B bygges skrev:
Haha garanti i bygg-världen 😅
det kan man förstås tycka vad man vill om men det blir knappast bättre av att kunden är där och kluddar.
 
J J Vos skrev:
Remsar i remsspackel, sedan medium grovt spackel och till sist finspackel är optimalt för att minska risken för merarbete eller tom misslyckande.
Fråga kolon

Jag målar väggarna med roller och har aldrig lagt finspackel på skarvarna. Det går inte att se någon skillnad i struktur där jag spacklar vs ren gipsskiva.

När är det brukligt att avsluta med finspackel?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
det kan man förstås tycka vad man vill om men det blir knappast bättre av att kunden är där och kluddar.
Ok. Hade en annan vägg gjord, ganska slarvigt och glasfiberremsa satt vilket väl är sämre än pappersremsa som jag förstått det. Men man kanske får stå och speca på detaljnivå hur jobbet ska göras för att inte få tråkiga överraskningar.
 
Man ska nog höra med målaren först, nu tar det inte lång tid för en duktig målare att spackla in remsor så vinsten blir nog inga större summor men många bäckar små...
 
B bygges skrev:
Blir du som målare arg om jag "förjobbat" och fyllt skarven med spackel och sen limmat mina pappremsor med vävlim, både för fasade långsidor och skurna kanter, på x antal väggar?
Njae. Tvärskarvar kan väl vara ok att förspackla. Men fabriksfasningen är det inte rätt att limma. Så dom hade du nog fått plocka ner.

Ybg.nu kan du läsa för att förstå gällande branschnormer om du vill veta 😄
 
MathiasS MathiasS skrev:
Fråga kolon

Jag målar väggarna med roller och har aldrig lagt finspackel på skarvarna. Det går inte att se någon skillnad i struktur där jag spacklar vs ren gipsskiva.

När är det brukligt att avsluta med finspackel?
Aldrig. Men färghandlarna vill väl lura privatpersoner… vi använder ett spackel till remsa skarv och bredspackling, men använder spruta. Godkänt spackel för remsa skall tilläggas
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fråga kolon

Jag målar väggarna med roller och har aldrig lagt finspackel på skarvarna. Det går inte att se någon skillnad i struktur där jag spacklar vs ren gipsskiva.

När är det brukligt att avsluta med finspackel?
Men du är ju extra duktig:). Det är brukligt att avsluta med finspackel om: man har tillgång till, lust i eller krav på att avsluta med finspackel.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ska va sneskurit i tvärskarvarna just för de inte ska va hålrum om de rör sej. Remsan bubblar sej om man bara limmar på den. sen vidhäfftningen när man spacklar på limmet e inte bra. Använder remspackel/skivspackel när ja lägger remsa för de e blötare å klibbar bättre. Förr kunde man använda lätthand till allt, men sen e de alla miljö å hälso perspektiv som blir hårdare för varje år, så ändra dom på spacklet back in the days. La remsorna som vanligt när ja kom dagen efter så stod dom ut som V ifrån väggen, inte kul alls. Efter det börja ja me remsespackel. Vatt på många 2 års besiktningar på nybygge där remsan släppt där man kan dra av remsan utan större ansträngning vatt spackel bakom remsan men spacklet har inte gift sej ordentligt med remsan pga torrhalten. Så vill man chansa så gör man det. Själv lägger ja remsorna i skivspackel, förfyller inte tvärskarvarna spacklar ut 2 gg med LH aldrig använt finspackel under mina 17 år som målare
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.