Maertinh Maertinh skrev:
Så här ser mina siffror ut just nu, nu har jag inte termometer vid frånluftskällorna men skulle gissa att där är 19-20 grader. Så 2-3 grader tappar jag just nu, värmeväxlingen är ju ok men för låg frånluftstemp! Dina siffror ser ju helt ok ut! 👍
Men dina 16,8 C måste ju komma av att du har väldigt kallt inomhus?
 
A Antemoo skrev:
Världens ”lättaste isoleringsmaterial” håller oftast en densitet på 200kg/m3 på det vi använder, vilket är tyngre än ”helt vanlig” isolering.
Orkar inte tjafsa med dig mer, men läs rad 6 på Wikipedia

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aerogel
 
S sepani skrev:
Men dina 16,8 C måste ju komma av att du har väldigt kallt inomhus?
Har mätt nu:

Vardagsrum 20.5

Frånluftskällor
Gäst wc: 20
Stora wc: 20
Tvättstuga: 20

Dvs ja tappar just nu drygt 3 grader från frånluftskällan tills det når aggregatet!
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hur många personer är det som har aerogel i sina hus?
Var knappast jag som nämnde Aerogel först, men man blir ju ibland lite "trött" på alla s.k. experter överallt på detta forum.
 
Maertinh Maertinh skrev:
Har mätt nu:

Vardagsrum 20.5

Frånluftskällor
Gäst wc: 20
Stora wc: 20
Tvättstuga: 20

Dvs ja tappar just nu drygt 3 grader från frånluftskällan tills det når aggregatet!
Men det är väl rätt okey eller?

MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Men det är väl rätt okey eller?

MvH Jawen
Ja, alltså man vill ju såklart att det är 20 grader som ska nå aggregatet men den är nog svårt. Får kanske bara acceptera att man tappar några grader när det blir kallt ute. Majoriteten av rördragningarna är som sagt gjorda för 20-30 år sedan. Men jag undrar fortfarande om det skulle bli bättre av att isolera rören bättre i garaget där det just nu är 5 grader. 2 cm armaflex resp 5 cm glasull känns lite klent på tilluft och frånluft
 
S sepani skrev:
2cm skulle jag gissa
Det låter alldeles för tunt tycker jag om den inte ligger i vanlig isolering också.

Mvh Jawen
 
S sepani skrev:
Känns som tråden avvikit lite från kärnfrågan. Min leverantör hävdar (föga förvånande) att isoleringen av min rör ("typ" cellgummi...) är alldeles utmärkt och att värmeförlusten ska vara obefintlig eller extremt liten. Det har i tidigare tråd funnits blandade åsikter i forumet....
Får börja med att säga att det är tråkigt att det har kört ihop sig med leverantören, beklagar :(

För mig är var det klart redan förra året när vi diskuterade detta, det är på tok för lite isolering, och mätningarna du gjorde då visade ju att du hade riktigt stora förluster i rören. Och då har vi inte ens börjat diskutera aggregatet som presterar undermåligt vid minusgrader (jämfört med ett med roterande växlare, vilket jag vill minnas var offererat men inte installerat?).

Så, om jag hade varit du, försök få tag i en oberoende besiktningsman som kan ventilation, har tyvärr ingen att rekommendera då jag själv använde Lindsells för att justera in mitt FTX när jag installerade det 2021 (kan inte påstå att jag var särskilt imponerad av dem då, dock ej avskräckt heller). Skulle t.ex. kunna ringa runt till bolag som gör OVK i omnejd, säga att du har ett FTX system med endast 2cm isolering i kallautrymmen och du behöver en second opinion. De borde redan då kunna säga om det är lönt att de kommer och besiktigar.

Citerar mitt eget inlägg från förra året där vi räknar lite på "branchstandardens" krav på isolering.
J JSten skrev:
Skulle säga att det är dags att ta dit en besiktningsman som kan ge en oberoende bedömning. Exakt var man får tag i en sådan vet jag inte, någon annan firma som gör ovk och installation.

Vi kan ju också kolla vad branschstandarden säger ([länk])
På sida 25 ser vi:
[bild]
Vi kikar på raderna "Tilluftskanaler i system utan tillförd kyla medd dimensionerad lufttemperatur mellan 15°C och 23°C" och "Frånluftskanaler med värmeåtervinning" samt kolumnen utomhus (eftersom det kan bli under fem grader). Då får vi att du ska ha isoleringsklass v5 på både från och tilluft.

