BirgitS BirgitS skrev:
Vill ni inte ha kvällssol på matbordet som är utomhus?

Att kunna se långt över ett fält är väl trevligare än att bara se själva tomten.

Om vinterunderhållet är olika på de två vägarna kan det ju vara bra att ha garaget med infart från den "bättre" vägen.

Det här med om garaget ska ligga nära köket eller inte är ju bara relevant om det är meningen att förrådet ska fungera som en ingång (groventré) till huset, annars är det ju avståndet mellan ytterdörren och köket som bestämmer hur långt matkassarna ska bäras.

Fungerar garaget som ett bra insynsskydd i någon av placeringarna eller är det så att det blir mer insyn via infarten till det i något av fallen?
-matbordet ute vid poolen har väl kvällssol nu.

Absolut, bakom huset är det i dagläget inte stor risk för insyn även om det är lite. Vi får se hur vi planerar det med häck osv.

Båda alternativen ger utfart på samma väg, infartsvägen som ligger vid sidan om huset är privat och inget vi kan ansluta till.

Det är inte tänkt att förrådet ska användas som en groventré i första hand, men det känns positivt att ha möjligheten vid tillfällen man exempelvis handlat mycket.

Ur insynsskyddsaspekten är det nog bättre att ha garaget till "höger" om huset. Till "vänster" har vi en infartsväg så där kan vi inte få grannar precis diktan, det är så få bilar som kör där också så det är inte ett bekymmer med insyn. Terrassen under tak som bilar en vinkel hjälper också mot insynen, samt planerad häck. Finns ingen utsikt åt det hållet direkt. Åt andra håller, "höger" om huset, finns det ändå rikt att markägaren säljer en bit mark till någon som vill bygga, så där kan vi få en granne i tomtgräns.

Känns som att mer talar för ett garage till höger om huset.
 
G Grisbacka skrev:
Det ser ju superbra ut i stora delar! När kompassrosen kom dit så klarnade mycket av hur ni tänkt och tomten funkar bättre än vad jag trodde innan.

MEN: Nu kommer jag vara lite hård och rak, men det är alltid bra att "kill your darlings" i en kreativ process: Nu är det dags att släppa den här idén om tvätt/förråd i anslutning till köket. Den blir lite av en stoppkloss för andra idéer och rumssamband, och är inte så funktionell som ni tror.

99% av all tvätt genereras ju i sovrummen - det är där kläderna förvaras och byts, så varför inte hitta en annan placering som gör att man inte behöver gå igenom hela huset med tvätt? Jag tycker ni börjar närma er något bra nu, jättebra att ni bytte plats på sov och vardagsrum, men jag tror att ni fortfarande måste tänka större och ta stora grepp - vad händer om vi gör så här, eller så här, eller så här? Och tillåta sig att undersöka hur det blir om man gör på ett helt annat sätt - oftast hittar man andra kvaliteter som kan leda till nya upptäckter, och sen kanske man kan ta tillbaka de idéer man tagit bort, men då har man lärt sig och upptäckt andra saker på vägen.

Men med det sagt så ser allting verkligen mycket bättre ut, också bra att vi förstår lite mer om tomt och väderstreck, även om det som sagt är många okända faktorer som spelar roll här. Gällande garagets placering så tycker jag inte riktigt att det går att säga - beroende på hur det ser ut runt omkring, om det kan bli aktuellt med grannar till väster så vill ni ju inte ha ert hus för nära ditåt och vice versa. Finns det träd, var landar deras skugga på olika tider på dygnet och på året osv.

Jag gillar den lite udda trädgårdsbiten som blir mellan huset och garaget i den östra placeringen - det skulle kunna bli en fin plats om man planerar den ordentligt, lite som ett atrium med vackra skuggsökande växter - om köket öppnade upp sig lite mer ditåt kunde det bli en fin bakgrund till matlagningen, men om det bara blir en mossig gräsmatta mellan två stängda fasader är det ju bara slöseri på tomtyta, då är det bättre att tänka om.
Kök-tvättstuga-förråd-lösningen ligger mig varmt om hjärtat så det känns svårt att släppa den men vem vet, en annan lösning kanske växer fram under kommande månaderna. Vi kommer vara två personer som sover på bottenplan och två på övervåningen (om framtiden ser ut som vi planerar). Jag ser en fördel med att ha tvättstugan vid köket dels för att kunna använda det som ett grovkök samt att det ligger nära där man alltid är. Har släkt som har tvättstugan just vid sovrummen, inte på huvudplanet och dom tycker det är så jobbigt att hela tiden behöva gå "hela" vägen till tvättstugan för att slänga in en tvätt/hänga tvätt etc.

