S skydiver skrev:
Golvet är nu färdigt i vardagsrummet, bara heltäckningsmattan kvar i sovrummet så är alla golv klara, och den väntar vi på leverans av.

[bild]
Ser fint ut, vad är det för golv som ni har valt?
 
Och nu är listerna på plats i vardagsrum och kök också. Nu kvarstår bara heltäckningsmattan + golvlister i sovrummet och bänkskivan så kan vi flytta in!

Modernt vardagsrum med soffor, trägolv och infälld belysning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Violina och 18 till
  • Laddar…
Idag blev det en snabb visit till Stockholm för att hämta bordsskivan till vårt matbord, och så passade vi på att köpa en bänkskiva till att bygga fönstersmygen till vardagsrummet av, och lite annat smått och gott.

Fick byta bil med föräldrarna så vi kunde ha takräcke för att få plats med den 140 cm runda bordsskivan:

En SUV med öppen dörr, takbox, på en snötäckt parkeringsplats i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu är bordet på plats:

Interiör med träbord, grått golv, vita dörrar och spegelreflektion från fönster. Modernt och minimalistiskt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 15 till
  • Laddar…
Det bir hög klass på såväl bygge som inredning!
 
  • Älska
skydiver och 1 till
  • Laddar…
Det har inte hänt så mycket synligt i veckan, har mest hållit på och kopplat nätverk och ställt in allt. Ikväll började vi dock med projekt "handdukshängare" och fick etapp 1 ganska klar.

Det blir alltså hängare i omklädningsrummet för att hänga blöta handdukar på tork efter bastu/dusch. Därtill blir det en liten "hylla" där vi har rena handdukar.

"Man tager vad man haver" heter det, och eftersom vi hade en del kopparrör över från kylsystemet och tappvattnet så fick det bli det.

Kapillärhatt som skruvas i väggen för dold upphängning:

Kopparrör mot mörkt kakel, belysning ovanifrån, skugga på vägg, detaljbild av installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen rören i den:

Modernt badrum med mörkt kakel, kopparhandtag, växt och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde Loctite 638 i fogarna, det bet bra och går att få loss om det skulle behövas.

Vi ska troligen måla dessa svarta, eller bara klarlacka, då kopparn kommer att ärga annars, plus att jag är lite rädd att den blir att missfärga handdukarna.
Jag tycker det är snyggt med koppar, och sambon vill ha svart. Vad säger byggahus? 😎

Mörkt badrum med handdukar på kopparstång, krukväxt på pall, kaklade väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hållaren för rena handdukar blir sen inne i hörnet rakt fram, ovanför blomman. Den utförs på samma sätt men i 18-rör istället för 28, för man tager vad man haver... 😆
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Taskigt att fråga oss om det redan är bestämt att de ska vara svarta
 
  • Gilla
  • Haha
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Du menar att SWMBO får sin vilja igenom? 🤔
 
Naturligtvis får hon det. Men jag gillade likt du kopparn.
 
  • Gilla
  • Älska
Nisge och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kopparn är 👌
 
  • Gilla
  • Älska
Trollskidan och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du frågar.. Koppar, alla dagar i veckan!!
 
  • Gilla
  • Älska
Nisge och 3 till
  • Laddar…
I ärlighetens namn så köpte faktiskt sambon kopparn när hon väl fick se den, men skönt att se att det stöds här också!

Har gjort lite research kring klarlack och konstaterat att det verkar vara en dålig idé. Lacken slits, och det kommer förr eller senare att börja ärga under lacken och då är det kört. Bättre att låta det vara, få lite patina, och putsa av det någon gång per år. Så vi kommer att testa det!
 
  • Gilla
saiter och 10 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint med koppar!
 
  • Gilla
Nisge
  • Laddar…
Jag har joxat lite med koppar-rör i diverse konfigurationer och o-ortodoxa användningsområden i växthustet åt sambon och kommit fram till följande. Borsta dem helt med valfri metod. Jag har mest kört röd scotchbrite. Häng dem i ståltråd eller dylikt. Torka av med aceton och nudda dem inte med något då fett/smuts kan utveckla ärg under lacken. Jag har sen sprayat med 2k-lack på burk från Mekonomen. många tunna lager och olika vinklar. Det viktiga är att det inte finns några "öppningar" för då kommer det börja ärga från dem in under lacken. Växthuset är extremt med fuktig var luft, och andra sidan är bastu-utrymmet det med, iaf hos oss men då är jag ingen ventilationsexpert som du :)
 
  • Gilla
  • Älska
Nisge och 2 till
  • Laddar…
Nu är alla hängare och hållare på plats.

Modernt badrum med kopparhandduksstänger, gröna växter och utsikt över vinterlandskap genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus med utsikt mot snötäckt natur, handdukar, gröna växter, glasvas, modern inredning, känsla av lugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt duschutrymme med mörk kakelvägg, integrerade hyllor och takdusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Legogodis och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.