Jaha, vad är isolationsklass v5? För att få fram något värde behöver vi kolla på sida 11:
[bild]
För v5 står det 0.55*Dy+0,13, d.v.s. 0.55 gånger rörets diameter plus 0.13, för ett 160 rör blir det 0.218 W/(m²K) i u-värde. Snabb googling säger att Armaflex har lambda värde på 0.033 W/(mK). Så om du har 25mm tjocklek ger det ett u-värde på 0.033/0.025 = 1.32W/(m²K). Du har alltså fyra gånger sämre isolering än vad branschen anser att man ska ha!
Hade varit väldigt intressant vilken branchstandard som Lindsells anser sig följa... Men som sagt, en besiktningsman borde kunna slå ner på detta på nolltid..

sepani, då vi bor väldigt nära varandra (utanför Lund), säg till om du vill låna ett system för att logga temperaturen på olika ställen i ventilationssystemet. Jag har även in värmekamera på väg med posten som jag hade tänkt filma mina egna rör på vinden med. Kan ju vara intressant att jämföra med dina... Lider med dig och tycker det är fördjävligt att Lindsells kommer undan med detta. Skicka PM om du är intresserad.
 
  • Gilla
Oldboy och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Orkar inte tjafsa med dig mer, men läs rad 6 på Wikipedia

[länk]
Bra. Aerogel är ett väldigt lätt material.
Hur tungt är då mineralull?

Fast när vi ändå pratar Aerogel….
Heter det inte Armagel då tillverkaren av Armaflex har det i sitt sortiment?
Precis som att FEF heter Armaflex.

Olika tillämpningar finns och här har du en för höga temperaturer
https://local.armacell.com/fileadmi.../01_2024_ArmaGel_HT_TDS_EN_Master_GBL_Web.pdf

Densitet på 180kg/m3. Högsta densiteten på rockwool som jag hittar är 140kg/m3.
Således är Aerogel baserad isolering tyngre än de flesta isoleringsmaterial vid samma volym.

Isolering i form av Aerogel är bra om man eventuellt har krav på tunnare isolering, men det gäller att läsa datablad och fundera över tillämpningen.

Oavsett vilket så bör trådskaparen byta ut isoleringen på sina rör. Har han cellgummi inomhus så kan han behålla det på uteluften.

Kontakta närmaste isoleringsfirma.
Varesig rörkrökare eller ventilationsmontörer brukar vara några hejare på isolering och vill helst slippa det jobbet, varpå resultaten blir dåliga.
 
Redigerat:
J JSten skrev:
Får börja med att säga att det är tråkigt att det har kört ihop sig med leverantören, beklagar :(

För mig är var det klart redan förra året när vi diskuterade detta, det är på tok för lite isolering, och mätningarna du gjorde då visade ju att du hade riktigt stora förluster i rören. Och då har vi inte ens börjat diskutera aggregatet som presterar undermåligt vid minusgrader (jämfört med ett med roterande växlare, vilket jag vill minnas var offererat men inte installerat?).

Så, om jag hade varit du, försök få tag i en oberoende besiktningsman som kan ventilation, har tyvärr ingen att rekommendera då jag själv använde Lindsells för att justera in mitt FTX när jag installerade det 2021 (kan inte påstå att jag var särskilt imponerad av dem då, dock ej avskräckt heller). Skulle t.ex. kunna ringa runt till bolag som gör OVK i omnejd, säga att du har ett FTX system med endast 2cm isolering i kallautrymmen och du behöver en second opinion. De borde redan då kunna säga om det är lönt att de kommer och besiktigar.

Citerar mitt eget inlägg från förra året där vi räknar lite på "branchstandardens" krav på isolering.

Hade varit väldigt intressant vilken branchstandard som Lindsells anser sig följa... Men som sagt, en besiktningsman borde kunna slå ner på detta på nolltid..

sepani, då vi bor väldigt nära varandra (utanför Lund), säg till om du vill låna ett system för att logga temperaturen på olika ställen i ventilationssystemet. Jag har även in värmekamera på väg med posten som jag hade tänkt filma mina egna rör på vinden med. Kan ju vara intressant att jämföra med dina... Lider med dig och tycker det är fördjävligt att Lindsells kommer undan med detta. Skicka PM om du är intresserad.
Tack! Jag kan säga att den upplevda kylan blev bättre (inte överraskande) då jag skruvade till öppningen på tilluften samt ”vred” skoveln in i rummets hörn. Det jag i första hand kommer att göra är att hitta någon ”oberoende” att besiktiga anläggningen inklusive inställningar. Mina rör på loftet är förstås möjliga att ytterligare täcka med Isoler mattor av något slag….det som (eventuellt) är förvånande är att ingen annan (eller inte många) som använt samma leverantör verkar missnöjd. Kan det vara att det aggregat de installerat hos mig är ”ovanligt” och att de andra fått annan modell? Och därför nöjdare.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
S sepani skrev:
Tack! Jag kan säga att den upplevda kylan blev bättre (inte överraskande) då jag skruvade till öppningen på tilluften samt ”vred” skoveln in i rummets hörn. Det jag i första hand kommer att göra är att hitta någon ”oberoende” att besiktiga anläggningen inklusive inställningar. Mina rör på loftet är förstås möjliga att ytterligare täcka med Isoler mattor av något slag….det som (eventuellt) är förvånande är att ingen annan (eller inte många) som använt samma leverantör verkar missnöjd. Kan det vara att det aggregat de installerat hos mig är ”ovanligt” och att de andra fått annan modell? Och därför nöjdare.
Personligen tror jag inte att verkningsgradsskillnaden är så stor på själva aggregaten och själva värmeväxlaren.
Nu kommer jag inte ihåg om ditt aggregat var designat för att stå kallt och känner inte till hur bra isolerat det är.
Det är nog en större skillnad i verkningsgrad på undermåligt isolerade rör och undermåligt isolerat aggregat än vad det är på själva värmeväxlingen mellan olika aggregat.
 
