Lite tråkig konstruktion när allt regn som kommer på fönstret behöver gå över listen. En sak man lätt glömmer bort som stor fördel med utåtgående fönster.

Mina inåtgående fönster har en dropplist ovanför tätningen
Sektion av fönsterram i plast med markerade områden och pilar som indikerar detaljer eller riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83 och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite tråkig konstruktion när allt regn som kommer på fönstret behöver gå över listen. En sak man lätt glömmer bort som stor fördel med utåtgående fönster.

Mina inåtgående fönster har en dropplist ovanför tätningen
[bild]
Tack för info. Ja det är änna skit. Känns inte som att det skall rinna in så mkt. Ligger ju vatten där jämt. Har fixat hörnen nu och ja, nu har smygarna börjat torka upp då det är rätt så säkert vad det är för fel.
 
Fönsterhörn med vit ram och karm, synlig beslagdel, lätt smutsig yta, grumligt dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så ser mina ut, kanske går att limma dit en list?
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[bild]så ser mina ut, kanske går att limma dit en list?
Dom är väldigt olika mina. Har du satt på listerna själv? Jag la upp bilder tidigare i tråden på hur mina ser ut.. hjälper inte att fästa ngt extra. Problemet är dåliga lister mot fönstret som får vatten att rinna in i konstruktionen. Det hade i sig inte vart något problem för vattnet skall dräneras ut genom karmen och ut på fönsterblecket. Men svetsningarna i hörnen är dåliga och läcker in vatten så smygarna sväller. Men efter att jag lagt en fog i hörnen så har det slutat tränga in vatten så fönsterfirman får kolla på det. Blir väl en reklamation helt enkelt. Tack för visat intresse.
 
Jag kanske läste slarvigt men förstod det som att det är din karm och tätningen mellan fönster och karm som läcker?
I så fallkommer en "keps" minska vattenbelastningen över öppningslisten. De övriga tätningarna bör ju vara täta.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kanske läste slarvigt men förstod det som att det är din karm och tätningen mellan fönster och karm som läcker?
I så fallkommer en "keps" minska vattenbelastningen över öppningslisten. De övriga tätningarna bör ju vara täta.
Ja det verkar det oxå göra men som sagt, det ska inte spela ngn roll såvida dränering funkar å karm inte läcker (som i mitt fall). Däremot kan man ju tycka att tätningen mellan fönsterbåge å fönster skulle kunna va bättre.. kommer vatten in så lätt så gör väl även luft det å hur bra isoleringscell har man då?…
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En helt orelaterad fråga till ditt tyvärr tråkiga problem, är spröjsen ditsatta efteråt eller något som kom med fönstrena? Har nämligen väldigt liknande fönster och letar efter ett sett att få på spröjs på😀
 
A Alva Svensson1 skrev:
En helt orelaterad fråga till ditt tyvärr tråkiga problem, är spröjsen ditsatta efteråt eller något som kom med fönstrena? Har nämligen väldigt liknande fönster och letar efter ett sett att få på spröjs på😀
Dom sitter monterade från fabrik mellan fönstrena för att underlätta tvätt av fönster. Så det är en bra grej. ;-) har faktiskt precis tagit bort smygar osv nu å d läcker under fönstret på ngt sätt. Inväntar firman som installerade dom. Verkar va ngt ”hål” inne i karmen så d läcker ut på fel ställen..
 
  • En närbild av en fönsterkarm där smygarna har tagits bort, med synligt läckage och en mörk fläck på isoleringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage och missfärgning på vitmålat träfönster vid fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skador och mögel på fönsterkarm och fönsterbräda, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.