Hej!
Gamla, slitna takduk på platt tak, intill takränna, fuktigt, gråmulet väder, förortsbyggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nyinflyttad i kedjehus sedan i somras och har stött på lite funderingar kring takpapp. Vår granne har fått läckage i sitt garagetak och ska lägga om papptaket där. De säger dock att de inte kommer åt att lägga om taket eftersom taket till vårat utbygge som förra ägarna byggde 1987 hänger lite över deras garagetak. Går ungefär 10 cm över med cirka 5 cm glipa mellan vår takplåt och deras tak. Bifogar bilder av hur det ser ut. Som jag förstår det är själva taket som går in lite på deras tomt preskriberat och något som husägarna från denna tiden kommit överens om.

Grannen vill i alla fall vika upp deras takpapp och fästa den under vår takplåt. Är detta fackmannamässigt och rimligt att göra? Vill säkerställa att detta görs enligt konstens alla regler inte leder till fukt eller andra problem på vårat tak. Speciellt eftersom det råder oklarheter om personen som ska göra jobbet är en takläggare från ett seriöst företag.

Funderar även på hur takpappen har blivit utbytt tidigare utan att göra åverkan på vår takplåt? Den borde ju rimligen ha bytts eller åtminstone blivit underhållen sedan 1987. Då har det inte behövts fästas något i vår plåt.

Tack på förhand!

Mvh
Erik Svart panel vid golvkant med slitage och skador, på en grå betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, slitna takduk på platt tak, intill takränna, fuktigt, gråmulet väder, förortsbyggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Erikhusägare skrev:
Grannen vill i alla fall vika upp deras takpapp och fästa den under vår takplåt. Är detta fackmannamässigt och rimligt att göra?
Ja
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
R
Som jag ser det så är det den enda möjligheten som grannen har då det inte går att komma åt att lägga ny papp under dom 10 centimetrarna..
Att dom bygger in den lilla fickan kan inte innebära några nackdelar för din del, tvärtom skulle jag känna att det blir mer lättskött och vattensäkrare..
Så låt deras pappläggare vika in pappen under plåten…
 
  • Gilla
Anna_H och 16 till
  • Laddar…
Jag tycker att den ser bra gammal ut, så det är nog inte omöjligt att den legat sedan 1987.
En åtgärd kan väl inte både vara godkänd och preskriberad?

Hur skulle grannen annars göra tycker du?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
H
E Erikhusägare skrev:
Hej!
[bild]
Är nyinflyttad i kedjehus sedan i somras och har stött på lite funderingar kring takpapp. Vår granne har fått läckage i sitt garagetak och ska lägga om papptaket där. De säger dock att de inte kommer åt att lägga om taket eftersom taket till vårat utbygge som förra ägarna byggde 1987 hänger lite över deras garagetak. Går ungefär 10 cm över med cirka 5 cm glipa mellan vår takplåt och deras tak. Bifogar bilder av hur det ser ut. Som jag förstår det är själva taket som går in lite på deras tomt preskriberat och något som husägarna från denna tiden kommit överens om.

Grannen vill i alla fall vika upp deras takpapp och fästa den under vår takplåt. Är detta fackmannamässigt och rimligt att göra? Vill säkerställa att detta görs enligt konstens alla regler inte leder till fukt eller andra problem på vårat tak. Speciellt eftersom det råder oklarheter om personen som ska göra jobbet är en takläggare från ett seriöst företag.

Funderar även på hur takpappen har blivit utbytt tidigare utan att göra åverkan på vår takplåt? Den borde ju rimligen ha bytts eller åtminstone blivit underhållen sedan 1987. Då har det inte behövts fästas något i vår plåt.

Tack på förhand!

Mvh
Erik[bild][bild]
Ska de fästa i takplåten eller ska de fästa takpappen under er takplåt?
 
R
Under skriver TS..
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Det var ju bra att det är rimligt att göra så. Har dessvärre inte så mycket kunskap inom området så är tacksam för er input.

Som jag förstår det är tanken att deras nya takpapp ska fästas under vår takplåt. Så plåten plockas tillfälligt bort under takläggningen när pappen bränns? fast eller vad det kallas och sedan fästs takplåten på samma ställe igen.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
R
E Erikhusägare skrev:
Det var ju bra att det är rimligt att göra så. Har dessvärre inte så mycket kunskap inom området så är tacksam för er input.

Som jag förstår det är tanken att deras nya takpapp ska fästas under vår takplåt. Så plåten plockas tillfälligt bort under takläggningen när pappen bränns? fast eller vad det kallas och sedan fästs takplåten på samma ställe igen.
Ja din plåt behöver monteras ned samt att dom bör bygga igen den lilla biten under..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja din plåt behöver monteras ned samt att dom bör bygga igen den lilla biten under.
R Rejäl skrev:
Ja din plåt behöver monteras ned samt att dom bör bygga igen den lilla biten under.
Ja den biten fick mig att fundera lite.
R Rejäl skrev:
Ja din plåt behöver monteras ned samt att dom bör bygga igen den lilla biten under..
Mm just det. Menar du endast på kortsidan då längst nere eller hela vägen undertill?
 
R
E Erikhusägare skrev:
Ja den biten fick mig att fundera lite.

Mm just det. Menar du endast på kortsidan då längst nere eller hela vägen undertill?
Hela vägen måste den vattensäkras och tillslutas ser inte ändarna men annars kommer ju vattnet kunna komma under deras nya pappläggning…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att den ser bra gammal ut, så det är nog inte omöjligt att den legat sedan 1987.
En åtgärd kan väl inte både vara godkänd och preskriberad?

Hur skulle grannen annars göra ty
R Rejäl skrev:
Hela vägen måste den vattensäkras och tillslutas ser inte ändarna men annars kommer ju vattnet kunna komma under deras nya pappläggning…
Alright. Summa sumarun är väl att detta borde kunna göras ganska smidigt utan att vår takfuntion eller liknande påverkas åt det negativa?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Ja med tanke på att dylika huskroppar sitter ihop så är det ju alltid nåt man får räkna med och man får ju göra saker i samråd ibland. Man kan ju inte sitta i det tysta och utgå ifrån en massa........
 
  • Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
R
E Erikhusägare skrev:
Alright. Summa sumarun är väl att detta borde kunna göras ganska smidigt utan att vår takfuntion eller liknande påverkas åt det negativa?
Ja du kan sitta lungt i båten😊
Ta några bilder på alla dina angränsande takytor innan dom börjar…
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Lämpligast vore att grannens takläggare lyfter på plåtarna och gör ett ordentligt uppvik. Därefter återmonteras plåtarna.

Vi hade ingent uppvik på vår pappa på tillbyggnaden mot vårt hus. Fint när vattnet samlar sig inne i kanten och sedan glider längs med sponten i undertaket. läckage på minst 8 olika ställen. hade uppviket funnits hade vi troligtvis inte behövt lägga ny papp även om den var kanske 30 år gammal.

Som jag ser det är det det enda sättet att göra det på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fråga grannen om hantverkaren har försäkring, inte för uppvikets skull, utan om de värmer och eldar upp hela längan.
Det hände för ett 20 tal år sen där jag bor, en hel radhuslänga brann upp vid takläggning, och hantverkarna saknade försäkring.
Blev ganska bökigt både för de boende och hantverkarna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.