D
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det ligger absolut något i det.

Jag tycker att frågan gränsar lite kring tänket "jag har en lång utbildning och studieskuld - därför ska jag tjäna mer än ett hantverkarföretag". Det tänket tror jag finns hos en hel del högskoleutbildade.

Men när samma person (som exempelvis har tex 3-årig högeskoleutbildning, tex kandidat i företagsekonomi) jämför sig med en bibliotekarie (som har en något längre högskoleutbildning tror jag?) så handlar det inte längre om hur lång utbildning man har utan då är det mer i stil med "jag skapar mer värde än bibliotekarien, därför är det rimligt att jag tjänar mer".

Det känns lite oärligt om man resonerar som ovan. Antingen får det vara utbildningen eller värdeskapandet som ligger till grund. Att byta när det passar imponerar inte så mycket.

För min del hoppas jag att alla försöker skapa så mycket värde de kan och sen försöka hitta kunder som uppskattar det värdet så mycket som möjligt och sen betalar vad de tycker att det är värt. Ja, jag fattar att det finns en massa hinder för en fri marknad på en massa områden, men som grundtänk tycker jag att det är vettigt.
Grejen är väll att det här är ett konsumentforum, och man är mer benägen att prata om tillfällen man är missnöjd än nöjd. Det blir ett ”vi” och ”dom” som i alltifrån hockey till debatter om invandring osv. Och här är sånna som du och jag ”dom”, nere på firman är det ”vi”.

Jag skriver inte på något forum när lampan jag köpte till bilen lyser. Men funkar inte skiten för 30 spänn från biltema, ja då jävlar!

Ingen (eller väldigt få med någon form av diagnos) vill höra att man gjort bort sig på ett jobb, eller bli anklagad för att fuska med ditt och datt. Det här är nog något de flesta också vet.

Med det sagt gillar jag forumet, en del inlägg slår man sig för pannan av, en del skrattar man med och åt, och i en del lär man sig något nytt av…. Och ibland är det popcornindränkt underhållning, alla gillar vi drama.. från lagom avstånd.
 
  • Gilla
Andreas1 Hantverkare
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Andreas1 Hantverkare skrev:
"Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet."

Det fanns alltså en tanke att det var ok att ett företag gick plus. Men ett hantverkarföretag fick inte göra så kallade "övervinster". Dels förstår jag inte riktigt vad begreppet "övervinster" betyder. Jag undrar också om det bara är i hantverkarbranschen man inte får gå för mycket plus?
Jag kan bidra med vad begreppet "övervinster" kommer ifrån. Det är ett begrepp som spreds av LO-socialdemokratin och användes i den politiska propagandan under 80-talet av inte minst Olof Palme. Termen var helt central för S i debatten kring löntagarfonderna.

Jag uppfattar att det handlar om klassiskt marxistisk förståelse av ekonomi - vinsten från ett företag går till kapitalisten/ägaren. Mot detta står företagets arbetare/anställda. Om de har en för låg lön så ökar kapitalisternas vinst. Här tänker man sig "övervinsten" uppstår för kapitalisten.

LO-ekonomen Rudolf Meidner tycks vara den som har uppfunnit detta begrepp inom LO redan på 60-talet. I alla fall var han den som drev det.

http://oru.diva-portal.org/smash/get/diva2:135276/FULLTEXT01.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Clarken37
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Håller delvis med. Jag förstår att man har ett visst påslag på material och på underentreprenörer. Däremot gillar jag inte att detta gärna leder till att det inte finns några incitament till att spara pengar i tidigare led.

Med det sagt är jag helt ok med påslag - under förutsättning att det är, på alla sätt, kristallklart kommunicerat till kunden innan. Det är nog sällan det är så.

Precis av den anledningen jobbar vi nästan endast med fasta priser. Då är det extremt klart vad det kostar.
En sak som stör, jag har tex anlitat flera målare i Stockholm genom åren. Genomgående för samtliga är att de ”vägrar jobba med annat än färg än märket x” alla verkar dessutom säga olika märken.

Det jag har lärt mig är att nästan varje hantverkare har en färgfirma som sponsrar dem och låter dem köpa till inköpspris ex moms. Detta eftersom de alla såklart vill ”bli rekommenderade av målare”. Målarna har nästan alltid smått aggressivt vägrat att använda annan färg, dessutom ska de prompt vara de som fakturerar färgen.

