L longtimelurker skrev:
Ja verkligen… det blir illa kvickt.
Hur vanligt är det att skorstenar står utan kåpa?
Är detta helt sjukt eller är det hyfsat vanligt förekommande?
Väldigt vanligt killgissar jag, och Inget problem troligtvis
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej igen tråden! Tänkte ge lite uppdatering. Tro det eller ej men jag lyckades få bort blockeringen i kanalen. Svårt att tro att båda bilderna visar samma vy.

Nu är planen att dra ett värmetåligt 100mm flexrör (sådant som används till rökkanaler) upp genom murstocken hela vägen upp genom skorstenen. Förhoppningsvis lyckas jag lura hit en kompis som kan hjälpa mig i helgen.

Frågan är hur man gör högst upp? Vi har ingen skorstenskupa än, utan skorstenen är platt där uppe, se bild.

Jag har köpt en enkel takhuv som jag kan använda så länge, se bild. Planen är sedan att skaffa en skorstenskupa till hösten, och då kanske man ska köpa en ”Custom made” som leder upp ventilationskanalen upp igenom själva skorstenskupa än, har nog sett liknande i grannskapet.

Så stora frågan är hur ni hade gjort för någon montering upptill tills vidare? Flexslangen kommer ju sloka när den kommer upp över mynningen så jag måste ju fixera den på något sätt. Och hela lösningen är ju oisolerad, hur tänker ni kring detta? Har sett någon nämna att man skulle kunna isolera kring röret i höjd med skorstenen, dvs där röret kommer komma i kontakt med mest kyla.

Tacksam för inspel :)
 
  • Äldre, skadad murverk, exponerade tegelstenar, möjlig skräp, sprickor och förfall. Textur av byggnadsmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inspektionsbild visar en smal genomgång i murade rör eller kanaler med slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibla ventilationsslangar; svart, böjd; tejpade samman; inomhus belysning; oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isig, smutsig snö täcker delar av ett trefligt galler med öppna och igenmurade kvadratiska och runda hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i vägg med synlig murbruk och ojämna kanter, inramad av vit list. Verkar ofärdig eller skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallisk ventilationskåpa med etikett på vit yta inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallplatta med röranslutning och flertal skruvar på ett rörigt bord, kanske del i ventilationssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart yta med fyra hål, text som ger anvisningar på svenska, grov struktur, grön plåt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En OT fråga: när slangarna är öppna sådär rakt upp, vad händer när det regnar? En vanlig murad kanal kan ju absorbera en hel del vatten men i stålröret måste väl allt bara rinna ner?
 
Det syns inte men jag har en huv som man kan fälla åt sidan.
Öppen industridesignad båtformad brevlåda med fyra runda hål, monterad på tegelvägg, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det syns inte men jag har en huv som man kan fälla åt sidan.
[bild]
Snygg lösning! Den kanske jag skulle kunna kopiera 🤔 gjorde du jobbet själv? Materialkostnad?
 
L longtimelurker skrev:
Snygg lösning! Den kanske jag skulle kunna kopiera 🤔 gjorde du jobbet själv? Materialkostnad?
Huven satt på huset när jag köpte det. Plåten stod i en bod hos pappa. Biltema hålsåg kostade 149 spänn. Hammarlack hade jag hemma.

Eller menar du materialkostnad för att dra slangarna? Någonstans runt 15 000 för slangar, vermikulit, stosar etc, men det var innan inflationen tog fart.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Syftade mest på takhuven, plåten etc :) tack! Ska leta lämpligt material
 
Gjorde igår ett helhjärtat försök att dra mitt 100mm genom murstocken. Jag lyckades komma ner hela vertikala sträckan (ca 7m). När jag kommit hela vägen ner återstår den del av kanalen som går horisontellt från murstock till badrum. Där tar det tyvärr stopp. Det är typ 1 cm för smalt. Väldigt frustrerande samtidigt som det känns som att det kommer gå att lösa.

Partiet där det tar stopp är dock 140cm in från ventilationshålet i badrummet.
Orsaken till att det tar stopp är att det sticker ut tegelstenar på vänster sida.

Hade man kunnat knacka bort 1 cm från tegelstenarna hade man kunnat lösa det.
Men vilket verktyg når så långt långt som 140 cm in? Borrhammare verkar vara Max 60 cm borrlängd vad jag lyckas hitta?

Se bild! Det är alltså 140 cm från där bilden är tagen tills där kanalen börjar färdas uppåt i murstocken.
 
  • Mörk, trång ventilationsschakt inuti en byggnad med damm och isolering synliga, fotograferad från ett nedifrån perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hugga med järnspett? Lägg träklossar under så att du slipper hålla upp det och så försöker du hugga längs med väggen till vänster. Det är ju inte mycket tegel som ska bort, och tegel är rätt lätthugget.

Vad har du till vänster? En annan kanal? Yttersidan på skorstenen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om du tar typ ett armeringsjärn som du vässar med vinkelharry:n, så borde du kunna knacka på det för att få bort teglet.
Är det borr du vill åt så kanske det går att svetsa dit en borr i toppen på det och köra med en borrmaskin, lite oklart om det börjar vobbla och ha sig. :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hugga med järnspett? Lägg träklossar under så att du slipper hålla upp det och så försöker du hugga längs med väggen till vänster. Det är ju inte mycket tegel som ska bort, och tegel är rätt lätthugget.

Vad har du till vänster? En annan kanal? Yttersidan på skorstenen?
Tack! Om jag tänker rätt så är det murstockens ”yttervägg” som är till vänster om teglet som sticker ut.
 
T tobben87 skrev:
Om du tar typ ett armeringsjärn som du vässar med vinkelharry:n, så borde du kunna knacka på det för att få bort teglet.
Är det borr du vill åt så kanske det går att svetsa dit en borr i toppen på det och köra med en borrmaskin, lite oklart om det börjar vobbla och ha sig. :)
Tack! Testar knack-strategin i första hand :)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.