(Samma fråga finns på annan del av forumet men kändes som denna sektionen kanske var mer lämplig)
__________
Hej hörni.

Mina tankar går just nu kring hur mycket det kostar att anlita en målarfirma att måla mitt hus. Huset i sig är i rätt dåligt skick då det behövs slipas en hel del innan man kan börja måla.
Huset i sig är på drygt 160 kvadratmeter.

Så ni som har anlitat målare innan och fått offerter, eller kanske själva är målare med kunskap, hur mycket kostar allt som allt på ett ungefär?
Bor i Värmland om det gör någon skillnad. Men dra till med priserna från där ni bor, vill bara ha en uppskattning.

Tack på förhand!
 
Mats-S
rasmauz rasmauz skrev:
Huset i sig är på drygt 160 kvadratmeter.
Det säger ju nästan ingenting för en kostnadskalkyl. Du bör nog ta lite bilder som visar lite mer vilken typ av hus det är. Tex behövs det ställning, typ av panel, panel på hela huset mm. mm.
 
  • Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
rasmauz rasmauz skrev:
(Samma fråga finns på annan del av forumet men kändes som denna sektionen kanske var mer lämplig)
__________
Hej hörni.

Mina tankar går just nu kring hur mycket det kostar att anlita en målarfirma att måla mitt hus. Huset i sig är i rätt dåligt skick då det behövs slipas en hel del innan man kan börja måla.
Huset i sig är på drygt 160 kvadratmeter.

Så ni som har anlitat målare innan och fått offerter, eller kanske själva är målare med kunskap, hur mycket kostar allt som allt på ett ungefär?
Bor i Värmland om det gör någon skillnad. Men dra till med priserna från där ni bor, vill bara ha en uppskattning.

Tack på förhand!
Är det slamfärg så är det bara att borsta av och måla.Är det acrylat eller liknande beror det på om färgen krakelerat då är det mer arbete.
 
H
rasmauz rasmauz skrev:
(Samma fråga finns på annan del av forumet men kändes som denna sektionen kanske var mer lämplig)
__________
Hej hörni.

Mina tankar går just nu kring hur mycket det kostar att anlita en målarfirma att måla mitt hus. Huset i sig är i rätt dåligt skick då det behövs slipas en hel del innan man kan börja måla.
Huset i sig är på drygt 160 kvadratmeter.

Så ni som har anlitat målare innan och fått offerter, eller kanske själva är målare med kunskap, hur mycket kostar allt som allt på ett ungefär?
Bor i Värmland om det gör någon skillnad. Men dra till med priserna från där ni bor, vill bara ha en uppskattning.

Tack på förhand!
Det är så dyrt att de flesta målar nog själv.
 
Bara färgen och trevligt pyssel.

Men det är klart, folk har sååååå mycket annat att göra, orkar bara inte skriva vad.

Du kan inte dra ihop lite folk på semestern, om du inte vill själv?
 
Lägg en vecka per år och måla en sida, åk sedan på semester till hösten för pengarna. Frisk luft på semestern och semesterresan betald för 3-4 år.

PS - köp en bättre begagnad ställning, du kan sen hyra ut den till grannarna när du inte behöver den själv.
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Du säger visserligen att det behövs slipning, vad det nu innebär?
Kanske behövs byte av yttervägg
o s v.

Vilken typ av yttervägg är det?
Brädfodring, sten, puts e t c?

Behövs det ställning?

Så enda sättet att få nåt svar här är att lägga upp bilder.
 
Såg en gång ett hus i Norge med sliten brädfasad. Ommålad flera gånger, lager på lager.
Huset blästrades. Blev ypperligt.
Nån bräda byttes men i övrigt ok.
 
Alltså... Det beror ju på.

Mitt timmerhus från 1982 var ursprungligen laserat med genomskinlig lasyr.

2002 skapades det trätrent för hand. Inga större skador på färgen.
Allt tvättades med högtryckstvätt och hustvätt. Fick torka några veckor under täckning med presenning de gånger det regnade.

-Målades först med Visir grundfärg, därefter med mörkröd Jotun täcklasyr. Alla sprickor i stockar, trädändar mm sprutades.

2012 skapades där det såg ut att färg satt dåligt. Primades med grundfärg och så täcklasyr över allt.

Nu 2023 ser jag att täcklasyren fortfarande är i bra skick.
Planerar att måla syd- och västsidan, där solen blekt inom något år.
Inget som hastar dock.

Slipper bygga träställning, då jag numer efter takbyte för 4 år sedan har sparat hälften av den begagnade Haki-ställningen jag då köpte.

Kostnaden blir för 4 liter grundfärg och 20 liter täcklasyr, som räcker till hela huset. Köper i Norge.
Har lite kvar sen tidigare.

Gör allt själv, då jag inte har någon tidspress alls.

Som pensionär har jag dessutom mycket tid till sånt mysigt pengbesparande jobb på egna huset.

Allt som är vidtmålat målas givetvis också om. Så även grunden.

Alla stuprör målades med svart Hammarlack när jag fixade taket.

- Sammantaget inte en krona i arbetskostnad.
 
Redigerat:
Såg hur ett annat timmerhus till några bekanta, sprutmålades, av en som jobbade med sånt.
Blev kanon! Tror jobbet tog en vecka.
 
Du köper färgen och sen börjar du måla. Ingen raketforskning.
 
Fixa bara förarbete och grundningen ordentligt.
Byt ut ev rötskadade bräder e t c först.
 
Eget arbete och mycket lättsparade
pengar.
 
Det som är viktigast när det gäller målning är att få fram .vilken sorts färg huset är målat med förut.Är det målat med linoljefärg.Då kan det uppstå blåsor om den nya färgen inte fungerar ihop med den gamla.
 

Bästa svaret

P
Tvättning och målning av ett enplanshus med cirka 72 meter väggar kostade oss 45 000 kr plus material och milkostnad för 6 200 kr sommaren 2020.
Efter rotavdrag blev det knappt 38 000 kr att betala.

Röd slamfärg på väggarna och svart/brun slamfärg på vindskivor och knutar. Målaren var mycket duktig och lyckades pga bra väder bli klar lite snabbare än utlovat. Bra väder betyder också varmt väder men den här målaren jobbade på.

Prisnivån är antagligen lite högre nu, men om du bor i Mälardalen eller Uppland och vill be målaren om en offert så kan du skicka ett meddelande till mig så får du kontaktuppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.