J jawen skrev:
Så dina polare brukar säga......Här måste vi sätta cellgummi eller hahahaha.

Alla i branschen känner till armaflex, och 95% av yrkesmännen jag arbetat med använder ordet armaflex som ett samlingsnamn för denna typ av isolering, oavsett om själva märket heter K-flex ( vad nu byggaren har bäst inköpspris på )

Och att märka ord kommer vi inte framåt med i tråden.
Det var väl egentligen du som märkte ord.
I ”branschen” kallar ”vi” det för FEF i våra projekt och cellgummi om det är skandinaviska vi använder.
Vad säger man om mineralull i branschen? Paroc?
 
J jawen skrev:
Cellplast, skumplast, frigolit, ecoprim,, Expanderad PolyStyren, Jackopor, Extruderad PolyStyren ????

Vilket namn använder du på dessa Antemoo ? 😉
Det är ingenting vi använder i min bransch.
Vi har däremot en massa andra materialtyper.
Aerogel, AES och Cellular glass, mineral wool och en hel del andra saker.
 
A Antemoo skrev:
Vad säger man om mineralull i branschen? Paroc?
Nej, då säger vi bara isolera, sedan väljer vi isoleringstyp efter vilket behov det behöver täcka, tex stenull om det även ska "isolera" ljud bättre, eller vanlig glasull för enbart värmeisolering.

Jag är väl insatt även i isoleringsfrågor, & Aerogel har jag haft sedan 1994 i mina högtalarkonor i högtalarna då Audax var tidiga där. ( världens lättaste isoleringsmaterial )
Sedan dom som luras på Cellular glass eller vissa andra obeprövade typer i kalla norden, dom tycker jag synd om.
Spruta på isolering är också rena "kalle Anka" isoleringen som kommer stå många "försöks-kaniner" dyrt.

MvH Jawen
 
Känns som tråden avvikit lite från kärnfrågan. Min leverantör hävdar (föga förvånande) att isoleringen av min rör ("typ" cellgummi...) är alldeles utmärkt och att värmeförlusten ska vara obefintlig eller extremt liten. Det har i tidigare tråd funnits blandade åsikter i forumet....
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, då säger vi bara isolera, sedan väljer vi isoleringstyp efter vilket behov det behöver täcka, tex stenull om det även ska "isolera" ljud bättre, eller vanlig glasull för enbart värmeisolering.

Jag är väl insatt även i isoleringsfrågor, & Aerogel har jag haft sedan 1994 i mina högtalarkonor i högtalarna då Audax var tidiga där. ( världens lättaste isoleringsmaterial )
Sedan dom som luras på Cellular glass eller vissa andra obeprövade typer i kalla norden, dom tycker jag synd om.
Spruta på isolering är också rena "kalle Anka" isoleringen som kommer stå många "försöks-kaniner" dyrt.

MvH Jawen
Fast nu är poluritanisolering något som används mycket länge utanför Norden och som dessutom finns i varje mans kylskåp. Det gäller bara att bygga på rätt sätt så fungerar det utmärkt.

Hur många personer är det som har aerogel i sina hus? 😂
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
J jawen skrev:
Nej, då säger vi bara isolera, sedan väljer vi isoleringstyp efter vilket behov det behöver täcka, tex stenull om det även ska "isolera" ljud bättre, eller vanlig glasull för enbart värmeisolering.

Jag är väl insatt även i isoleringsfrågor, & Aerogel har jag haft sedan 1994 i mina högtalarkonor i högtalarna då Audax var tidiga där. ( världens lättaste isoleringsmaterial )
Sedan dom som luras på Cellular glass eller vissa andra obeprövade typer i kalla norden, dom tycker jag synd om.
Spruta på isolering är också rena "kalle Anka" isoleringen som kommer stå många "försöks-kaniner" dyrt.

MvH Jawen
Världens ”lättaste isoleringsmaterial” håller oftast en densitet på 200kg/m3 på det vi använder, vilket är tyngre än ”helt vanlig” isolering. Sedan är Aerogel inte något grundämne så Aerogel kan komma i en massa olika ”former och funktioner”.
Cellular glass är inte alls någon ”obeprövad” typ av isolering alls utan snarare tvärtom, så länge vi inte pratar kallvind eller isolering av innervägg där hemma. Den har sina egenskaper och vad man använder beror på vad man vill uppnå och vad man isolerar.

Cellular glass används en hel del vid cryogenic insulation, dvs när det är något kallare än i ”kalla Norden”, så där kanske du har en del att sätta dig in i även om du känner dig fullärd.

Vad är ”spruta på isolering”? Chartec, betong, uretanskum, lösull eller något annat?

Jag sitter åtminstone och tjänar pengar på att tramsa med olika material och applikationer av dessa. I grund och botten så är det en massa material som är bra, så länge man använder dessa på de sätten det är tänkt.
Aerogel är bra t.e.x när man inte vill ha ”Corrosion under insulation” eller är ute efter en ganska tunn lösning. Den är dessutom bra på akustisk isolering på grund av densitet och den är väldigt porös. En enorm nackdel är att många produkter är extremt dammiga, innehåller aluminiumoxid och en massa annat. Dammet kan vara extremt fint så det går igenom de flesta filter och det är inget jag skulle använda i något hus som jag själv skulle bo i. Det har sina användningsområden, precis som en massa andra produkter har sina användningsområden.
Hade jag kört med ”Armaflex” i mängder hade jag kört med en halogenfri typ för att slippa en del tråkiga gaser vid brand.

