K Kvackatore skrev:
Utlämningsställe, paketbox eller hemleverans till dörren?
Inte brukar det landa i brevlådan i alla fall såvida det inte skickas som brev, vilket är undantaget.
Jag får massor av småpaket från Aliexpress, Ebay, Amazon m.m. i brevlådan och har noll möjlighet att beatämma att dom ska komma till utlämningsställe.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har en bra brevlåda av plast som är av posten rekommenderad model (omslutande lock, dräneringshål etc).
Likväl blir breven blöta vid starkare regn.
Ok, jag har en sån där plåthistoria. En s.k veckolåda, även om det med dagens postmängd nog skulle ta ett par månader innan den blir full.

Den håller tätt i alla fall, tål både regn, blåst, snö och faktiskt vackert sommarväder, även om det sistnämnda inte är så ofta 😉

Grannen har en sån där plastlåda. Han har dragit i några M8 skruv+mutter i framkant på locket så det inte blåser upp. Kanske är ett bra tips för andra med fladdrande lock.

Sorry TS, för offtopic.
 
Keiller Keiller skrev:
Ok, jag har en sån där plåthistoria. En s.k veckolåda, även om det med dagens postmängd nog skulle ta ett par månader innan den blir full.

Den håller tätt i alla fall, tål både regn, blåst, snö och faktiskt vackert sommarväder, även om det sistnämnda inte är så ofta 😉

Grannen har en sån där plastlåda. Han har dragit i några M8 skruv+mutter i framkant på locket så det inte blåser upp. Kanske är ett bra tips för andra med fladdrande lock.

Sorry TS, för offtopic.
Har inte alla en sådan låda som sväljer en 1-2 bortavaro😎 Men senast med snöstorm från söder blåste det in lite snö, men första gången då det alltid är nord/nordost som kommer med snön över Östersjön.
 
Keiller Keiller skrev:
Om jag förstått det rätt är det Förängsudden som är det aktuella området? Och tittar man på kartan har stort sett alla vägar inom området samma gatunamn.
[bild]
Då har jag full förståelse om kommunen vill ändra på adresserna. Kan inte vara lätt för räddningstjänst, godsleverantörer eller besökare att hitta rätt 😉
Jo blir ju bra med tre namn nu när jag fått den informationen från kommunen. Men hur listade du ut att det var där? 🤔
 
Larsa Larsa skrev:
Men hur listade du ut att det var där? 🤔
Du lade upp en bild redan i inlägg #5 med den informationen 😉
 
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo beskrivningen från Norrtälje verkar korrekt enligt nedan länk och några andra småkollar.

"För varje bostadsentré ska det finnas en unik adress, enligt lag (2006:378) om lägenhetsregister. Kommunens adressgrupp följer upp att namn och nummer sätts, samt kontrollerar de namnförslag som inkommer så att de följer kulturmiljölagens paragraf om god ortnamnssed. "

[länk]
[länk]
Jo den delen av juridiken kan jag. Men jag är mer intresserad av vad den lagliga grunden är för rätten att sätta upp gatunamnsskyltar. T ex tror jag att min vägförening som förvaltar lokalgator som en GA får sätta upp gatunamnsskyltar. Vi har t o m gjort det. Och vi har underhållit dem (d v s bytt ut dem när de har gått sönder). Men jag vet inte i vilken lag vi ges denna rätt.

EDIT: Det är fler än jag som inte har hittat någon lagreglering av detta med gatunamnsskyltar: https://www.gotland.se/22040
 
Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
Du lade upp en bild redan i inlägg #5 med den informationen 😉
Haha, missade att namnet stod med 😂
 
Larsa Larsa skrev:
Haha, missade att namnet stod med 😂
Det är lätt hänt.
Synd bara att kommunen inte redan från början verkar ha delgivit er all information och förklaringar om hur och varför adressbytet skulle göras.
 
H
Larsa Larsa skrev:
När vi tilldelades gatunamn och husnummer satte kommunen upp en skylt vid infarten samt vi fick instruktion att märka upp våra brevlådor. Detta är för kanske 10 år sedan. Eftersom vägen har många avstickare satte vägföreningen upp skyltar i varje vägkors om vilka nummer som ligger på respektive vägavsnitt
Moraliskt känns det ju som att kommunen borde stå för samtliga kostnader när dom ändrar efter 10 år, det är ju knappast något ni kunde förvänta er. Juridiskt slipper dom troligen.
Kanske ni kan föreslå att kommunen står för materialkostnaden och ni själva står för arbetet att skylta om? Antar att arbetskostnaden är en större utgiftspost för kommunen än materialkostnaden.

Detta förutsatt att ni inte kan få behålla nuvarande numrering, vilket annars känns logiskt om Postmord ändå levererar vid lådgrupper.
 
Larsa Larsa skrev:
För några år sedan fick vi namn på gatan och gatunummer i vägföreningen vid sommarstugan (innan var det fastighetsbeteckning). Lite osäker men är mer än 50 adresser det handlar om. Nu har alla märkt upp sina brevlådor och vägföreningen har satt upp vägskyltar så man hittar då det är många långa avstickare.
Idag kommer ett brev om att dom vill ändra numreringen. Så alla skall märka om sina brevlådor och alla skyltar måste bytas.
Så frågan är om vi kan tvinga kommunen att ta denna kostnad? Är en vägförening med stadsbidrag.
Om jag hade jobbar på kommun hade jag sagt ”ja ABSOLUT tar vi er kostnad” och skickat ut 10 storpack med siffror på klisterlappar. Ni kan knappast kräva att få det smitt i brons.
 
  • Haha
vcx
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Om jag hade jobbar på kommun hade jag sagt ”ja ABSOLUT tar vi er kostnad” och skickat ut 10 storpack med siffror på klisterlappar. Ni kan knappast kräva att få det smitt i brons.
Du kanske skulle läsa tråden innan du kommenterar….
 
Larsa Larsa skrev:
För några år sedan fick vi namn på gatan och gatunummer i vägföreningen vid sommarstugan (innan var det fastighetsbeteckning). Lite osäker men är mer än 50 adresser det handlar om. Nu har alla märkt upp sina brevlådor och vägföreningen har satt upp vägskyltar så man hittar då det är många långa avstickare.
Idag kommer ett brev om att dom vill ändra numreringen. Så alla skall märka om sina brevlådor och alla skyltar måste bytas.
Så frågan är om vi kan tvinga kommunen att ta denna kostnad? Är en vägförening med stadsbidrag.
ni kan väl byta lite skyltar ??? och dela på de som är nya.... fast det är klart skyltar kan vara lite udda designade, men en ide
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Du kanske skulle läsa tråden innan du kommenterar….
Varför tror du att jag inte läst tråden? Ni slåss mot väderkvarnar.
 
elpaco elpaco skrev:
Varför tror du att jag inte läst tråden? Ni slåss mot väderkvarnar.
Men jag har ju tydligt skrivit att det inte handlar om brevlådor utan om dom vägskyltar med nummeranvisningar föreningen satt upp, som kostat ganska mycket. Men nu efter att fått mer info från kommunen om hela planen för området så verkar det lösa sig bra.
 
Claes Sörmland
När min lilla småort på 70-talet fick gatunamn så var det kommunen som stod för skyltningen med gatunamnsskyltar. Men sen överlämnade de underhållet till vägföreningen. Om det skedde ett formellt överlämnande eller om man bara släppte det är oklart och dolt i historiens dimmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.