Claes Sörmland
Jag tänker på MÖD 2019:1 som du ju nyligen gjorde t ex mig medveten om:

https://www.byggahus.se/forum/threa...byggt-preskriberat-uterum.510036/post-5601111

Den utgör ju liksom RÅ 1995 ref. 42, grunden för MÖDs dom, en i praktiken ny praxis som länkar bygglov inte bara till åtgärder utan till byggnader. Dessa domar har således från mitt sett att se det konceptuellt helt vänt upp och ned på bygglovslagstifningen i Sverige.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 5 till
  • Laddar…
Är nyfiken på om byggnaderna finns med i Lantmäteriets "Min karta" och flygbilderna.😉
 
  • Gilla
MaxBackstrom
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det enda raka är ju att byggnadsnämnderna utgår från att alla äldre byggnader är uppförda med de bygglov som då krävdes. Då uppstår inte problem med PBL och den sedan några år (2019) nya praxisen att de ska finnas papper på gamla åtgärder för att få genomföra nya.

Men ny fylls byggnadsnämnderna upp med 80- och 90-talister som har vuxit upp i ett helt annat samhälle och inte har erfarit den röra som funnits i alla organisationer före digitaliseringen. De förstår inte hur illa kommuner har fungerat på denna front. Måste upplevas!
Dessutom är det kommunen som har bevisbördan om man vill vidta åtgärder. Så det man borde göra är att själva gå i sina arkiv för att först bekräfta 1) att det en gång krävdes bygglov för det aktuella bygget 2) att detta inte givits.
Innan man lägger på TS att leverera något, vare sig bevis på att lov finns eller en ansökan om lov i efterhand för att läka ev. frånvaro av lov. (för den gamla byggnaden alltså, inte för den nya dörren)

2 inkluderar då också att veta med vilken grad av säkerhet man kan säga att eventuell frånvaro av dokumentation kan ligga till grund för slutsatsen att det inte givits något lov.

(Men jag måste säga att administrativ/organisatorisk röra inte direkt hänger på före/efter digitalisering. Dessutom är det en massa som inte finns i arkiv av helt andra skäl än att något misskötts, allt från att det en gång inte bedömdes bevarandevärt till att förvaringslokaler brunnit.)
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
H Heidina skrev:
Min syster bor i ett bostadsområde med villor. Deras hus, inklusive garage och lillstuga, är byggt på 40-talet. Lillstugan och garaget ligger nära tomtgränsen. Nu tänkte de sätta in en dörr till i lillstugan, som skulle vetta mot grannen bakom. De frågade grannen, som tyckte det var ok. Tydligen tyckte hans fru inte att det var ok trots allt, och snart dyker det upp en anmälan om svartbygge för denna dörr.

Nu till det trassliga: Stadsbyggnadskontoret hittar på sina kartor vare sig garaget eller lillstugan. De kräver att det kommer in en bygglovsansökan för lillstugan och en attefallsanmälan för garaget. Garaget ligger i bakre hörnet av tomten och skulle kräva godkännande av tre (3) grannnar, varav en är den som skickade in klagomål tidigare. Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
Hur nära tomtgränsen är det?
Är det mer än 4,5 meter så kan du bygga ett burspråk, och ett sådant kan ha dörr.
Mindre tillbyggnad i form av burspråk och balkong får byggas helt utan varken bygglov eller anmälan.
Detta undantag trumfar enligt min kommun att det blir en fasadändring.
I min kommun får jag alltså inte byta ett enluftfönster mot ett tvåluft utan bygglov, men jag får ta bort fönstret och i stället bygga ett ordentligt burspråk.
Helknäppt, men så ser det ut hos mig och det har jag dessutom fått skriftligt på!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Sommarstugan som mina föräldrar byggde i början av 60 talet, bröt mot i princip varenda penndrag på bygglovsritningen. Stadsarkitekten som dessutom drev egen arkitektbyrå, underkände deras ansökan. Men var väldigt tydlig med att om de lät hans byrå "justera" ritningarna så skulle det nog gå bra att bygga 2 plan, där bara enplanshus var tillåtet, och dessutom med dubbelt så stor yta som områdesbestämmelserna tillät.

Nåväl de ansökte istället om ett standardhus i enlighet med reglerna, men byggde sedan efter de ursprungliga ritningarna. När det sedan i början av 80 talet var dags för en mindre utbyggnad av ett badrum, var de bekymrade. Det var ju uppenbart att den bef. byggnaden inte stämmer med bygglovet.

Då säger kommunen att man i samband med kommunsammanslagningen tyvärr har slarvat bort alla ritningar från förr. "har de möjligen själva en ritning?". Perfekt, de ursprungliga ritningarna blev nu plötsligt de gällande bygglovsritningarna.

Utöver stadsarkitektens försök att bli mutad, så var även utsättaren, som skulle mäta in grundens placering i förhållande till bygglovet, representant för ett försäkringsbolag. Han var väldigt tydlig med att om man köper försäkring via honom, så kan man själv välja var på tomten man vill ha huset utsatt. Han fick inte sälja, men mina föräldrar byggde ändå "där de ville".

Och så säger man att korruptionsnivån i landet är låg, och var ännu lägre förr...

Så kunde det gå till i den gamla odigitaliserade världen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Ledsen
EllinorLag och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Dessutom är det kommunen som har bevisbördan om man vill vidta åtgärder. Så det man borde göra är att själva gå i sina arkiv för att först bekräfta 1) att det en gång krävdes bygglov för det aktuella bygget 2) att detta inte givits.
Innan man lägger på TS att leverera något, vare sig bevis på att lov finns eller en ansökan om lov i efterhand för att läka ev. frånvaro av lov. (för den gamla byggnaden alltså, inte för den nya dörren)

2 inkluderar då också att veta med vilken grad av säkerhet man kan säga att eventuell frånvaro av dokumentation kan ligga till grund för slutsatsen att det inte givits något lov.