Vill du ha längre utlägg så får jag sätta mig vid en dator.
Ett annat alternativ är att läsa varenda material, product och technical data sheet för varje produkt på marknaden.

Lycka till
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
S sepani skrev:
2cm skulle jag gissa
Mina rör är isolerade med typ 5cm glasull.
Men sedan ligger de under c:a 40cm lösfiber...
Har inga problem med tilluft till åtminstone -25, utan eftervärmare.

Så 2cm Armaflex är nog inte mycket att komma med.
 
A atomlab skrev:
Fast nu är poluritanisolering något som används mycket länge utanför Norden och som dessutom finns i varje mans kylskåp. Det gäller bara att bygga på rätt sätt så fungerar det utmärkt.

Hur många personer är det som har aerogel i sina hus? 😂
Aerogel i hus rekommenderas inte av mig, beroende på sammansättning förstås.
Ska den användas så ska den absolut vara hermetiskt tillsluten.

Här är en typ av Aerogel som är monterat på ett 24” exhaust duct (om jag inte missminner mig). Gnugga handen mot materialet och helt plötsligt har du en hydrofobisk yta på dina händer.
Gamla trasiga bilbälten i försummad bilinteriör med smuts och röra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lat skrev:
Mina rör är isolerade med typ 5cm glasull.
Men sedan ligger de under c:a 40cm lösfiber...
Har inga problem med tilluft till åtminstone -25, utan eftervärmare.

Så 2cm Armaflex är nog inte mycket att komma med.
Nej, 2cm av vad som helst för isolation är nog undermåligt.
Armaflex kan absolut användas, men dill detta syfte finns det mer lämpade material både prismässigt och rent materialmässigt vettigare.
 
Här är en bild på min anläggning ute i garaget som håller minst 5 plusgrader. Enplanshus byggt 1973. Majoriteten av rördragningarna gjorda på 80-90 talet. Rören är dragna innanför innertaket så går ej att komma åt utan att öppna upp taket. Den silvriga isoleringen är gammal, ca 5 cm isolering inuti. Troligtvis så resten av rören är isolerade i resten av huset, sen är där ju övrig isolering med ovanför innertaket.

Nytt recovent eru 350 aggregat installerat 2022. De nya rören i garaget isolerade med 20 mm armaflex. Upplever som sagt problem med att jag tappar ca 4 grader från badrum/tvättstuga till aggregatet när det blir under 0 grader. Är det lönt av lägga en bit cellplast under aggregatet och isolera mer utanpå sidorna av aggregatet tro? Aggregat i sig är isolerat med 40 mm isolering. Är det för klent med 20 mm armaflex resp 50 mm glasull runt spirorören i ett garage som håller 5 grader?
 
  • Oorganiserad garageinteriör med rörverk, utfällbar stol, cyklar, grill och utspridda föremål på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lat skrev:
Mina rör är isolerade med typ 5cm glasull.
Men sedan ligger de under c:a 40cm lösfiber...
Har inga problem med tilluft till åtminstone -25, utan eftervärmare.

Så 2cm Armaflex är nog inte mycket att komma med.
2 cm armaflex ska enligt min leverantör (Lindsells) mer än väl uppfylla branschstandard....vem kan man lita på? jag har lösull på loftet, men inte så mycket att det täcker rören helt...och det ska enligt leverantören inte behövas. Nu har vi vridit tilluften in i hörnet av TV rummet och det känns mycket bättre....möjligen luftflödet som inte längre optimalt...
 
S sepani skrev:
2 cm armaflex ska enligt min leverantör (Lindsells) mer än väl uppfylla branschstandard....vem kan man lita på? jag har lösull på loftet, men inte så mycket att det täcker rören helt...och det ska enligt leverantören inte behövas. Nu har vi vridit tilluften in i hörnet av TV rummet och det känns mycket bättre....möjligen luftflödet som inte längre optimalt...
2cm funkar säkert utmärkt för att slippa kondens, men det är nog inte det som är syftet med just din isolering.
Heat conservation och external condensation är två helt olika saker och olika material bör användas, även om man egentligen kan använda bägge två så länge man inte överstiger temperaturbegränsningarna på materialen, vilket man inte gör på ett ventilationssystem.

Jag förstår inte varför man kör med elastomer/ cellgummi/ armaflex på värmekonservering då det finns bättre ägnade material till just det ändamålet.
 
Jag mätte tilluften med termometer nu och den visar 15C o innebär i praktiken inget tapp trots att röret är ca 30 m från aggregatet. 15C känns dock kallt.

Skärmdump av en app för temperaturkontroll, inställningar för sensorer, och uppvärmningssystem i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt aggregat står på oisolerad kallvind
 
S sepani skrev:
Mitt aggregat står på oisolerad kallvind
Så här ser mina siffror ut just nu, nu har jag inte termometer vid frånluftskällorna men skulle gissa att där är 19-20 grader. Så 2-3 grader tappar jag just nu, värmeväxlingen är ju ok men för låg frånluftstemp! Dina siffror ser ju helt ok ut! 👍
 
  • En skärmdump på en mobilapp för temperaturkontroll visar nuvarande temperaturer och inställningar för ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.