Konstruktionsritningarna på plattan kan säga endel om armering vid stolparna.

Men jag skulle säga att det är extremt osannolikt att platta eller stolpar inte skulle hålla för 16m2 till, det är nog humbug.
 
  • Gilla
rastapappa
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Konstruktionsritningarna på plattan kan säga endel om armering vid stolparna.

Men jag skulle säga att det är extremt osannolikt att platta eller stolpar inte skulle hålla för 16m2 till, det är nog humbug.
22 m2 skulle det bli
 
Same same, bäst är att öppna upp och kolla vad för balk o stolpe som sitter där nu.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det är bara att räkna, 220 virke cc 300mm ger detta.

Sen lite stenull för stegljud, lite golvspån, lite rejäla skruvar för bärlinor.

[bild]
Hallå igen,
Så det är inga problem att fästa bärlinor i befintliga bärlinor så att säga (med rejäla skruv)?
 
rastapappa rastapappa skrev:
Hallå igen,
Så det är inga problem att fästa bärlinor i befintliga bärlinor så att säga (med rejäla skruv)?nej det
Nej det går fibt, bara du öppnar upp och kollar hur grova dem är, i värsta fall får man sala på dem.

Jag har en bra konstruktör som kan räkna om du öppnar upp och tittar.

Mvh Erik Wedlund
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Hej
Ursäkta min frånvaro här.
Det som är inritat som 96mm på din ritning är bara väggen på plan 2.
Som jag tolkar ritningen och dina bilder så har du en likadan balk i linjen mellan kök och entre.
Myresjöhus brukar inte göra så mycket förändringar i konstruktionen beroende om du har öppet eller igen byggt bjälklag. Då skulle dom få rita varje hus speciellt och det skulle kosta för mycket.
Lättast för dig att få svar på om det håller är att öppna balken mellan v-rum och kök. Sedan kan någon räkna på om det håller. Betongen bär garanterat den extra vilten
 
  • Gilla
rastapappa och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Hej
Ursäkta min frånvaro här.
Det som är inritat som 96mm på din ritning är bara väggen på plan 2.
Som jag tolkar ritningen och dina bilder så har du en likadan balk i linjen mellan kök och entre.
Myresjöhus brukar inte göra så mycket förändringar i konstruktionen beroende om du har öppet eller igen byggt bjälklag. Då skulle dom få rita varje hus speciellt och det skulle kosta för mycket.
Lättast för dig att få svar på om det håller är att öppna balken mellan v-rum och kök. Sedan kan någon räkna på om det håller. Betongen bär garanterat den extra vilten
Stort tack för svar. Jag kommer öppna upp nästa vecka och kika. Postar mina upptäckter här
 
E erikjakan skrev:
Tekniskt sett nej skulle jag säga, lätt ändring av planlösning, visserligen bärande konstruktion. Oklart ändå.
krävs självklart bygglov för detta
 
O oliven1 skrev:
krävs självklart bygglov för detta
Om man vill anmäla det ja.
 
E erikjakan skrev:
Om man vill anmäla det ja.
nä, krävs alltid bygglov.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
nä, krävs alltid bygglov.
Ja men vet man vad man gör så, jag hade inte anmält det själv.
 
E erikjakan skrev:
Ja men vet man vad man gör så, jag hade inte anmält det själv.
jo absolut så kan man ju alltid resonera.
men det tar ju inte ifrån att man behöver bygglov och det finns en anledning att vi har bygglov.
 
O oliven1 skrev:
jo absolut så kan man ju alltid resonera.
men det tar ju inte ifrån att man behöver bygglov och det finns en anledning att vi har bygglov.
Absolut, man får inte köra för fort heller, men det gör alla ändå 😁.
 
R
E erikjakan skrev:
Absolut, man får inte köra för fort heller, men det gör alla ändå 😁.
Inte alla, det finns några sniglar på BH i alla fall😇😉😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.