Jag och min sambo är intresserade av ett hus från -73. Huset ser ut att vara välvårdat, men det verkar inte som att VA-stammarna är bytta utifrån dom svar jag fått från mäklaren, utan dom är sannolikt original. Sett till husets ålder så borde väl det här ha gjorts vid det här laget eller åtminstone att det är högaktuellt att göra det i närtid? Vad bör man i så fall räkna med för kostnad om det behöver göras en stamrenovering?

Det finns två badrum som renoverades för lite mer än 10 år sen, köket för runt 20 år sen och sen en tvättstuga som renoverades för runt fem år sen.

Tack på förhand!
 
Har huset källare? är stammarna i betong?
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Har huset källare? är stammarna i betong?
Ingen källare, det är ett 1,5-planshus med betongplatta på mark. Jag vet inte i vilket material som stammarna är i för tillfället. Tips på hur jag enklast kan ta reda på det om det är så att säljarna inte vet? Försöka begära ut ritningar från kommunen om det finns?
 
R reinvent skrev:
Ingen källare, det är ett 1,5-planshus med betongplatta på mark. Jag vet inte i vilket material som stammarna är i för tillfället. Tips på hur jag enklast kan ta reda på det om det är så att säljarna inte vet? Försöka begära ut ritningar från kommunen om det finns?
Stammarna är 50år gamla, dom kan hålla olika länge beroende på fukt från plattan så kan gjutjärnsrören rosta upp.
När dom ska bytas ut måste plattan sågas upp rännor och lägga nya avlopp och renovera om badrummen. Samt byta golv i huset där rännorna går.
Om du har tur är det plaströr. Ska huset ändå renoveras är det inte lika farligt. Men räkna med några hundra tusen för rörmokeriet.

Jag hade varit mer orolig för en oisolerad betongplatta på mark och kollat upp om det är tryckimpregnerade reglar dessutom.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Johan92 skrev:
Stammarna är 50år gamla, dom kan hålla olika länge beroende på fukt från plattan så kan gjutjärnsrören rosta upp.
När dom ska bytas ut måste plattan sågas upp rännor och lägga nya avlopp och renovera om badrummen. Samt byta golv i huset där rännorna går.
Om du har tur är det plaströr. Ska huset ändå renoveras är det inte lika farligt. Men räkna med några hundra tusen för rörmokeriet.

Jag hade varit mer orolig för en oisolerad betongplatta på mark och kollat upp om det är tryckimpregnerade reglar dessutom.
Jo, jag är medveten om att ingreppet som behöver göras är omfattande när det väl ska göras.

Är också medveten om problemet med oisolerad platta, och det är en oro som jag förstås också har. Har fått ett besiktningsprotokoll och man hade borrat ett provhål där fuktkvoten hade uppmätts till 14-15% och risken för mikrobiell tillväxt verkar ligga vid 17%. Har dock läst att dom här värdena ofta är lägre på vintern än på sommaren t.ex? Så risken är kanske att det ligger på den nivån eller över på sommaren?

Hur kollar jag om det finns tryckimpregnerade reglar bortsett från att använda luktsinnet för att hitta avvikande lukt? 😅
 
Är det dessutom barracudatak, dörrtrycken, foder och golvsocklar i plast så har man allt elände som dom "uppfann" på 70-talet. Det ska nog vara ett fantastiskt bra läge om det ska vara värt besväret att renovera det mesta på ett hus före inflyttning. Köp om möjligt hellre ett nyare hus där stambyte inte finns i sikte är mitt råd.
 
T TommyC skrev:
Är det dessutom barracudatak, dörrtrycken, foder och golvsocklar i plast så har man allt elände som dom "uppfann" på 70-talet. Det ska nog vara ett fantastiskt bra läge om det ska vara värt besväret att renovera det mesta på ett hus före inflyttning. Köp om möjligt hellre ett nyare hus där stambyte inte finns i sikte är mitt råd.
Har inte varit på visning än, men bortsett från att stammarna inte är bytta så framstår det på pappret som välvårdat. Taket är bytt, dom flesta fönstrena är utbytta och fasadpanelen är bytt. Tror inte dom sakerna du nämner förekommer. Sen kan man väl dock ändå säga att den största åtgärden kvarstår… Men jag håller med om att det troligtvis är vettigare att titta på ett objekt där stambyte inte finns i sikte. Huset ligger i ett populärt område med, så det är inte direkt något vrakpris det rör sig om heller.
 
R reinvent skrev:
Har inte varit på visning än, men bortsett från att stammarna inte är bytta så framstår det på pappret som välvårdat. Taket är bytt, dom flesta fönstrena är utbytta och fasadpanelen är bytt. Tror inte dom sakerna du nämner förekommer. Sen kan man väl dock ändå säga att den största åtgärden kvarstår… Men jag håller med om att det troligtvis är vettigare att titta på ett objekt där stambyte inte finns i sikte. Huset ligger i ett populärt område med, så det är inte direkt något vrakpris det rör sig om heller.
Kan inte vara vanligt med stambytta kåkar från 1970-talet? Ni kan alltid filma rören
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Instämmer, kan inte vara vanligt på hus från -73.
 
Inget konstigt att det inte är bytt. Den tekniska livslängden är uppnådd men beroende på material, kvalitet och lokala förutsättningar är spännvidden mycket stor.
Förhoppningsvis har man bytt delar då man renoverat badrum och i bästa fall tvättstuga.
Köper du huset kan man spola och filma avloppen, kostade 3-4’ för oss.
Går att ta dit en firma som jobbar med relining som filmar gratis, men du lär ju inte få något annat råd än att relina och rörmokaren jag pratade med sa att man troligen inte såg så mycket utan att spola först.
 
Inte omöjligt att stammarna är i plast heller, det är de i vårt från 71.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Avloppsrör från början av 70-talet är ofta första generationens plaströr, dessa är vita/ljusgrå, de har ofta limmade skarvar, de kallas för "äggskalsrör" av den enkla anledningen att de spricker lätt när man försöker såga av rören.

Del av plastavlopp under handfat med anslutna flexibla slangar på träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-haer-aeggskalsroer.319734/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Avloppsrör från början av 70-talet är ofta första generationens plaströr, dessa är vita/ljusgrå, de har ofta limmade skarvar, de kallas för "äggskalsrör" av den enkla anledningen att de spricker lätt när man försöker såga av rören.

[bild]
[länk]
Enklast är att låta bli att såga i dem då 😉

Jag har både sågat (fick göra ett nytt snitt för det sprack) och grävt fram med grävmaskin. Tålde förvånansvärt mycket, dock inte att man drar skopan över en skarv 😅
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vårt hus är tillbyggt 74, då med orangea pvc-rör. Bytte dem i samband med dränering, entreprenören tyckte att de kändes som nya.
 
  • Gilla
Henke1993
  • Laddar…
Min dotters hus fr73 har moderna grå plaströr håller bra än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.