Min syster bor i ett bostadsområde med villor. Deras hus, inklusive garage och lillstuga, är byggt på 40-talet. Lillstugan och garaget ligger nära tomtgränsen. Nu tänkte de sätta in en dörr till i lillstugan, som skulle vetta mot grannen bakom. De frågade grannen, som tyckte det var ok. Tydligen tyckte hans fru inte att det var ok trots allt, och snart dyker det upp en anmälan om svartbygge för denna dörr.

Nu till det trassliga: Stadsbyggnadskontoret hittar på sina kartor vare sig garaget eller lillstugan. De kräver att det kommer in en bygglovsansökan för lillstugan och en attefallsanmälan för garaget. Garaget ligger i bakre hörnet av tomten och skulle kräva godkännande av tre (3) grannnar, varav en är den som skickade in klagomål tidigare. Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
 
  • Gilla
MKG
  • Laddar…
Kanske läge att börja undersöka om det överhuvudtaget behövdes bygglov på den tiden när dessa komplementbyggnader byggdes.

Jag antar att "lillstugan" är för stor för att lyda under friggebodsreglerna (max 15 kvm)?
 
  • Gilla
TSkoogh och 3 till
  • Laddar…
On det är byggt på 40-talet bör de finnas med på flygfoto från Lantmäteriet och tjänsten Min Karta.
Välj flygfoto 1960 och kolla om de finns där, finns även 1975.
Finns de 1960 så skulle jag kontakta kommunen och fråga vad som gäller.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 13 till
  • Laddar…
Du bör svara att byggnaderna är gamla och ev bygglovskrav om det ens har funnits är sedan länge preskriberade.
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Heidina skrev:
Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
Nej det går inte. Och eftersom utbyggnaden gjordes före attefallsreglerna fanns på plats i lagen så kan de inte åtgärd anmälas i efterhand som attefallsåtgärd. Jag undrar om handläggaren helt enkelt inte planerar att bryta mot lagen för att få en "smidig" lösning på frågan.

Men det problem du har är att du har genomfört en åtgärd (dörren) utan bygglov. Det uppenbara är att söka bygglov i efterhand för denna åtgärd. Problemet är bara att kanske bygglov inte kan beviljas utan att hela byggnaden ges bygglov, alltså om åtgärderna på 40-talet krävde bygglov då och att det inte söktes (att det var svartbyggande). Det som återstår att göra då är att rätta, att ta bort dörren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
H Heidina skrev:
Min syster bor i ett bostadsområde med villor. Deras hus, inklusive garage och lillstuga, är byggt på 40-talet. Lillstugan och garaget ligger nära tomtgränsen. Nu tänkte de sätta in en dörr till i lillstugan, som skulle vetta mot grannen bakom. De frågade grannen, som tyckte det var ok. Tydligen tyckte hans fru inte att det var ok trots allt, och snart dyker det upp en anmälan om svartbygge för denna dörr.

Nu till det trassliga: Stadsbyggnadskontoret hittar på sina kartor vare sig garaget eller lillstugan. De kräver att det kommer in en bygglovsansökan för lillstugan och en attefallsanmälan för garaget. Garaget ligger i bakre hörnet av tomten och skulle kräva godkännande av tre (3) grannnar, varav en är den som skickade in klagomål tidigare. Kan stadsbyggnadskontoret verkligen behandla gamla byggnader som om de vore önskemål om nybyggnation?
Vad säger grannen när ni pratar med honom? Han har ju redan gett ett ok med en dörr. Har ni det ok:t skriftligt eller fick ni det muntligt?

Blir lite märkligt när grannen ger ok men sen kommer hans fru i efterhand och klagar. Vet inte vad som gäller, kanske behöver man fråga alla som bor i ett hushåll och inte bara en.
 
Det är inte grannen som beviljar bygglov.
 
  • Gilla
eemeliie och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte grannen som beviljar bygglov.
Nej det vet jag men eftersom byggnaden är från 40-talet så tänkte jag att det kanske kunde vara preskriberat och därför gjorde det inget om en dörr installeras.

Trodde inte det behövdes ett bygglov för en dörr i en redan byggd byggnad, trodde det räckte med att grannen sa ok.

I så fall finns väl bara en av två saker att göra;
1) sök bygglov
2) ta bort dörren
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jodå, de flesta fasadförändringar kan kräva bygglov.
Tack för upplysningen, hade jag ingen aning om 👍
 
H Hemmakatten_1 skrev:
Tack för upplysningen, hade jag ingen aning om 👍
Ingen orsak. ”Varje dag som man lär sig något nytt på är en bra dag”, brukar jag tänka.
 
  • Gilla
  • Älska
OleB och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ingen orsak. ”Varje dag som man lär sig något nytt på är en bra dag”, brukar jag tänka.
Bra inställning! Håller helt med 🙏
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
Det lär ju vara relativt vanligt runt om i landet att kommunen "slarvat" bort gamla lov och ritningar på äldre bebyggelse som kanske givits lov en gång i tiden? Alternativt att det skett utan lov så klart. Liknande fall borde ha behandlats tidigare av MMD eller MÖD kan man tycka. Någon som har koll på om det finns rättspraxis ?

Tips till TS är att kolla efter själv på lokala stadsarkivet, ibland kan det finnas material där också. Bor du i en kommun som innan kommunreformen bestod av flera mindre är det inte säkert ditt bygglovskontor sitter på alla äldre handlingar.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det enda raka är ju att byggnadsnämnderna utgår från att alla äldre byggnader är uppförda med de bygglov som då krävdes. Då uppstår inte problem med PBL och den sedan några år (2019) nya praxisen att de ska finnas papper på gamla åtgärder för att få genomföra nya.

Men ny fylls byggnadsnämnderna upp med 80- och 90-talister som har vuxit upp i ett helt annat samhälle och inte har erfarit den röra som funnits i alla organisationer före digitaliseringen. De förstår inte hur illa kommuner har fungerat på denna front. Måste upplevas!
 
  • Gilla
  • Haha
Ruben Janzon och 22 till
  • Laddar…
O
Tänker du på någon specifik dom från 2019 som "krånglat" till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.