Hej. Gjöt en altan i slutet utav sommaren. När gjutning var klar kom regnet så vi fick täcka den. Efter detta blev det ränder i plattan. Ca 4 veckor efter så diamant slipades plattan dock utan märkbar skillnad på ränderna. Har inte behandlat altanen än. Någon som vet ifall detta kommer att försvinna eller hur man skall gå tillväga? Utomhuslekplats med däckspår på genomfrosten mark, barnens leksaker spridda i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
M Mkull skrev:
Hej. Gjöt en altan i slutet utav sommaren. När gjutning var klar kom regnet så vi fick täcka den. Efter detta blev det ränder i plattan. Ca 4 veckor efter så diamant slipades plattan dock utan märkbar skillnad på ränderna. Har inte behandlat altanen än. Någon som vet ifall detta kommer att försvinna eller hur man skall gå tillväga?[bild]
Om dom finns kvar efter slipning så måste dom vara djupa?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är det ojämnheter vid ränderna eller enbart färgskillnad?
 
J jawen skrev:
Är det ojämnheter vid ränderna eller enbart färgskillnad?
Det är bara färgskillnad inga ojämnheter
 
M Mkull skrev:
Det är bara färgskillnad inga ojämnheter
Då kan du koppla av.

Det som sker när du kastar på en presenning på en ny gjuten platta, är att det alltid blir rynkor/vågor på pressen ( om man inte har möjlighet att spänna den åt alla håll)

Den kemiska reaktionen som sker i betongen skapar värme, som i sin tur gör att vattnet i betongen vill dunsa av.
Men eftersom den "täta" pressen ligger över ytan så träffar den mycket fuktiga luften som avdunstas undersidan på pressen, och när den mättas & tillslut uppnår flytande form, så kommer det rinna vatten från pressens högsta punkt i vecket/rynkan ner till den delen som ligger lägst d.v.s där pressen har kontakt med den gjutna ytan.

Detta gör att mera kalk frigörs ifrån den blandade betongen & stiger upp till ytan, på dom ställen som presenningen haft "luftbubblor" rynkor/vågor.

Är inte ytan mjukare så är detta enbart kosmetiskt.
Och personen som körde av ytan med en diamantslip/Dianova, är inte tillräckligt kompetent på att förstå hur diamantslipen fungerar, utan har troligtvis haft nya diamantsegment på slipskivan.

Diamantsegment som är nya river nästan ingenting, utan man måste slipa fram slipkornen på ett nytt segment.
Men det förstår inte dom som inte är erfarna, & därför blir ALLTID resultatet "dåligt" eftersom deras insats inte direkt slipar av ytan utan enbart "putsar den".

MvH Jawen
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Då kan du koppla av.

Det som sker när du kastar på en presenning på en ny gjuten platta, är att det alltid blir rynkor/vågor på pressen ( om man inte har möjlighet att spänna den åt alla håll)

Den kemiska reaktionen som sker i betongen skapar värme, som i sin tur gör att vattnet i betongen vill dunsa av.
Men eftersom den "täta" pressen ligger över ytan så träffar den mycket fuktiga luften som avdunstas undersidan på pressen, och när den mättas & tillslut uppnår flytande form, så kommer det rinna vatten från pressens högsta punkt i vecket/rynkan ner till den delen som ligger lägst d.v.s där pressen har kontakt med den gjutna ytan.

Detta gör att mera kalk frigörs ifrån den blandade betongen & stiger upp till ytan, på dom ställen som presenningen haft "luftbubblor" rynkor/vågor.

Är inte ytan mjukare så är detta enbart kosmetiskt.
Och personen som körde av ytan med en diamantslip/Dianova, är inte tillräckligt kompetent på att förstå hur diamantslipen fungerar, utan har troligtvis haft nya diamantsegment på slipskivan.

Diamantsegment som är nya river nästan ingenting, utan man måste slipa fram slipkornen på ett nytt segment.
Men det förstår inte dom som inte är erfarna, & därför blir ALLTID resultatet "dåligt" eftersom deras insats inte direkt slipar av ytan utan enbart "putsar den".

MvH Jawen
Jaha okej. Dom här färgskiftningarna är det något som kommer försvinna med tiden eller måste den slipas av ytterligare? Med ex grövre diamant segment eller liknande?
 
