Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Ingen som har beställt än?
Själv väntar jag bara på ok från Boverket sen bär det av 😏
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Fick offert på bereda 270l, 79k och då är rot draget. Sen minus 30k för energibidraget. Tycker som er andra att det är mycket pengar. Jag har i dagsläget en beredare med elpatron, den kommer jag ändå att behöva byta på sikt. Tänker man att en likvärdig beredaren med elpatron kostar 25k så är det ju inte mycket kvar för att nå upp till 49k som Sverigepumpen blir. Sen låser det upp mer bidrags möjligheter då man också kan söka pengar för att förbättra husets skalskydd, dörrar, fönster, i vissa fall garageport mm. Det kan man ju ha med sig också i beräkningen.
Vilken besparing har du räknat med i kalkylen? Produktbladet anger upp till 70% besparing.

Funderar även på hur beprövad är modellen i jmf med traditionell vvb. Fler komponenter som kan strula? Hur ser garantin ut för Beredapumpen?
 
Man blir nästan mörkrädd på hur många olika bidrag det finns och som sen ”låser upp” andra bidrag .
Alla i hyreslägenhet måste bli tokiga!

50000:- efter alla bidrag för paketet med andra ord.
En hel del pengar om grejerna är klena effektmässigt så gäller att fastigheten är som gjord för det systemet.
 
S stein82 skrev:
Vilken besparing har du räknat med i kalkylen? Produktbladet anger upp till 70% besparing.

Funderar även på hur beprövad är modellen i jmf med traditionell vvb. Fler komponenter som kan strula? Hur ser garantin ut för Beredapumpen?
Går ju bara räkna med att 70% är best case, sen ställa in sig på att det är lite lägre.
 
C Comfort Thomas skrev:
Man blir nästan mörkrädd på hur många olika bidrag det finns och som sen ”låser upp” andra bidrag .
Alla i hyreslägenhet måste bli tokiga!

50000:- efter alla bidrag för paketet med andra ord.
En hel del pengar om grejerna är klena effektmässigt så gäller att fastigheten är som gjord för det systemet.
Det står ju vilken effekt man man förvänta sig, sen kan man gardera sig i sina förväntningar. Detta är första gången som jag hör om bidrag som låser upp andra. Vilka exempel tänker du på?
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Det står ju vilken effekt man man förvänta sig, sen kan man gardera sig i sina förväntningar. Detta är första gången som jag hör om bidrag som låser upp andra. Vilka exempel tänker du på?
Jag utgick från din egen kommentar om att det låser upp andra bidrag så antog att du kollat upp det.
När det gällde värmepumpen så menade jag den kombo med luft/luft och som värmde varmvatten som kändes klen.
 
  • Ett forum där användare 'Rasmus504' diskuterar kostnader för en beredare och energibidrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Går ju bara räkna med att 70% är best case, sen ställa in sig på att det är lite lägre.
Så kanske en återbetalningstid på ca 7 år i best case för en familj på 4 och elpris på 2:-.
 
Jo, min egen kommentar har jag allt koll på hehe. Tolkade det du skrev som att va något
C Comfort Thomas skrev:
Jag utgick från din egen kommentar om att det låser upp andra bidrag så antog att du kollat upp det.
När det gällde värmepumpen så menade jag den kombo med luft/luft och som värmde varmvatten som kändes klen.
Lät på dig som du syftade till andra bidragskedjor. Boverkets för småhus har jag koll på.
 
S stein82 skrev:
Så kanske en återbetalningstid på ca 7 år i best case för en familj på 4 och elpris på 2:-.
Mjo, har man tur så kanske pumpen håller 15 år så förhoppningsvis är det en plusaffär på lång sikt.
 
förr eller senare når man payoff tiden och beror även på reparationskostnaderna för en värmepump är ingen evighetsmaskin 👍
Tror inte kostnaden på el är 2kr i snitt under åren framöver men vem vet.
Vad har den varit i snitt under år 2022 och 2023 när det varit mycket trassel med tex Putte på andra sidan sjön?
Beror även på vilket SE område man bor i.
Kortast payofftid har annars en ren luftvärmepump om fastigheten har någorlunda vettig planlösning för en sådan då det finns mer att spara in på uppvärmning än på tappvarmvatten om man nu inte har ett helt fotbollslag som bor hemma och duschar/badar.
 
