Göran.W
Den säljaren snackar bara skit och att han sen blandar in barnet är ren katastrof, så får man bara inte bete sig som en säljare.
Hade någon säljare betet sig så mot mig hade jag läxat upp han ordentligt och sen tagit ett snack med hans chef.
Det finns på tok för många säljare som inte borde vara säljare.
Mässing är inte farligt ofta finns det redan ett antal mässingsbitar i rör installationer,
Mässing är mässing oavsätt vad kranen kostar.
 
klaskarlsson skrev:
En motfråga dock: Varför är det bättre att köpa more,FMM osv för att dom har reservedelar på lager i de flesta fall ? På Ikea har dom ju hela armaturer på lager - och en ny armatur där kostar lika mkt som ett reservdelskit till en Morablandare i princip ?

Sen skall jag inte tala skit om dessa märken - dom är väldigt bra, och de flesta av mina blandare hemma är "märkesblandare", men jag har ikeablandare också - som är lika bra. Och på landet har jag en köksblandare av mindre välkänt märke inköpt på Coop bygg - funkar jättebra tom med riktigt högt tryck i ledningen (har inte installerat tryckreduceraren där ännu), och har bra känsla utan glapp. Skulle den gå sönder så medger det priset jag betalade ett byte till en helt ny istället för reparation (tror den kostade ca 200 kr)...

Allt faller ned på vad man vill lägga pengarna på . ..

/K

IKEA brukar byta produkter ganska ofta.
Så det kan bli problem med reservdelar...

Är i elbranschen, där är IKEA i princip svartlistat hos installatörerna, IKEA säljer bara skit.
IKEA säljer för dagens folk, dom som vill byta ut grejorna efter 2 år.
 
Jag skulle ju kunna tänka mig att vissa legeringar i billigare blandare inte är avzinkningshärdiga i samma utsträckning som de dyrare.
Samt att vissa O-ringar mm kan vara av tveksamt ursprung och material.

Men att detta skulle vara farligt betvivlar jag.
 
el_richard skrev:
IKEA brukar byta produkter ganska ofta.
Så det kan bli problem med reservdelar...

Är i elbranschen, där är IKEA i princip svartlistat hos installatörerna, IKEA säljer bara skit.
IKEA säljer för dagens folk, dom som vill byta ut grejorna efter 2 år.
Jamen det är ju just det: Det finns ingen mening med att ha reservdelar eftersom grejjerna är såpass billiga att man byter klabbet istället.
Skulle man dessutom tillverka grejjerna så att de blir servicevänliga så stiger ju priset - så det får andra tillverkare göra...

Så köper man IKEA så får man ngt som iof håller, men skulle det gå sönder så kan man lika gärna köpa nytt, eftersom det är lika billigt som att försöka reparera - om man ens hittar delar.

Vilket elmatriel skulle vara svartlistat ? Ikea säljer väl inte elprylar ? Möjligen ngn enstaka kontakt eller grenuttag - ngt annat har iaf inte jag hittat där

De vitvaror dom säljer är ju dessutom Whirlpool (och ev fler märken) som bara är märkta Ikea - så dom lär väl vara desamma ?

/K
 
nyfiken på om nån har varit i kontakt med ikea, eftersom jag själv är rörmokarlärling och får hörra detta påstående ganska ofta.

har hört att dom slänger i fulmässing i deras blandare av inte lika hög kvalitet som dom dyrare blandarna , men om det är farligare än finmässing skall jag ej svära på , men jag skulle inte köpt en ikea blandare ändå med tanke på kvalitet, byter du blandare själv då kan det vara värt det men tar du dit en röris så äts den kostnaden upp ganska lätt iochmed mindre krångel på finblandare

nån som vet ????
 
el_richard skrev:
IKEA brukar byta produkter ganska ofta.
Så det kan bli problem med reservdelar...

Är i elbranschen, där är IKEA i princip svartlistat hos installatörerna, IKEA säljer bara skit.
IKEA säljer för dagens folk, dom som vill byta ut grejorna efter 2 år.
Att de är svartlistade är jag inte ett dugg förvånad över. Att det skulle bero på kvalitetsproblem ställer jag mig dock tveksam till. Snarare så att den ekonomiska vinsten för installatörerna blir "för liten". De vill ju kunna köpa in delarna själva via sina kanaler och lägga på sina X antal procent (som i många fall visat sig vara ganska många), så klart.

Så länge som produkterna uppfyller de elsäkerhetskrav som finns borde det vara ett konkurrensbrott att vägra installera dem. Men så bra fungerar ju inte marknaden i det här landet än, tyvärr.
 
Vilket elmatriel skulle vara svartlistat ? Ikea säljer väl inte elprylar ? Möjligen ngn enstaka kontakt eller grenuttag - ngt annat har iaf inte jag hittat där

De vitvaror dom säljer är ju dessutom Whirlpool (och ev fler märken) som bara är märkta Ikea - så dom lär väl vara desamma ?

