Mikael_L
G OMathson skrev:
Ok, men va det "bara hittepå"??
Då kan ju jag skriva att det va bra att man i Sverige fortsatte att utveckla Asea secure och att det nu finns flertalet Asea secure SMB i Sverige och de går även på export, tex till Tyskland, Polen och Italien som i princip har slutat med fossilt för el och värme, men det är tyvärr inte heller sant.
Ja, du brukar ju skriva sånt som inte är sant eller korrekt, så det där får du gärna skriva.
Vi andra läsare vet att sortera, och vi har ju åsiktsfrihet i landet.

Och Daniel 109 vet vi andra också brukar ha ganska rätt för det mesta (jag tror att Daniel inte skriver något alls om han inte är ganska säker)
 
  • Gilla
  • Wow
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Nej, se den gröna grafen. Det som vissa gjort en stor sak av är den uppgång som var 2021. Men om du faktiskt tittar på vad som hänt sedan 70talet, som var det vi pratade om så är det en helt annan bild.
[bild]
Kul med sådana här grafer att Lehman Brothers kraschen och Covid19-pandemin syns så tydligt.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, du brukar ju skriva sånt som inte är sant eller korrekt, så det där får du gärna skriva.
Vi andra läsare vet att sortera, och vi har ju åsiktsfrihet i landet.

Och Daniel 109 vet vi andra också brukar ha ganska rätt för det mesta (jag tror att Daniel inte skriver något alls om han inte är ganska säker)
Och exakt vad brukar jag skriva som inte är sant, ett personligt påhopp igen, det är inte första gången från dig!
Ja, Daniel brukar skriva sanningar men jag fattar inte alls vad han menar här, om du inte vet heller behöver du inte svara.

Jag frågade om tillgänglig fossil effekt/antal verk, inte om mängden fossilt per år. Den går naturligtvis ner med mer vind och solel.
 
Jag försökte ge ett svar på Fribergs fråga om varför andelen planerbar kraftproduktion minskat det senaste kvartsseklet.
Den minskningen beror till stor del på att man stängt ner kol och oljeeldad kraftproduktion. I stället har sol och vindkraft kommit, den produktionen anpassar sig inte efter priset på samma sätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag försökte ge ett svar på Fribergs fråga om varför andelen planerbar kraftproduktion minskat det senaste kvartsseklet.
Den minskningen beror till stor del på att man stängt ner kol och oljeeldad kraftproduktion. I stället har sol och vindkraft kommit, den produktionen anpassar sig inte efter priset på samma sätt.
Och för att hantera den mismatch mellan förbrukning och produktion som sol, vind och kärnkraft leder till så har man:

* dels adaptiv produktion som t ex gasturbiner. Och dom behöver då bara användas ibland. Iblandkraft kan ju någon kalla gasturbiner.

* lagring som t ex pumpkraftverk. Här ett som Vattenfall har som sparkade igång 2004 https://powerplants.vattenfall.com/sv/goldisthal/
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, se den gröna grafen. Det som vissa gjort en stor sak av är den uppgång som var 2021. Men om du faktiskt tittar på vad som hänt sedan 70talet, som var det vi pratade om så är det en helt annan bild.
[bild]
Kan vara värt att nämna att grafen visar energi-förbrukning och -produktion. SÅ att ingen tror att det är begränsat till el.

Och det är lite intressant att energi-förbrukningen minskat stadigt sedan 2006.
Delvis kanske det kan kopplas till minskande folkmängd. Tyskland krymper ju.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag försökte ge ett svar på Fribergs fråga om varför andelen planerbar kraftproduktion minskat det senaste kvartsseklet.
Den minskningen beror till stor del på att man stängt ner kol och oljeeldad kraftproduktion. I stället har sol och vindkraft kommit, den produktionen anpassar sig inte efter priset på samma sätt.
@Daniel 109
Om du gör såhär blir det lättare att se vad du svarar på.

Vad jag egentligen undrar är om fossilberoendet ökat sedan energiwände, men det lyckades jag tydligen inte alls få med i mitt inlägg förut.

Gasturbin tillverkningen i Finspång verkar ju gå bra nu, behovet av elproduktion när sol och vind inte producerar ordentligt verkar vara ökande och vad jag förstår sker mycket av den eltillverkningen med fossilgas.
 
