P
D daVinci skrev:
??
Om Nisses El AB kan bygga elproduktion till lägre KWh-kostnad än Nordpool-priset så kommer Nisses ökade produktion leda till lägre elpris.
I det långa loppet blir det så, men om det är dyrt att bygga kärnkraftverk kommer det inte att leda till högre elpris. Åtminstone inte så länge inte alternativ till kärnkraft förbjuds.
 
Inte alls orolig.

Får snart hem ett nytt lastbilslass med björk.

Och blir det en kall vår, så hjälper det till att såga, kyva och få in veden under tak.
Kroppstempen ökar såpass att det varar över kalla natten.

Bättre än å kuta på gym.

Visst lite el går det åt ändå. Men klara mig utan någon vecka.
 
Mikael_L
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
De tycker väl att kreti och pleti inte ska ha tillgång till data om elmarknaden.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
K krfsm skrev:
De tycker väl att kreti och pleti inte ska ha tillgång till data om elmarknaden.
https://transparency.entsoe.eu/transmission-domain/r2/dayAheadPrices/show
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
Man behöver nog smälta vad de kokat ihop.
Kort beskrivning
https://www.nordpoolgroup.com/en/services/power-market-data-services/dataportal-launch-update/

Sen ser jag att man nu mycket enkelt ser buden för elpriserna.
Exempel
https://data.nordpoolgroup.com/auct...urves?deliveryDate=2024-02-06&bidCurveArea=SE

Det kommer nog snabbt att visa sig när alla integrationer till tex HomeAssistant inte får data om Nordpool nu dolt en massa??
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad fan har nordpool gjort...

De har totalt pajat sin site, nu verkar det inte längre gå att få day-ahead market data i en fin enkel tabell längre.
Varför ska alla hålla på och pillra i sånt sånt som funkar, tills det ofunkar ... 😡😡😡😡😡
Jag ställe frågan vad Tyskland och Sverige gjort med sin planerbara baskraft det senaste kvartsseklet... Varför i förtid hålla på och lägga ned sånt som funkar? Nu tycker sig ju vanligt folk som inte har möjlighet att värma med egen ved sig behöva hålla på och kika på nordpol.
Mellan 1985-99 hade vi en ordentlig elproduktion (där den behövdes)och så förutsägbara priser så man ville och vågade satsa på både industriproduktion och bostadsuppvärmning baserat på el.
 
  • Älska
pmd
  • Laddar…
Man har insett problemen med kraftproduktion med olja och kol. Det är vettigt att dra ner på den även om den förr var billig och praktisk.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man har insett problemen med kraftproduktion med olja och kol. Det är vettigt att dra ner på den även om den förr var billig och praktisk.
Man insåg väl redan på sjuttiotalets början att det var orimligt med fossil energi för bostadsuppvärmning i Sverige?
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Man har insett problemen med kraftproduktion med olja och kol. Det är vettigt att dra ner på den även om den förr var billig och praktisk.
Vad citerar du?
Har andelen eller möjlig effekt från fossildrivna verk minskat inom nordpolområdet?
 
Jag citerar ingen. Jag skrev texten efter eget huvud.
 
D Daniel 109 skrev:
Man har insett problemen med kraftproduktion med olja och kol. Det är vettigt att dra ner på den även om den förr var billig och praktisk.
Har inte Tysklands fossila elkraftsproduktion ökat efter energiwände?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Jag citerar ingen. Jag skrev texten efter eget huvud.
Ok, men va det "bara hittepå"??
Då kan ju jag skriva att det va bra att man i Sverige fortsatte att utveckla Asea secure och att det nu finns flertalet Asea secure SMB i Sverige och de går även på export, tex till Tyskland, Polen och Italien som i princip har slutat med fossilt för el och värme, men det är tyvärr inte heller sant.
 
F fribygg skrev:
Har inte Tysklands fossila elkraftsproduktion ökat efter energiwände?
Nej, se den gröna grafen. Det som vissa gjort en stor sak av är den uppgång som var 2021. Men om du faktiskt tittar på vad som hänt sedan 70talet, som var det vi pratade om så är det en helt annan bild.
Graf som visar BNP, energiförbrukning, och växthusgasutsläpp mellan 1990-2022. Utsläpp minskar medan BNP ökar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.