Ska du måla om ett hus och fakturera 100 liter färg för 25k (butikspris) så kan du som HV stoppa mellanskillnaden på kanske 10k i fickan. Det känns väldigt girigt då jag hittar samma färg online för 15k ink moms.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Clarken37
P PHPersson skrev:
Det som stör mig allra mest är att de hantverkare som jag har anlitat hävdar att de måste ha påslagen för att täcka deras kostnader. Eftersom det är en lögn så är det att ljuga = inte ok. Hade de istället sagt att vi är inte nöjda med 600kr/timma utan vill tjäna mer pengar så hade de varit ärliga men förmodligen tappat kunder. Därav anser jag det inte ok alls om jag gör på det sättet.
När jag försökte pruta på mitt takfönsterjobb som jag hade offerter efter rot på 32-50k för så fick jag svaret ”jag måste ju ha NÅGRA” marginaler kvar.

Att man säger så samtidigt som man lägger på en arbetskostnad på 20-30k för att att byta ETT fönster samt tar 2ggr mer för materialet än det kostar i bygghandeln, det gör att jag tycker det känns löjligt.

De får in runt 15-30k i ren vinst på ett arbete som tar knappt EN dag att genomföra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
När jag försökte pruta på mitt takfönsterjobb som jag hade offerter efter rot på 32-50k för så fick jag svaret ”jag måste ju ha NÅGRA” marginaler kvar.

Att man säger så samtidigt som man lägger på en arbetskostnad på 20-30k för att att byta ETT fönster samt tar 2ggr mer för materialet än det kostar i bygghandeln, det gör att jag tycker det känns löjligt.

De får in runt 15-30k i ren vinst på ett arbete som tar knappt EN dag att genomföra.
Ja det är galet och jag skulle säga att merparten av alla hantverkare säger/gör så. Därav tycker jag inte det är oförtjänt att kalla dem nya tidens skojare.

Det finns såklart bra firmor som får oförtjänt kritik men de är i minoritet.

Själv skall jag anställa en snickre näste gång och erbjuda 1års jobb med 50’ i månaden. Kommer bli mycket billigare för mig.
 
Redigerat:
C
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Det har jag sett här på byggahus forum. Inte i just denna tråd alltså. Känner du inte igen det?
Nä, jag känner faktiskt inte riktigt igen den vinklingen, och då tycker jag ändå att jag hänger med hyfsat i dessa trådar.

Klart det sticker i ögonen när man ser prisnivån inom vissa hantverkargrupper och jämför med andra arvoden inom tjänstesektorn, men bortsett från trixandet med påslag tror jag majoriteten inser att det är ett marknadsfenomen och pekar fingret mot t.ex. ROT-avdraget snarare än någon sorts jante-yttringar.

Och vad gäller "övervinster" ser vi väl inte särskilt många exempel från verkligheten? Tvärtom verkar ju företag inom byggsektorn klart överrepresenterade vad gäller konkurser. I sig en intressant diskussion tycker jag. Var tar pengarna vägen? Är lönenivån för hög? Har man för dålig beläggning? Gör man bort sig för mycket med dåliga affärer/reklamationer och sånt? Trixar man med företagets pengar?
 
Clarken37
P PHPersson skrev:
Ja det är galet och jag skulle säga att merparten av alla hantverkare säger/gör så. Därav tycker jag inte det är oförtjänt att kalla dem nya tidens skojare.

Det finns såklart bra firmor som får oförtjänt kritik men de är i minoritet.

Själv skall jag anställa en snickre näste gång och erbjuda 1års jobb med 50’ i månaden. Kommer bli mycket billigare för mig.
Bra poäng. Du kan själv starta bolag och anlita en snickare på heltid istället för att ta in jobbet.

Ger du en månadslön på 40k i månaden kanske det kostar dig 60k i månaden. Då betalar du runt 375 kr per arbetstimme per månad vid 40 timmarsvecka
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
BUllshit. Det handlar mest om att hantverkare i gemen är jävligt opålitliga och inte gör ett bra jobb (självklart finns det undantag, du är säkert en av dem :) ).

Hantverkare får tjäna precis hur mycket pengar de vill. Men det sticker i ögonen när man börjar luska och märker hur ni agerar mot kund i gemen (kanske inte du, men en stor majoritet)

* Arbetstid överdrivs extremt vid fast pris. (Jag har fått uppskattningar som är 400-500% högre än vad de faktiskt i realiteten sen utförde tidsmässigt) Omvänt har jag vid rörligt fått uppskattningar som är 3-4 gånger lägre än vad de sen faktiskt utförde i arbetstimmar.
* Materialkostnad slängs gärna in i rot. Olagligt
* Väldigt många vägrar arbeta med annat än sina "egna" produkter. Detta eftersom ni får köpa dessa till inköpspris och sen fakturera kund butikspris och själva lägga mellanskillnaden i fickan.
* Extrem benägenhet att skylla ifrån sig, på andra hantverkare, på kundens hus etc.
* Helt oförmögna att städa upp sin egen skit
* Rena lögner mot kunder man tror "inte har koll" är standard.