Mängden fossilkraft minskar. Den som finns kvar är till större del i form av spetskraft, typiskt gasturbiner, och mindre i baskraftsegmentet. Så gasturbiner kan jag absolut tänka mig att de kommer att fortsätta att sälja.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Jag försökte ge ett svar på Fribergs fråga om varför andelen planerbar kraftproduktion minskat det senaste kvartsseklet.
Den minskningen beror till stor del på att man stängt ner kol och oljeeldad kraftproduktion. I stället har sol och vindkraft kommit, den produktionen anpassar sig inte efter priset på samma sätt.
Jo, men har man verkligen stängt ner kol, oljeeldade OCH gas kraftproduktion om man bara tittar på installerad EFFEKT?

Det verkar ju så att det ersätts och byggs fossila verk som får stötta vindkraften på vintern när det inte blåser och ofta kallare.
I Sverige är det rätt ofta kring 10 000MW vind el, nu typ 1000MW och det är en diff på mer än Sveriges kk bara på nått dygn, gick från export till import fast man kan balansera med vattenkraften. Det som inte exporteras blir då rätt ofta fossilel på kontinenten där de har mycket mer fossilt i mixen exempel:
https://app.electricitymaps.com/zone/NL
Bara att dra reglaget över 30 dygn så ser man direkt att mycket vind = lite fossilt och tvärt om.
 
G OMathson skrev:
Jo, men har man verkligen stängt ner kol, oljeeldade OCH gas kraftproduktion om man bara tittar på installerad EFFEKT?

Det verkar ju så att det ersätts och byggs fossila verk som får stötta vindkraften på vintern när det inte blåser och ofta kallare.
I Sverige är det rätt ofta kring 10 000MW vind el, nu typ 1000MW och det är en diff på mer än Sveriges kk bara på nått dygn, gick från export till import fast man kan balansera med vattenkraften. Det som inte exporteras blir då rätt ofta fossilel på kontinenten där de har mycket mer fossilt i mixen exempel:
[länk]
Bara att dra reglaget över 30 dygn så ser man direkt att mycket vind = lite fossilt och tvärt om.
Ja i Holland (som du har med i länken) så får man använda gas (och lite kol) när inte sol och vind levererar tillräckligt.
Finns väl inget kontroversiellt i det.
I Sverige så använder man vattenkraft i stället. Och exporterar (i och med att vind levererar och det blir överskott i magasinen).

Hade Holland inte haft någon sol och vind så hade det blivit mer gas och kol.
 
G
D daVinci skrev:
Ja i Holland (som du har med i länken) så får man använda gas (och lite kol) när inte sol och vind levererar tillräckligt.
Finns väl inget kontroversiellt i det.
I Sverige så använder man vattenkraft i stället. Och exporterar (i och med att vind levererar och det blir överskott i magasinen).

Hade Holland inte haft någon sol och vind så hade det blivit mer gas och kol.
Ok, då det inte är kontroversiellt med det ska alltså Eu fortsättningsvis vara fossilberoende. Troligen ännu mer då vi ska använda enormt mycket mer el framöver.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok, då det inte är kontroversiellt med det ska alltså Eu fortsättningsvis vara fossilberoende. Troligen ännu mer då vi ska använda enormt mycket mer el framöver.
Jo nu länkade du till Holland och vänder man blicken till Tyskland så behöver de nästan 20000MW fossilkraft, kol samt gas.
 
  • Satirisk jämförelse mellan stressig förnybar energistyrning och avslappnad kärnkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok, då det inte är kontroversiellt med det ska alltså Eu fortsättningsvis vara fossilberoende. Troligen ännu mer då vi ska använda enormt mycket mer el framöver.
Ja, att EU kommer vara fossilberoende i flera decennier till är knappast en överraskning.
Att fasa ut fossilberoende tar lång tid.

Att en del politiker är hysteriska i media är bara deras sätt att kommunicera deras kommandon. (EU är mer och mer ett Euro-sovjet med kommandoekonomi. Men det är inte 100% kommandoekonomi än).

Beslut finns på stopp för fossilbilförsäljning 2035. Och det är ett hårt slag för Tyskt näringsliv som har stor andel sådant. Där vill inte många investera längre.

Troligen kommer EU-sovjet att sätta upp hårda tullar mot kinesiska elbilar då då den mer fria marknaden i Kina skåpar ut den genomreglerade i EU. (Man kan dra vissa paralleller med Italien förr som knappt hade några japanska bilar, pga hårda tullar för att skydda den odugliga inhemska biltillverkningen. Inget framgångsrecept om man säger så).
 
D
G OMathson skrev:
Ok, då det inte är kontroversiellt med det ska alltså Eu fortsättningsvis vara fossilberoende. Troligen ännu mer då vi ska använda enormt mycket mer el framöver.
Allt pekar på det, efter valet lär du se att stödet för fossila bränslen ökar dramatiskt och att investeringar styrs om dit, med politisk vilja lär det bli både snabbast och billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.