H Harald Blåtumme skrev:
Faktum är att jag har både LP:n och CD-versionen av Dire Straits Brothers in Arms. Körde dessa litet sida vid sida mot min dåvarande CD-spelare och kom fram till att LPn var väldigt mycket njutbarare. Men det var då det... skaffade riktigt mycket bättre CD-spelare därefter, en tung och rätt dyr Denon med Burr-Brown DAC.

Kanske dags att köra ett nytt "race", en Rega Planar 3 med fin Goldring-pickup mot denna gamla Denon jag inte använt på evigheter :)

Får passa på medan min gamla förstärkare med bra RIAA-steg fortfarande funkar...
Spelade Brothers in Arms idag i min Pioneer CD, jäklar vad bra ljud det var! Har iofs inte jämfört med LP....
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Det "roliga" - eller egentligen djupt tragiska - är ju att vi blivit så förbannat lata att dessa gamla guldkorn endast avnjutes via streamingtjänster typ Spotify numera. "Vi" och vi, jag talar för mig själv här såklart men skamligt är det.

En vacker dag ska jag snickra ihop en gudomlig rörförstärkare, se tex detta för inspiration: https://lasseshifi.se/blogs/news/rorforstarkare-i-ett-notskal
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag känner mig också helt ute, då jag enbart spelar musik från LP, CD, eller tom kassettband!
Streamingmusik tycker jag känns dötrist...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag känner mig också helt ute, då jag enbart spelar musik från LP, CD, eller tom kassettband!
Streamingmusik tycker jag känns dötrist...
Då gå du miste om mycket.
Varje vecka får jag 30 låtar från Spotify utifrån min lyssningsprofil.
De flesta med artister som jag aldrig skulle ha fått höra talas om jag fortsatt att harva med vinyl och CD.

Stickan
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Då gå du miste om mycket.
Varje vecka får jag 30 låtar från Spotify utifrån min lyssningsprofil.
De flesta med artister som jag aldrig skulle ha fått höra talas om jag fortsatt att harva med vinyl och CD.

Stickan
Kan så vara...Men jag gillar att ha musiken på ett fysiskt medie och spela upp i mina olika apparater :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan så vara...Men jag gillar att ha musiken på ett fysiskt medie och spela upp i mina olika apparater :)
Jag var så bestämd, att ha min musik på CD och många LP, men är nu lite av en tvivlare då jag håller med @Stickan56 om att det är kul att få tips om ny musik.
Nu ska jag tydliggöra - jag har inte Spotify och får därmed inte tips om ny musik utifrån min profil MEN jag kollar på många YouTubeklipp (nar jag har svårt att sova och inte orkar titta på ett helt avsnitt av nån serie) och de ger samma typ av förslag-

Är helt med dig @Dan1891 om hur jag vill kunna välja att lyssna till musiken på apparaterna, men funderar över om det eventuellt kan finnas en fördel med att få förslag om ny musik.
Velar.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
B
Jag får upp ögonen/öronen för ny musik ibland via FM-radio (analog, linjär) jag lyssnar på i bilen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
Maria T Maria T skrev:
Jag var så bestämd, att ha min musik på CD och många LP, men är nu lite av en tvivlare då jag håller med @Stickan56 om att det är kul att få tips om ny musik.
Nu ska jag tydliggöra - jag har inte Spotify och får därmed inte tips om ny musik utifrån min profil MEN jag kollar på många YouTubeklipp (nar jag har svårt att sova och inte orkar titta på ett helt avsnitt av nån serie) och de ger samma typ av förslag-

Är helt med dig @Dan1891 om hur jag vill kunna välja att lyssna till musiken på apparaterna, men funderar över om det eventuellt kan finnas en fördel med att få förslag om ny musik.
Velar.
Det finns ju egentligen inget motsatsförhållande mellan att ha CD/LP för att lyssna på musik och att ha en strömningstjänst för att få förslag på ny musik.
Ljudkvalitet för lyssning hemma brukar kräva en stereoanläggning men den är inte så praktisk att ta med så då kan man ha en strömningstjänst som man lyssnar på i mobilen och om man bara lyssnar lite på ett urval av det man lyssnar på hemma så kommer förslag på musik att presenteras i strömningstjänsten och sedan kan man införskaffa CD/LP med musik av dessa artister och lyssna på det där man har tillgång till en stereo.
På så vis får man det bästa av två världar till kostnaden av en strömningstjänst. 😇
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag har strax över 1000 skivor i min samling, men för det mesta streamar jag ny musik.

Förutom att Spotify, Bandcamp och Youtube etc föreslår vad de tror är passande musik har jag ett eget knep, kolla in intressanta bands medlemmar på discogs, och se om de även gjort bra musik med andra band.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Då gå du miste om mycket.
Varje vecka får jag 30 låtar från Spotify utifrån min lyssningsprofil.
De flesta med artister som jag aldrig skulle ha fått höra talas om jag fortsatt att harva med vinyl och CD.

Stickan
Av bekvämlighet kör jag oxå enbart Spotify idag, men mest sådant jag har på CD- eller LP... Tyvärr finns inte allt på Spotify!
 
Jag har glömt när jag senast hänfördes av ny musik. Är lite avundsjuk på dem av er som finner nytt och ser det som mer än ett milt intresse jämfört med vad ni upptäckte i 20 årsåldern.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Tror det var 1999 eller 2000, sista gången jag blev hänförd av en ny låt.
Lustans lakejer - Vackra djur gör fula saker.
 
Spotify och radio. Men de gamla B&W DM4'orna lever vidare i nya system.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har glömt när jag senast hänfördes av ny musik. Är lite avundsjuk på dem av er som finner nytt och ser det som mer än ett milt intresse jämfört med vad ni upptäckte i 20 årsåldern.
Du får hitta nyproducerad gubbmusik. Tex First aid kit

edit: autocorrect :p
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har glömt när jag senast hänfördes av ny musik. Är lite avundsjuk på dem av er som finner nytt och ser det som mer än ett milt intresse jämfört med vad ni upptäckte i 20 årsåldern.
Lyssnar på både ungdomsmusiken och en hel del nytt. Mycket av det som fanns i ungdomen tycker jag är bedrövligt idag. Men visst tar jag med mig Creedence, Stones, Dire Straits och många flera vidare till Ed Sheeran, osv, däremot lägger jag inte namnen på minnet längre utan lyssnar bara. Köra ofta mixat i Spotify i bilen, mycket bättre än de gamla egna inspelade kassettbanden från radio med "Tio i topp"😉
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.