A Antemoo skrev:
Personligen tror jag inte att verkningsgradsskillnaden är så stor på själva aggregaten och själva värmeväxlaren.
Nu kommer jag inte ihåg om ditt aggregat var designat för att stå kallt och känner inte till hur bra isolerat det är.
Det är nog en större skillnad i verkningsgrad på undermåligt isolerade rör och undermåligt isolerat aggregat än vad det är på själva värmeväxlingen mellan olika aggregat.
Mitt aggregat ska enligt leverantören (!!) absolut kunna stå på en kallvind där temperaturen kan gå nedåt -10C....Det har viss isolering i "lådan". Jag har dock läst någonstans om aggregatet att det inte ska stå under 0C. Men det är tydligen samma med alla aggregat, det står så men det går ändå bra enligt leverantören...(!!)
 
S sepani skrev:
Mitt aggregat ska enligt leverantören (!!) absolut kunna stå på en kallvind där temperaturen kan gå nedåt -10C....Det har viss isolering i "lådan". Jag har dock läst någonstans om aggregatet att det inte ska stå under 0C. Men det är tydligen samma med alla aggregat, det står så men det går ändå bra enligt leverantören...(!!)
Har du sett inne i aggregatet om det är någon isbildning när det är som kallast?

Oavsett vilket så har du för dåligt med isolering på rören.

Har du gott om plats för isolering runt kanalerna?
 
Sedan har isoleringstjockleken och temperaturförlusterna i ett rörsystem ett proportionellt beroende av rörlängden. 30 m är väääldigt långt för en villaapplikation. Jag tycker mina kanaler är långa, men ingen av stammarna är längre än ca 15 m. Nu är det ju inte säkert att alla 30 m går i kalla utrymmen iofs?
Poängen är att med så långa kanaler så behövs antagligen ännu bättre isolering än "std" för att inte rörförlusterna ska bli för höga.

För att hålla 20-21C inomhus är väl "normal husstd" 20-25 cm mineralull i väggarna, och aningens mer i taket. Samma behov bör väl i princip föreligga för ventilationsrör där luft med samma temp rör sig?

Om jag kommer ihåg rätt sedan förra årets diskussion så ligger väl iaf ngt eller ngra av dina rör halvvägs exponerade på vinden? Isf hade jag köpt ett par rullar 10 cm byggmatta och lagt i dubbla lager ovanpå. Med temp-mätn i bägge ändar bör det mkt snabbt gå att konstatera om det gör ngn skillnad, och isf hur mkt. (Noggranna mätningar av alla temperaturer i ngn vecka innan, och samma sak ngn vecka efter.)
 
  • Gilla
sepani och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Sedan har isoleringstjockleken och temperaturförlusterna i ett rörsystem ett proportionellt beroende av rörlängden. 30 m är väääldigt långt för en villaapplikation. Jag tycker mina kanaler är långa, men ingen av stammarna är längre än ca 15 m. Nu är det ju inte säkert att alla 30 m går i kalla utrymmen iofs?
Poängen är att med så långa kanaler så behövs antagligen ännu bättre isolering än "std" för att inte rörförlusterna ska bli för höga.

För att hålla 20-21C inomhus är väl "normal husstd" 20-25 cm mineralull i väggarna, och aningens mer i taket. Samma behov bör väl i princip föreligga för ventilationsrör där luft med samma temp rör sig?

Om jag kommer ihåg rätt sedan förra årets diskussion så ligger väl iaf ngt eller ngra av dina rör halvvägs exponerade på vinden? Isf hade jag köpt ett par rullar 10 cm byggmatta och lagt i dubbla lager ovanpå. Med temp-mätn i bägge ändar bör det mkt snabbt gå att konstatera om det gör ngn skillnad, och isf hur mkt. (Noggranna mätningar av alla temperaturer i ngn vecka innan, och samma sak ngn vecka efter.)
Mätningar görs endast i fall man är nyfiken på siffrorna.
Med tanke på dagens isolering så blir resultatet bättre bara man kastar på en 50mm nätmatta.
Jag hade lagt på minst 150mm. Nötmatta är däremot tråkigt att jobba med och jag tror nog att lamellmatta är både enklare att jobba med och billigare.
Böjar kan vara knepigare med lamellmatta om man vill ha det tätt, men med lite geometrikunskap och tänkande så får man nog till även det.
Ett annat alternativ är att hitta en isoleringsfirma som tar på sig ett litet jobb.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.