/K[/quote]

lampor, ljuskällor, armaturer. spotlight. dimmer
 
el_richard skrev:
Vilket elmatriel skulle vara svartlistat ? Ikea säljer väl inte elprylar ? Möjligen ngn enstaka kontakt eller grenuttag - ngt annat har iaf inte jag hittat där

De vitvaror dom säljer är ju dessutom Whirlpool (och ev fler märken) som bara är märkta Ikea - så dom lär väl vara desamma ?

/K

lampor, ljuskällor, armaturer. spotlight. dimmer
Glöm inte IKEAS storpack av glödlampor !!

Känns ganska skönt att dessa är svartlistade.
 
lampor - glödlampor + lågenergilampor - ok

Men armaturer, spotlight och dimmers är väl i så fall kundens val ?
Man installerar väl inte sådana på "eget bevåg" som elektriker ?

Kunder torde ju ha lite att säga om där :)

/K
 
el_richard skrev:
Är i elbranschen, där är IKEA i princip svartlistat hos installatörerna, IKEA säljer bara skit.
IKEA säljer för dagens folk, dom som vill byta ut grejorna efter 2 år.
Men halla det är ju det som är vitsen med IKEA... att det är sa billigt att vill man ha annat utseende efter nagra manader/ar sa är det bara att köpa nytt... det galler ju blandare/lampor allt dom säljer.

Jag är ocksa nyfiken pa att veta vilka installationmateriel som finns hos IKEA förutom sma korta lampkontakter... som dom inte monterar pa lampan pa grund av olika kontakter i världen..
 
ikea blandare är tryckta för va 3-4 kilos vatten tryck vi i sverige har minst 6kilo men kan ofta få upp till 9kl i systemet så där för ska man inte köpa en ikea blandare för dem ingår inte i säker vatten som är bransch regler för VVS.
 
Apropå lågprisblandare, så har vi en 89 kronors från bauhaus på verkstadstoan, den har funkat felfritt i 5 år nu, pajar den så kan jag köpa tie till......

(Fast hemma har jag märkesgrejer, lite prylslav får man väl va.. )
 
oavvs skrev:
ikea blandare är tryckta för va 3-4 kilos vatten tryck vi i sverige har minst 6kilo men kan ofta få upp till 9kl i systemet så där för ska man inte köpa en ikea blandare för dem ingår inte i säker vatten som är bransch regler för VVS.
Från Ikeas hemsida:
Uppfyller europeisk standard.
"Köksblandaren kan användas i högtryckssystem. Testad för att klarar tryck på max. 10 bar (1000 kPa). Rekommenderat arbetstryck: 1,0 - 5,0 bar (100 kPa - 500 kPa)."

Fem års garanti på blandaren och som sagt en viss prisskillnad. Då kan man leva med att byta skiten efter fem år. Jag har bl a 4 Mora Inx blandare hemma, tvättställ, kök, två i dusch. Två av dem läcker efter några få års användning...50% ok, bra jobbat Mora. Och även om det finns reservdelar så är de inte gratis att serva, vare sig det är egen arbetstid och strul eller om man lejer bort det.

Det är klart att rörisarna inte gillar Ikea. Ska man nu behöva leva på det man faktiskt bidrar med? Köpte en elpanna från Manni armatur för 27800 inkl frakt. Min rörsnubbe skulle ha 35.500 för samma; hans lägsta pris. Sen blev han sur för att jag inte köpte den av honom... okej förutom att han skulle bli glad vad skulle jag få för de 7-8000 kr?...Men visst det är aldrig kul att få konkurrens. Bättre att kunna sälja dyrt.
 
Sorry jag mindes fel om 5 års garanti på IKEAs blandare.... ska vara 10 år! utom för den som heter LAGAN men å andra sidan kostar den 79 spänn så det kan väl vara ok :)
http://www.ikea.com/ms/sv_SE/customer_service/ikea_services/warranties/blandare.html
Köpte just 3 blandare på IKEA samt en massa köksskåp, luckor mm, till stugan. Det är möjligt att jag kommer att ångra mig men servicen, tillgängligheten och priset är helt oslagbart. Levernstiden är också rätt ok, öppet till kl 20 och allt i lager, 30-40 minuter och grejerna är i bilen. Det man kan klaga på är anslutningen till blandarna som kräver lite meck och extra prylar. Men det kan man köpa på närmaste VVS handel för en (inte) billig penning.
 
v74591 skrev:
Från Ikeas hemsida:
Uppfyller europeisk standard.
"Köksblandaren kan användas i högtryckssystem. Testad för att klarar tryck på max. 10 bar (1000 kPa). Rekommenderat arbetstryck: 1,0 - 5,0 bar (100 kPa - 500 kPa)."
Tack v74591 att du fick tyst på en något för ivrig rörmakare som såg sin förtjänst i att svartmåla IKEA ...som ger inga rabatter till yrkesfolk :). Kalla fakta är bäst mot svammel :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.