M Mkull skrev:
Jaha okej. Dom här färgskiftningarna är det något som kommer försvinna med tiden eller måste den slipas av ytterligare? Med ex grövre diamant segment eller liknande?
Osäkert & tror inte det försvinner helt & hållet med tiden.
Vad stör du dig på?

Vet inte vilken diamant-slipmaskin den tidigare använde, men en Dianova 650 är mest lämpad annars en 450.
Du får nog bestämma dig om du vill ha synlig ballast eller inte ( googla slipad betong).
Då man gjuter & sedan glättar av betongen, så hamnar det absolut finkornigaste överst på ytan pga. av tyngdlagen.
Men ju mer man slipar av den översta ytan så kommer "större" ballast komma fram här & där. (synliga stenar)

Ska du ha betongen obehandlad synlig?

MvH Jawen
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
J jawen skrev:
Osäkert & tror inte det försvinner helt & hållet med tiden.
Vad stör du dig på?

Vet inte vilken diamant-slipmaskin den tidigare använde, men en Dianova 650 är mest lämpad annars en 450.
Du får nog bestämma dig om du vill ha synlig ballast eller inte ( googla slipad betong).
Då man gjuter & sedan glättar av betongen, så hamnar det absolut finkornigaste överst på ytan pga. av tyngdlagen.
Men ju mer man slipar av den översta ytan så kommer "större" ballast komma fram här & där. (synliga stenar)

Ska du ha betongen obehandlad synlig?

MvH Jawen
Är mest frun som stör sig på färgskiftningarna.
Är lite osäker på vilken slip det var men kan ha varit en dianova 650, med mellan grova diamant segment. Vi glättade inte utan körde endast med tallriken. Betongen är vibbfri. Lite synlig ballast skulle inte vara fel. Fick fram en mindre mängd ballast vid slipningen och det blev inte sämre.
Tänkte behandla den med någon form av dammbindare. Finns någon kisel variant som skall vara väldigt hållbar. Men det skall vara ren betong yta. Frågan är då hur man skall gå till väga för att få bort färgskiftningarna, om det ens är möjligt?
 
Okey men akta dig för dammbindare som gör ytan jättehal vid nederbörd.

En Dianova 650 väger ju 240 kg & kräver mycket stor dammsugare vid körning.
Men använd då en erfaren yrkesmänniska som slipar, som med sin erfarenhet både känner & hör maskinens slipljud vid sin körning/slipning. ( det är så man arbetar sig fram med en diamantslip, med känslan & ljudet ifrån den)

Vet du om det var blåfärgade segment på skivan?

Själv kört Dianova 650 1000-tals timmar & för olika ändamål, så jag vet verkligen precis hur den beter sig.

När du har nya segment på skivan så är själva "slip-kornen" insmälta i slipklackarna/segmenten, och man måste "köra av" yttersta ytan på segmenten/slipklackarna.
Detta kan vara mycket svårt på "lena ytor" som är helt plana & jag har till ock med som yrkesman fått kämpa 1 timme ibland för att Dianovan ska ta ordentligt.

Annars glider den enbart runt på ytan & som jag kallar det "polerar", men den "slipar" inte ytan ordentligt.

Bör vara många kg avslipat slipdamm i dammsugarens påse, som man får byta ett par ggr då den blivit full.
Vii talar om 75 kg+ skulle jag tro i ditt fall.

Hur mycket slipdamm fick ni ca förra gången?

MvH Jawen
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Okey men akta dig för dammbindare som gör ytan jättehal vid nederbörd.

En Dianova 650 väger ju 240 kg & kräver mycket stor dammsugare vid körning.
Men använd då en erfaren yrkesmänniska som slipar, som med sin erfarenhet både känner & hör maskinens slipljud vid sin körning/slipning. ( det är så man arbetar sig fram med en diamantslip, med känslan & ljudet ifrån den)

Vet du om det var blåfärgade segment på skivan?

Själv kört Dianova 650 1000-tals timmar & för olika ändamål, så jag vet verkligen precis hur den beter sig.

När du har nya segment på skivan så är själva "slip-kornen" insmälta i slipklackarna/segmenten, och man måste "köra av" yttersta ytan på segmenten/slipklackarna.
Detta kan vara mycket svårt på "lena ytor" som är helt plana & jag har till ock med som yrkesman fått kämpa 1 timme ibland för att Dianovan ska ta ordentligt.