(Men jag måste säga att administrativ/organisatorisk röra inte direkt hänger på före/efter digitalisering. Dessutom är det en massa som inte finns i arkiv av helt andra skäl än att något misskötts, allt från att det en gång inte bedömdes bevarandevärt till att förvaringslokaler brunnit.)
Fast i det här fallet är det som byggnadsnämnden har bevisbördan för om dörren alls har monterats de senaste fem eller tio åren. Byggnadsnämnden kommer att fråga TS det och om TS medger att det har monterats inom fem år så kan byggnadsnämnden besluta om en byggsanktionsavgift, en slags "böter" enligt PBL. Om TS nekar och säger att dörren är äldre än fem år så ligger nu bevisbördan på byggnadsnämnden att visa det, t ex med foto eller med grannens vittnesmål.

Detsamma gäller byggnadsnämndens möjlighet att ställa ut rättelseförelägganden. Alltså att förelägga TS att återställa genom att ta bort dörren. Men här är gränsen tio år och inte fem år som för byggsanktionsavgift.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Hur nära tomtgränsen är det?
Är det mer än 4,5 meter så kan du bygga ett burspråk, och ett sådant kan ha dörr.
Mindre tillbyggnad i form av burspråk och balkong får byggas helt utan varken bygglov eller anmälan.
Detta undantag trumfar enligt min kommun att det blir en fasadändring.
I min kommun får jag alltså inte byta ett enluftfönster mot ett tvåluft utan bygglov, men jag får ta bort fönstret och i stället bygga ett ordentligt burspråk.
Helknäppt, men så ser det ut hos mig och det har jag dessutom fått skriftligt på!
Vi har utnyttjat det exemplet, när vi byggde till sommarstugan. Fick det bekräftat både på mail och telefon av kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det här något sorts etablerat "trick" från praxis som smidiga handläggare ute i kommunerna använder?
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det här något sorts etablerat "trick" från praxis som smidiga handläggare ute i kommunerna använder?
Att göra en tillbyggnad kräver bygglov. Det finns dock vissa undantag från lovplikten. Ett av dessa undantag är att man inom ett område med detaljplan får göra en liten tillbyggnad i form av en balkong, burspråk eller uppstickande byggnadsdel utan bygglov på en- och tvåbostadshus. Tillbyggnaden får inte placeras närmare gräns än 4,5 meter, om inte de grannar som berörs medger det. I vissa fall får en sådan tillbyggnad dock inte göras utan bygglov.
https://www.boverket.se/sv/pbl-kuns...alningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/balkong
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L landan81 skrev:
Vi har utnyttjat det exemplet, när vi byggde till sommarstugan. Fick det bekräftat både på mail och telefon av kommunen.
Kul! Hur stort lyckades ni få godkänt?
Jag har skriftligt på att tre kvadrat är ok.
Tre kvadrat var det största jag vågade fråga om.
(Ursäkta trådkapningen)
 
Tror vårt vart ca 3,5 kvadrat. I vårt fall tror jag de sa att det inte fick sticka ut mer än en meter. Men det kändes inte som att det de hade en fast gräns.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
P Patrik Hazard skrev:
Kul! Hur stort lyckades ni få godkänt?
Jag har skriftligt på att tre kvadrat är ok.
Tre kvadrat var det största jag vågade fråga om.
(Ursäkta trådkapningen)
Det finns det ingen absolut gräns i form av ett visst antal kvadratmeter utan det ska vara litet i förhållande till byggnaden.
Tillbyggnaden ska vara liten men den exakta storleken och höjden är inte reglerad. Med "liten" avses enligt förarbetena en storleksbegränsning på samma sätt som för bygglovsbefriade tillbyggnader utanför detaljplan. Tillbyggnaden ska alltså vara ett komplement till den befintliga bebyggelsen på fastigheten och får inte dominera över det tidigare byggnadsbeståndet. Eftersom åtgärden ska följa gällande detaljplan kan storleken dock begränsas på grund av planbestämmelser. (jfr prop. 2016/17:151 sid. 60)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...lningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/balkong/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker på MÖD 2019:1 som du ju nyligen gjorde t ex mig medveten om:

[länk]

Den utgör ju liksom RÅ 1995 ref. 42, grunden för MÖDs dom, en i praktiken ny praxis som länkar bygglov inte bara till åtgärder utan till byggnader. Dessa domar har således från mitt sett att se det konceptuellt helt vänt upp och ned på bygglovslagstifningen i Sverige.
Ja, jag hade fått för mig att det fanns någon annan dom som rörde ett hus från 20/30-talet som inte hade bygglov och där ägaren blev tvungen att bevisa att det intr krävdes lov när det begav sig. Det blev problem när de sökte om lov för utbyggnad med WC eller liknande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oxöga skrev:
Ja, jag hade fått för mig att det fanns någon annan dom som rörde ett hus från 20/30-talet som inte hade bygglov och där ägaren blev tvungen att bevisa att det intr krävdes lov när det begav sig. Det blev problem när de sökte om lov för utbyggnad med WC eller liknande.
Vore ju väldigt intressant att läsa. MÖD?
 
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vore ju väldigt intressant att läsa. MÖD?
Osäker på om det var MÖD eller MMD...
 
  • Gilla
Heden71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.