Jag har de senaste 10 åren säkert haft med över 10 firmor och ännu fler enskilda hantverkare att göra. De som dykt upp och gjort ett rimligt jobb till rimlig tid och pris går att räkna på ena handen.

Varför existerar ens rot? Jo för att hantverkarna var ökända för att arbeta svart, så staten var tvungen att gå in och dra ned deras orimliga priser folk inte ville betala. Tycker du det är signifikativt för en pålitlig bransch?

Jag har vid många tillfällen fått "lära" hantverkare om deras egna yrken. Jag fick "lära" en entreprenör att huset blir fuktigare om man stänger av all ventilation på sommaren. Jag fick "lära" en annan att det inte är optimalt att använda glasfiberväv när man skarvar gipsskivor. Jag kan skriva en BOK om alla usla erfarenheter jag haft med hanvterkare.

Den enda bransch jag spontant har samma låga förtroende för som hantverkare är mäklare.
Du måste vara en drömkund för alla hantverkare! Dessutom expert på allt De ska utföra. Jag föreslår att Du i framtiden utför alla jobb och renoveringar själv. Du har väl gått i Besserwisser-skolan.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Tubes och 3 till
  • Laddar…
M
Clarken37 Clarken37 skrev:
När jag försökte pruta på mitt takfönsterjobb som jag hade offerter efter rot på 32-50k för så fick jag svaret ”jag måste ju ha NÅGRA” marginaler kvar.

Att man säger så samtidigt som man lägger på en arbetskostnad på 20-30k för att att byta ETT fönster samt tar 2ggr mer för materialet än det kostar i bygghandeln, det gör att jag tycker det känns löjligt.

De får in runt 15-30k i ren vinst på ett arbete som tar knappt EN dag att genomföra.
Men köp inte då om du tycker det är för dyrt!

Enda sättet att få ner priserna på är att inte gå med på att betala överpris, så länge folk med nylånta pengar till 1% ränta bokar alla byggare oavsett om de är bra eller inte så är det bara att hålla sig undan.

Själv gör jag det mesta på huset själv, håller på att sätta in två takkupoler i det som skall bli nytt kök, vågar inte tänka på vad det skulle kostat att få gjort eller hur det hade blivit med inlejd firma. De jag kontaktade orkade inte ens ge att pris, de insåg väl att det var för mycket jobb i förhållande till vad någon kunde tänkas betala.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
A Andreas1 Hantverkare skrev:
Jag har läst här i flera år, skrivit betydligt mindre.

Jag är både hantverkare men såklart också privatperson. Jag startade för drygt ett år sedan en tråd där jag efterlyste synpunkter kring hur vi fakturerade våra kunder ([länk]). Min förhoppning var att få input på kring hur vårt sätt att resonera kändes för kunderna. Det blev inte så lång diskussion, men fick ändå värdefull feedback, tack.

Ibland köper jag själv hantverkstjänster. Förutom det har jag som sagt läst många trådar här. Både som hantverkare och privatperson är jag förbannad på hantverkare som luras/bedras eller agerar i gråzoner. Dels drar det ner branschens rykte, dels blir jag såklart förbannad över att bli lurad.

Exempel jag har läst här (och en del har jag upplevt):

* Extra saker som tillkommer på fakturan som ej upplystes om eller rimligtvis kunde förväntas.

* Hantverkare som annonserar med låga timpriser och sen säger "du får fin rabatt av mig på materialet" men så är materialet sjukt dyrt istället.

* Hantverkare som tar fullt betalt för en lärling som inte tillför något.

* Hantverkare som kommer två på ett enmansjobb och tar betalt för båda.

* Hantverkare som slutar kommunicera vid kritik.

* Hantverkare som i efterhand berättar att man har en minimum-debitering

* Hantverkare som övertygar människor om att det behövs extra tilläggsarbete när så inte är fallet.

* Hantverkare som låter kunden betala frukost hos grossisten

* Hantverkare som använder kundens verktyg/dammsugare/whatever utan att man är överens om det.