Annars glider den enbart runt på ytan & som jag kallar det "polerar", men den "slipar" inte ytan ordentligt.

Bör vara många kg avslipat slipdamm i dammsugarens påse, som man får byta ett par ggr då den blivit full.
Vii talar om 75 kg+ skulle jag tro i ditt fall.

Hur mycket slipdamm fick ni ca förra gången?

MvH Jawen
Bra input. Vet du om det finns något liknande som dammbindare fast som inte blir hal vid nederbörd?

Då var det inte en dianova 650 med tanke på att jag lyfte in den i bilen. Visst tung satan var den men inte några 240 kg.

Vill minnas att segmenten var svarta.

Tyckte den tog riktigt bra i början. Körde lugnt och i alla riktningar. Men det sista så hände det inte speciellt mycket (efter många timmars slipning). Fick för mig att ifall man ville gå hårdare skulle jag bytt segment. Men som sagt första gången som jag har varit i närheten av en betong slip. Och resultatet blev jag också nöjd med förutom att inte färgskillnaderna försvann. Segmenten var inte helt nya men väldigt lite körda.

Kanske inte var så smart men körde utan damsugare då det är utomhus. Givetvis med mask på. Men visst det blev mycket damm. Kan dock inte uppskatta vikten.
 
Den modellen som är mindre heter Dianova 420 å väger 100 kg, var det den tror du?
Den tar 42 cm brett & 650 tar 65 cm.

Eller var det en sån här liten fjutt ?
Industriell golvslipningsmaskin mot OSB-panelvägg, använd, försäljningsmärken, grå och svart, reglage och hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en typ ombyggd ABS-slip på 75 kg, men en sådan duger inte alls på större ytor om man vill avverka 1 mm eller dylikt. ( ibland vid trånga ställen har jag kört denna, men lägger då på en 25 kg säck i vecket vid motorn för att få högre marktryck.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
J jawen skrev:
Den modellen som är mindre heter Dianova 420 å väger 100 kg, var det den tror du?
Den tar 42 cm brett & 650 tar 65 cm.

Eller var det en sån här liten fjutt ?
[bild]

Det är en typ ombyggd ABS-slip på 75 kg, men en sådan duger inte alls på större ytor om man vill avverka 1 mm eller dylikt. ( ibland vid trånga ställen har jag kört denna, men lägger då på en 25 kg säck i vecket vid motorn för att få högre marktryck.

MvH Jawen
Då var den nog en dianova 420 tog strax under 50 cm. Men en sån liten på bilden var det inte Med svarta segment
 
M Mkull skrev:
Då var den nog en dianova 420 tog strax under 50 cm. Men en sån liten på bilden var det inte Med svarta segment
Svårt att ge 100% iga råd om behandling av betongen när jag inte riktigt vet vad ni strävar efter för slutresultat.
Vattenglas & Betsil är ju typ samma produkter & Hagmans vika en typ av "primer", jag skulle inte rekommendera att lägga en "toppyta" på betongen så som färg/Betsil/primer gör, det blir alltid skador i ytskikten som är hopplösa att få bra igen, och inte kul när fukt kryper in runt skadan.

Jag har använd alla möjliga typer men föredrar nog i längden Vax eller paraffinoljor i hög kvalité, då det alltid går att "laga" /justera eller polera som man vill ha den. (betongen blir mörkare av vax & olja, så prova på ett dolt ställe om du gillar stuket)
Går ju att blanda in färgpigment i också om man önskar det ( vaxet får man värma lite innan man blandar i pigment, så den blir flytande).

Man kan med större golvpoler-maskin både arbeta in vaxet/oljan, & sedan polera den när den torkat/oxiderat. ( flera skikt behövs )

Har för mig att svarta segment i Levantos katalog ( & dom flesta andra) är för borttagning av betonglim typ, och inte direkt "avverkar" betongytan. Grön eller Blå verkar det vara på marknaden som gäller.

Glöm inte att för hårdare betong väljer man mjukare segment & tvärtom!

