Detta kanske är mot alla regler och normer, men jag gör ett försök att återanvända en urgammal tråd. Jag står nämligen med samma fråga som ts här. Jag har en ful öppen spis i det oisolerade uterummet, används inte (är inte kollad så länge vi bott här och vi flyttade in 2018), men vi har inte nog engagemang att ta bort den, så då tänker jag att den kanske blir snyggare vit iallafall. Silikatfärg eller? Står det på burken? Jag vill alltså måla allt tegel och själva "kåpan" i samma vita färg, inifrån och ut. 😊 Utomhuskamin med ljusslinga, vedtrave, ljus och hängande lykta. Varm, välkomnande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Det enda som är fulare än tegel utan rullskift, indragna partier och annat liv är målat tegel utan rullskift, indragna partier och annat liv. Dra den med gipsbruk.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Det enda som är fulare än tegel utan rullskift, indragna partier och annat liv är målat tegel utan rullskift, indragna partier och annat liv. Dra den med gipsbruk.
Vad är rullskift, indragna partier och annat liv? 😳
 
  • Gilla
Latifalindblom och 1 till
  • Laddar…
D
Rullskift är tegel murat stående med kortsidan (koppen) utåt, indragna partier eller blindfönster är vad det låter som. Ett parti av muren som är indraget, vilket kan ge intrycket av pilastrar, en öppning etc. Med annat liv kan man (jag) lägga till putsade omfattningar, gesimser, putsade fält eller åtminstone nån form av munkförband. Det sista innebär att man omväxlande blandar löp och kopp (lång och kortsida) i ett system för att få ett visst mönster.
 
D Drburr skrev:
Rullskift är tegel murat stående med kortsidan (koppen) utåt, indragna partier eller blindfönster är vad det låter som. Ett parti av muren som är indraget, vilket kan ge intrycket av pilastrar, en öppning etc. Med annat liv kan man (jag) lägga till putsade omfattningar, gesimser, putsade fält eller åtminstone nån form av munkförband. Det sista innebär att man omväxlande blandar löp och kopp (lång och kortsida) i ett system för att få ett visst mönster.
Jag har läst ditt svar 3 ggr och inser att jag har mycket att lära om detta. 😆
Men OM jag nu vill göra den öppna spisen ännu fulare än vad den redan är, då är det silikatfärg som gäller?
 
D
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag har läst ditt svar 3 ggr och inser att jag har mycket att lära om detta. 😆
Men OM jag nu vill göra den öppna spisen ännu fulare än vad den redan är, då är det silikatfärg som gäller?
Inomhus kan man egentligen måla med vad som helst, sålänge det inte fryser och har mycket tillskjutande fukt. Mina
Är teglet utsatt för regn och minusgrader hade jag valt något diffusionsöppet, såsom silikat.

En murad yttervägg som får slagregn på sig går att måla på insidan, en pelare av tegel till balkonger utomhus etc som målas kommer med stor sannolikhet att vittra sönder efter några år.
För mycket vatten i muren expanderar och spränger stenen när det tillåts frysa.
 
N
Ja, måla med silikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.