Jag har försökt få avdrag för överkörnings skydd som jag blev tvungen att ersätta 3 gånger under byggnaden av mitt hus. Enligt kontraktet (ABS18) är det entreprenören som ska stå för installationen av el.
 
Det föreligger ingen skyldighet att förse entreprenör med el, vatten etc om det inte är avtalat. Ev åligger det dig att då och då bjuda på kaffe om du är nöjd med hens insatts.
 
R
N Nelankas skrev:
Jag har försökt få avdrag för överkörnings skydd som jag blev tvungen att ersätta 3 gånger under byggnaden av mitt hus. Enligt kontraktet (ABS18) är det entreprenören som ska stå för installationen av el.
Vad har ni avtalat om?
 
  • Gilla
Jonklar
  • Laddar…
N Nelankas skrev:
Enligt kontraktet (ABS18) är det entreprenören som ska stå för installationen av el.
Jag tror inte att ansvaret fär installation av el, och ansvaret för byggström hänger ihop. Utan frågan är hur det är formulerat i avtalet.
 
R Rejäl skrev:
Vad har ni avtalat om?
 
  • Text som beskriver byggentreprenadens innehåll för ett hus, inkluderar VVS, el, måleri och kakelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Det föreligger ingen skyldighet att förse entreprenör med el, vatten etc om det inte är avtalat. Ev åligger det dig att då och då bjuda på kaffe om du är nöjd med hens insatts.
Haha,
jag klistrar in det enda som framgår av avtalet här nedan gällande el. Efter att ha läst detta tror du att det är byggherren eller entreprenören som ska stå för överkörnings skydd? och förse el till tomtgränsen?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Det föreligger ingen skyldighet att förse entreprenör med el, vatten etc om det inte är avtalat. Ev åligger det dig att då och då bjuda på kaffe om du är nöjd med hens insatts.
 
  • Specifikation av byggnation, inkluderar VVS, elektricitet, måleri, och kakel enligt standard nyckelfärdigt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rejäl skrev:
Vad har ni avtalat om?
jag klistrar in det enda som framgår av avtalet här nedan gällande el. Efter att ha läst detta tror du att det är byggherren eller entreprenören som ska stå för överkörnings skydd? och förse el till tomtgränsen?
 
R
N Nelankas skrev:
jag klistrar in det enda som framgår av avtalet här nedan gällande el. Efter att ha läst detta tror du att det är byggherren eller entreprenören som ska stå för överkörnings skydd? och förse el till tomtgränsen?
Normalt sett så står byggherren för elförbrukning samt en anslutningspunkt på tomten, sedan brukar byggarna stå för elkablar och tillfälliga elcentraler i erforderligt antal för sina arbeten under byggtiden..
Detta står i avtalet med att bygg elskåp ingår..
Installationen av el som avses i avtalet är eran färdiga el till huset..

Det står inget ifrån själva hustillverkaren?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Normalt sett så står byggherren för elförbrukning samt en anslutningspunkt på tomten, sedan brukar byggarna stå för elkablar och tillfälliga elcentraler i erforderligt antal för sina arbeten under byggtiden..
Detta står i avtalet med att bygg elskåp ingår..
Installationen av el som avses i avtalet är eran färdiga el till huset..

Det står inget ifrån själva hustillverkaren?
Nej det står inget från själva hustillverkaren. Jag har skrivit ut ett krav och försökt få avdrag för t ex kabbelskydd som installerats under bygget och då har jag fått detta som svar och det är därför jag försöker hitta svar på detta. Klistrar in vad dom har svarat mig:
 
  • Bilden visar ett dokument med text som diskuterar ansvar om elektrisk anslutning och överköningsskydd mellan entreprenörer och byggherrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
N Nelankas skrev:
Nej det står inget från själva hustillverkaren. Jag har skrivit ut ett krav och försökt få avdrag för t ex kabbelskydd som installerats under bygget och då har jag fått detta som svar och det är därför jag försöker hitta svar på detta. Klistrar in vad dom har svarat mig:
Ska man var hård mot dom så har dom inte skrivit i avtalet någonting om att anslutningspunkten ska vara på er tomt..
Det står ingett om antalet 25A kablar i deras avtal..
Så vill du driva detta så kan du ha ett case..
 
  • Gilla
Jonklar och 1 till
  • Laddar…
Du hade alltså inte fixat el till din egen tomt?!?

DET kan du väl ändå inte mena att entreprenören ska stå för??
 
  • Gilla
FaffeF och 7 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska man var hård mot dom så har dom inte skrivit i avtalet någonting om att anslutningspunkten ska vara på er tomt..
Det står ingett om antalet 25A kablar i deras avtal..
Så vill du driva detta så kan du ha ett case..
Man får inte överföra el mellan fastigheter, så hur tänkte du annars det ska gå till?

Självklart behöver man se till att ha el på sin egen tomt vid bygget!
 
  • Gilla
Paterik och 4 till
  • Laddar…
R
Violina Violina skrev:
Man får inte överföra el mellan fastigheter, så hur tänkte du annars det ska gå till?

Självklart behöver man se till att ha el på sin egen tomt vid bygget!
Vadå får inte överföra el mellan fastigheter?
Anslutningspunkten ligger på fel sida av vägen jag antar att det ör TS tillfälliga el som TS har beställt av sin elleverantör som ännu inte har grävts in på tomten..

Jag vet att i normalfallet så ligger detta på byggherren men byggaren har inte skrivit så i sitt avtal, eller ser du det i avtalet så kanske jag har missat det?
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du hade alltså inte fixat el till din egen tomt?!?

DET kan du väl ändå inte mena att entreprenören ska stå för??
Vart har du utläst detta i det jag har postat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.