Tabell för diamantslipkategorier och slipkålar för olika material, med färger och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MvH Jawen
 
J jawen skrev:
Svårt att ge 100% iga råd om behandling av betongen när jag inte riktigt vet vad ni strävar efter för slutresultat.
Vattenglas & Betsil är ju typ samma produkter & Hagmans vika en typ av "primer", jag skulle inte rekommendera att lägga en "toppyta" på betongen så som färg/Betsil/primer gör, det blir alltid skador i ytskikten som är hopplösa att få bra igen, och inte kul när fukt kryper in runt skadan.

Jag har använd alla möjliga typer men föredrar nog i längden Vax eller paraffinoljor i hög kvalité, då det alltid går att "laga" /justera eller polera som man vill ha den. (betongen blir mörkare av vax & olja, så prova på ett dolt ställe om du gillar stuket)
Går ju att blanda in färgpigment i också om man önskar det ( vaxet får man värma lite innan man blandar i pigment, så den blir flytande).

Man kan med större golvpoler-maskin både arbeta in vaxet/oljan, & sedan polera den när den torkat/oxiderat. ( flera skikt behövs )

Har för mig att svarta segment i Levantos katalog ( & dom flesta andra) är för borttagning av betonglim typ, och inte direkt "avverkar" betongytan. Grön eller Blå verkar det vara på marknaden som gäller.

Glöm inte att för hårdare betong väljer man mjukare segment & tvärtom!

[bild]

MvH Jawen
Det slut resultatet vi vill ha är ljus och ”ren” betong yta. Hade det inte varit för dom här färgskillnaderna sen teckningen så hade vi varit super nöjda.

Och det enda vi vill få ut av behandlingen är att få ytan mer lättskött. Ifall man spiller ut ett glas rödvin osv.

E-handelssida som visar en slipkloss för Scanmaskin; priser och användningsinfo; svart bakgrund, vit text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite googlande så hitta jag detta. Det var såna segment och en scanmaskin 18 95 kg 45 cm slip bredd.

Frågan som är nu då är om man bara ska låta det vara som det är och hoppas på att nyans skillnaden försvinner. Eller om jag skall försöka gå på med andra segment som avverkar mer för att slutligen köra med dom här svarta eller liknande för slut finish. Men frågan är hur djupt dom här nyans skillnaderna går. 🤔Är mycket nöjd med ytan då den inte upplevs som hal när det är blött samt att den är jämn och fin att gå på
 
M Mkull skrev:
Frågan som är nu då är om man bara ska låta det vara som det är och hoppas på att nyans skillnaden försvinner. Eller om jag skall försöka gå på med andra segment som avverkar mer för att slutligen köra med dom här svarta eller liknande för slut finish. Men frågan är hur djupt dom här nyans skillnaderna går. 🤔Är mycket nöjd med ytan då den inte upplevs som hal när det är blött samt att den är jämn och fin att gå på
Regn gör ju oxå betongen mörk & att behålla den oskyddad som den är idag ( då du gillar färgen), går inte om du inte vill få fettfläckar eller rödvinsfläckar. ( finns rätt mycket som färgar oskyddad betong)

Bra vattenglas gör ju ytan relativt likt i färgen efter den torkat, men vet inte hur hal den blir om det regnar på då vattenglas också tätar ytan.
Vattenglas är ju annars en väldigt bra produkt, speciellt om man har "ren" och kan blanda ut själv.

Men används mest på dålig "mjuk" betong för att få tätare bättre/hårdare yta & även skydda emot att vittra sönder i garage, carport & liknande....Och en del kör det på hem gjutna köksbänkskivor.

Jag skulle enbart försöka slipa av dom drabbade ytorna så lite som möjligt.
Vi pratar måttet My här då till & med mm är för stort mått, och du får med rätskiva bedöma på plats om det är "spikrakt" golv där eller om det går typ 1 mm upp eller ned.

Och svårt att veta före man prövar att slipa om kalken enbart ligger på ytan i "betonghuden", eller om den oxå finns 1 mm ned i betongen, man får prova & se helt enkelt.

Kollade på maskinen du använt & den är väl okey även om jag inte riktigt gillar den modellen då det är för litet marktryck när man slipar.....Står att det finns "För extra sliptryck finns viktpaket på 22.5 kg/50 lbs tillgängligt"....använde du det ?

Mvh jawen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.