C Comfort Thomas skrev:
förr eller senare når man payoff tiden och beror även på reparationskostnaderna för en värmepump är ingen evighetsmaskin 👍
Tror inte kostnaden på el är 2kr i snitt under åren framöver men vem vet.
Vad har den varit i snitt under år 2022 och 2023 när det varit mycket trassel med tex Putte på andra sidan sjön?
Beror även på vilket SE område man bor i.
Kortast payofftid har annars en ren luftvärmepump om fastigheten har någorlunda vettig planlösning för en sådan då det finns mer att spara in på uppvärmning än på tappvarmvatten om man nu inte har ett helt fotbollslag som bor hemma och duschar/badar.
Sätter väl lite fingret på mina funderingar. Köra på med befintligt vvb och ev köpa ny om några år. Eller investera i luftstyrd vvb, hur utvecklad och bra är den tekniken? Självklart fortsatt luft/luft pump i huset för uppvärmning.
 
Beror helt på prisskillnaden och hur mycket tappvarmvatten man använder så du får sätta dig och räkna, en elberedare har inte så mycket underhållskostnader på 15 år men på en värmepump så vet man tyvär inte vad som kommer strula och kosta.
Skulle nog inte räkna med mer än max 50% besparing då effektiviteten på en värmepump som gör tappvarmvatten inte är så hög när det ska värmas upp till högre temperaturer.
och på årsbasis är kanske 1,5kr per kWh rimligt
 
Sen kommer jag ihåg att mäklaren sa att det var positivt med ett effektivare uppvärmningssystem för vattnet och att värdet på huset ökar. Är ju ingen hissnande värdeökning men för vissa så kanske man kommer under procentsatserna och kan gå ner från 2% till 1 % eller slippa amortera helt.
 
Kan man visa på låga driftskostnader vid försäljning är det självklart positivt för ett bättre pris eller för att ens få det sålt.
Men om just en värmepumpsbererade skulle stå för dom låga driftskostnaderna är tveksamt då det oftast är uppvärmningskostnaden som är den stora boven så man bör börja i den änden istället att koncentrera sig på tappvarmvatten som många verkar göra.

Mäklaren vill ha ett lättsålt hus så självklart kommer han/hon rekommendera allt som underlättar deras jobb för det är snabba cash in på kontot om man ska vara lite elak 😉
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Kan man visa på låga driftskostnader vid försäljning är det självklart positivt för ett bättre pris eller för att ens få det sålt.
Men om just en värmepumpsbererade skulle stå för dom låga driftskostnaderna är tveksamt då det oftast är uppvärmningskostnaden som är den stora boven så man bör börja i den änden istället att koncentrera sig på tappvarmvatten som många verkar göra.

Mäklaren vill ha ett lättsålt hus så självklart kommer han/hon rekommendera allt som underlättar deras jobb för det är snabba cash in på kontot om man ska vara lite elak 😉
Som så mycket annat får man ju såklart vara vaksam för vem som säger vilken information. Själv har jag en LLVP för övriga värmen så huset blir ju nedlusat med "snygga" fläktboxar på fasaden 😏 vad har du för uppvärmning Thomas?
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Som så mycket annat får man ju såklart vara vaksam för vem som säger vilken information. Själv har jag en LLVP för övriga värmen så huset blir ju nedlusat med "snygga" fläktboxar på fasaden 😏 vad har du för uppvärmning Thomas?
läget är prio ett för dom flesta.
Att dom stora dyra posterna som tex tak, fönster, kök och badrum är i bra skick ihop med en okej driftskostnad är nog det jag skulle kika på först och kika på vad man kan göra för att få ner driftkostnader om dom är i överkant.
En massa utdelar kan nog kanske även stjälpa intresset då en del tycker dom är sjukt fula !

Nu har vi bergvärme och golvvärme, luft/luft som i huvudsak används för kyla.
Hade först frånluftsvärmepump , sen luft/vatten och nu bergvärme med FTX
Frånluftsvärmepump med intag av luft vid fönstren är det sämsta, iskall luft som drar på en vintertid och elpatron som går in för ofta och skräpet 310P från Nibe som gillade att bli renoverad men år 1999 var det den man skulle ha och kollade för lite själv på den tiden vad som egentligen vore bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.