Tack för alla värdefulla kommentarer, det är så kul att läsa. Även dina @BirgitS
 
  • Gilla
Grisbacka
  • Laddar…
Toppen, det är ju väldigt relevanta aspekter! Min käpphäst är ju som vanligt bara att få folk att vrida och vända lite på saker och hitta olika lösningar på samma problem. Jag förstår absolut att ni vill ha tvättstuga där, inget konstigt med det, men det finns ju väldigt många olika sätt att lägga upp det på, men då måste man ju tänka om för att vara öppen för annorlunda lösningar, vilket kan vara väldigt svårt. Ibland räcker det att bara vända ritningen ett kvarts eller ett halvt varv för att låsa upp nya perspektiv, ibland får man tvinga sig att ta större grepp och pröva helt annorlunda lösningar bara för att ha utrett det ordentligt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
BirgitS
M MaAnd5 skrev:
-matbordet ute vid poolen har väl kvällssol nu.
Okej, du har säkert bättre kunskap än jag som bara försökte uppskatta hur solen lyser och då såg det ut som att det stora matbordet skuggas av husets högra del efter klockan 7 sommartid.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, du har säkert bättre kunskap än jag som bara försökte uppskatta hur solen lyser och då såg det ut som att det stora matbordet skuggas av husets högra del efter klockan 7 sommartid.
Jag har nog inte bättre kunskap. Tänker du att det vore bättre om det runda matbordet låg till höger om poolen? Det stora matbordet är under tak så det skuggas ju oavsett tänker jag.
 
BirgitS
Det lilla runda bordet får nog kvällssol utan jag tänkte att man ville ha kvällssol även när man har gäster men jag glömde bort taket. Om ett tak stoppar solen beror på takhöjd och solhöjd.
 
Nu har vi jobbat vidare lite och fått in badrummet i huskroppen samt fått in köket i den, för att så få bort så många utskjutande delar som möjligt. Kändes som att proportionerna kring sovrummet blev bättre och att det mindre köket ändå fungerar.
 
  • Arkitektonisk ritning av en husplan, inkluderar rum, möblering, mått och bilgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hmmm.
Jag tycker det blir väldigt konstigt att gå genom tvättstugan för att komma till det stora uterummet/terassen. Eller är det inga väggar på det?

Är tanken på uthyrningsdel skrotad? Annars är det lite knepigt att ha dörr ut i ett så litet badrum, kopplingen till poolen finns ju inte kvar när det flyttats bak från terassen. Lite orimligt också för en uthyrningsdel att ha sin entré i badrummet.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hmmm.
Jag tycker det blir väldigt konstigt att gå genom tvättstugan för att komma till det stora uterummet/terassen. Eller är det inga väggar på det?

Är tanken på uthyrningsdel skrotad? Annars är det lite knepigt att ha dörr ut i ett så litet badrum, kopplingen till poolen finns ju inte kvar när det flyttats bak från terassen. Lite orimligt också för en uthyrningsdel att ha sin entré i badrummet.
Det är inga väggar, se det som en altan med tak. Hade gärna haft en anslutning från köket under tak men just nu är tanken att vi inte ska ha det till fördel för att få in mer ljus i köket.

Uthyrningsdelen är skrotad, ja. Det vore knasigt att ha entre genom badrummet haha. Nu har vi i för sig ännu ett nytt förslag där det inte är omöjligt med uthyrningsdel men ingenting som vi kommer förbereda nu.
 
  • Optimerad planritning för ett hus med altan, utan väggar och uthyrningsdel, inklusive möblering och bilparkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade valt att sätta sovrumsfönstret mot framsidan så långt från hallväggen att man kan ha garderober mot hallen om man vill. Förvaring kan man aldrig få för mycket av. 🙂
Gillar hallen med mycket förvaring och lite avgränsning mot matsalen så man slipper titta på ytterkläderna när man äter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag hade valt att sätta sovrumsfönstret mot framsidan så långt från hallväggen att man kan ha garderober mot hallen om man vill. Förvaring kan man aldrig få för mycket av. 🙂
Gillar hallen med mycket förvaring och lite avgränsning mot matsalen så man slipper titta på ytterkläderna när man äter.
Bra tips, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.