp i ett helt annat samhälle och inte har erfarit den röra som funnits i alla organisationer före digitaliseringen. De förstår inte hur illa kommuner har fungerat på denna front. Måste upplevas!
Jag befarar att det kan bli MYCKET större oreda i framtiden när allt bara finns digitalt och kommunen plötsligt råkar ut för dataintrång eller någon annan attack som gör att man förlorar tillgången till allt digitalt data. Vi har redan sett några mildare exempel runt om i landet, men det kan nog bli mycket värre.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Jag är fortsatt intresserad av vad ts har kunnat se på gamla flygfoton i Min Karta.😉
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Stugan ligger möjligen 4 meter från tomtgränsen. Garaget max 2 mot grannen bakom och mot sidan ligger det vägg i vägg mot grannens garage.

Flygfotona i Mina bilder är rätt suddiga, men med lite god vilja så ser man stugan och garaget på bilderna från 1960 (och 1975 förstås).
 
  • Gilla
Villa_1913
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Heidina skrev:
Stugan ligger möjligen 4 meter från tomtgränsen. Garaget max 2 mot grannen bakom och mot sidan ligger det vägg i vägg mot grannens garage.

Flygfotona i Mina bilder är rätt suddiga, men med lite god vilja så ser man stugan och garaget på bilderna från 1960 (och 1975 förstås).
Då har byggnadsnämnden inget att komma med, bara att meddela att byggnaderna är mycket gamla, 40-50-tal.

Då återstår dörren som problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.