K
Det är ingen mening att hålla på och gissa. Ingen säkring har gått alltså måste man upp och kolla fläkten och även se vad det är fläkt som sitter där. Ingen här som kan ge dig mer svar utan att du kolla fläkten och tar bilder . Så kolla fläkten ta bilder och känn på hur fläkten snurrar. Allternativt ring en vent firma på måndag. För detta borde du inte strunta i utan åtgärda
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NyAnvändare skrev:
Hej jag får hitta papperna ifrån när huset byggdes visst är det denna du menade?
Vanligtvis brukar det låta mycket ifrån den nu är den helt tyst
Det ser ut exakt som den SVAB- fläkt jag hade på taket i 40 år tills jag bytte till FTX. Det sitter en strömbrytare i " lådan" som kopplar ifrån fläkten när man öppnar den.
 
L Lie56 skrev:
Det ser ut exakt som den SVAB- fläkt jag hade på taket i 40 år tills jag bytte till FTX. Det sitter en strömbrytare i " lådan" som kopplar ifrån fläkten när man öppnar den.
Ah vad bra tack för tipsen var öppnar man den behövs verktyg?
 
N NyAnvändare skrev:
Ah vad bra tack för tipsen var öppnar man den behövs verktyg?
Enligt bilden du la upp i inlägg 5 så öppnas den "nedifrån", gångjärn i överkant, inga verktyg.
 
Hej, nu har jag varit uppe och öppnat kåpan på taket. Tog lite bilder för vad jag kunde se så fanns inget uppenbart fel men å andra sidan har jag noll kunskap om detta. Hoppas någon blir lite klokare av bilderna.
 
  • Teleskopmontering med tom tubhållare, exponerad intern mekanik, motvikt system, utomhus på dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen behållare med fläkt och sladdar, ser gammal och använd ut, sitter i ett tak eller fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en röd kabelskalare värktyg vid en smutsig grå betongvägg och en svart kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet däck med synliga innerskikt på ett fordonshjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett dammigt och slitaget däck av en tung maskin med synlig inre struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Bryt strömmen genom att stänga av rätt säkring. Återställ överhettningsskyddet genom att trycka in en mejsel här vid den röda pluppen. Korsa dig och slå på säkringen:

Ett suddigt foto av ett diskho med en propp och ett tvålpaket märkt "Astonish Oven & Cookware".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bryt strömmen genom att stänga av rätt säkring. Återställ överhettningsskyddet genom att trycka in en mejsel här vid den röda pluppen. Korsa dig och slå på säkringen:

[bild]
Vågar man hoppas på att det är så enkelt?:)
Är väldigt osäker på vilken som är den rätta säkringen om jag ska va ärlig i ritningarna står det fläkt och där tror jag de menar fläkten i köket. Står tyvärr ingenstans om ventilation, känns som jag får ta det på huvudströmbrytaren i huset
 
Claes Sörmland
Det verkar som att fläkten heter SVF-9 (ser jag rätt på fotot, det är naturligtvis nåt skit över siffran?). I så fall är detta en ersättningsfläkt:

https://www.ventilationsshopen.se/s..._8d1yjtlwzidAMJzbmQz55SHMXCyen_BoCswoQAvD_BwE

Ny konding ingår.

Är man händig är det bara att bryta strömmen, skuva bort den gamla motorna och montera och koppla in den nya. Kondingen byts också. Är man inte händig så kanske kompisen är det. Saknas detta nätverk så ringer man ventfirma men räkna då med att fläkten kostar det dubbla via dem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tog en tydligare bild på texten
 
  • En typskylt på en motor, smutsig yta, OBS-tecken, tekniska specifikationer, SVAB märkning, kondensatorinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
N NyAnvändare skrev:
Vågar man hoppas på att det är så enkelt?:)
Är väldigt osäker på vilken som är den rätta säkringen om jag ska va ärlig i ritningarna står det fläkt och där tror jag de menar fläkten i köket. Står tyvärr ingenstans om ventilation, känns som jag får ta det på huvudströmbrytaren i huset
Du har redan skrivit att fläkten gjorde ljud. Det betyder sannolikt att lagren har gett sig. Då låter det och fläkten går tyngre och tyngre tills värmesäkringen löser ut. D v s räkna inte med att detta är någon egentlig lösning. Men om fläkten startar gör ljud och löser ut överhettningsskyddet så vet du ju vad det är för fel tänker jag.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
N NyAnvändare skrev:
Tog en tydligare bild på texten
Är det fortfarande den fläkten du länkade som är aktuell?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har redan skrivit att fläkten gjorde ljud. Det betyder sannolikt att lagren har gett sig. Då låter det och fläkten går tyngre och tyngre tills värmesäkringen löser ut. D v s räkna inte med att detta är någon egentlig lösning. Men om fläkten startar gör ljud och löser ut överhettningsskyddet så vet du ju vad det är för fel tänker jag.
Ja får testa igen när jag är hemma. Undra om det hjälper att rensa eller städa av på något sätt
 
MultiMan
Sverige gick över till 230V i slutet av 1980-talet, så det visar åldern på installationen. Fläkten är sannolikt helt slut.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Sådär då har jag varit uppe och tryckt på återställningsknappen. Nu verkar det som att den är igång, den låter lite dovt inifrån men inget utanför huset. Känner dock när jag drar på den på maxfart att suget inte är som det skall. Finns det något jag kan köpa för att göra en enkel städning av kanalerna själv? Någon slang eller liknande?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
N NyAnvändare skrev:
Sådär då har jag varit uppe och tryckt på återställningsknappen. Nu verkar det som att den är igång, den låter lite dovt inifrån men inget utanför huset. Känner dock när jag drar på den på maxfart att suget inte är som det skall. Finns det något jag kan köpa för att göra en enkel städning av kanalerna själv? Någon slang eller liknande?
Sannolikt är det fläkten som är defekt och inte kanalerna. Smutsiga kanaler kan inte förklara att värmeskyddet har löst ut. Det måste vara något med att fläkten går tungt, t ex lagren. Det kan också vara värt att rengöra fläkthjulet noga om hindret skulle sitta där.

Ventfirmor rensar kanalerna med en syntetborste på lång wire kopplat till typ en borrmaskin.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.