* Hantverkare som smutsar ner utan att städa upp

* Hantverkare som tar med sig värdefullt rivningsmaterial (tex vvs i vissa fall) och lämnar det utan värde.

* Hantverkare som motiverar felaktigt rapporterade timmar med hur kollektivavtalet ser ut, eller att man annars hade fått spilltid på slutet av dagen etc.

Ja, listan kan säkert göras längre på beteende som har diskuterats här och som jag avskyr.



Men i alla dessa diskussioner så har jag ibland haft en gnagande känsla av att det ibland är någonting mer som är problemet...

De allra flesta privatpersoner som känner sig lurade eller svarar i trådarna har enligt mig rimliga o vettiga åsikter. Man vill ha transparens och inte känna sig lurad. Man uppmanar hantverkarbranschen - ta ett korrekt (dvs högre än idag) timpris och salta inte med sådant som kunden inte kan kontrollera/eller vet från början. Effektivisera er verksamhet istället för att lura/vara i gråzonen. Fullt rimligt tänk enligt min mening.

Se finns det såklart alltid en klick medlemmar som bara ska ha allting så billigt som möjligt. Det spelar ingen roll med transparens, prismodeller eller vad som. Oavsett vad det är så ska priset vara lägre. Dessa är rätt få och kanske inte så relevanta i det stora sammanhanget.

Sen finns det en annan liten grupp (som nog oftast är hantverkare) som tycker att kunden nästan alltid har fel och hantverkaren har rätt och kan bete sig hur som helst. De är i princip motpolen till gruppen i föregående stycke. Dessa är också relativt få och som hantverkare måste jag erkänna att jag inte alls förstår denna grupp. Det är ju precis de hantverkare som lurar kunder som drar ner branschen. Dessa vill jag inte förknippas med.

Men så finns det en annan grupp...där kommer det ibland kommentarer i stil med "De tar alldeles för mycket betalt med tanke på hur kort utbildning de har". Den förstår jag inte. För samma logik som gör att jag inte tar betalt för någon av mina anställda (eller lärling) som är med på ett jobb men av olika anledningar inte tillför något så kan ju utbildningens längd inte ha någon betydelse för vad det kostar - kostnaden skall ju enligt den tanken vara i relation till vilket värde man skapar.

Denna grupps tänk tyckte jag illustrerades väldigt väl i en tråd häromdagen (den handlade om resekostnader för hantverkare och jag vill inte gå mer off-topic där). Tråden hittar du här: [länk]

I den tråden skrevs i inlägg nr 68 följande:

"Med vinst bör nog företagen gå annars blir det KK men inte gå med övervinster pga penninggirighet."

Det fanns alltså en tanke att det var ok att ett företag gick plus. Men ett hantverkarföretag fick inte göra så kallade "övervinster". Dels förstår jag inte riktigt vad begreppet "övervinster" betyder. Jag undrar också om det bara är i hantverkarbranschen man inte får gå för mycket plus?

Jag får en magkänsla av att det trots allt finns en del skribenter här som ser det så. Att det är ok att hantverksföretag går plus, men inte för mycket. De är ju bara hantverkare. Att någon annan yrkesgrupp kan få tjäna så mycket de klarar (givetvis utan att lura någon, det är utanför diskussionen) får jag intrycket av är ok. Men inte hantverkare.

Har jag feltolkat detta? Eller finns det en gräns för hur bra det ska få gå för hantverkarföretag?

Diskussion om bedrägeri/gråzoner i form av vad jag har spaltat upp överst i inlägget är utanför topic. Frågeställningen gäller ett företag som är transparenta med antingen fasta priser eller löpande räkning utan saltning. Kunden är nöjd med kvalitet och känner sig inte lurad av priset. Finns det då en maxgräns för vad hantverksföretag får tjäna?
Tänker du misstolkat lite. I mitt tycke är övervinster när man inte adderar ett värde motsvarande det man tar betalt för varan/tjänsten.
Hantverkare blir ju då ett exempel om man tjänar typ 10-20 tusen i timpeng på att beställa materialet ngt som många inte inser innan fakturan kommer och man ser här i trådar att folk blir upprörda över. Jobbade i en verksamhet där 3-4% påslag på inköpt materialpris var adekvat. En hantverkare med mindre volymer skullle med en ren killgissning kanske hamna på 10-15%. 50-100% eller mer i påslag mot vad kunden kan klicka fram o beställa hem på nätet för standardvaror är övervinster med tanke på timpriset för arbetsinsatsen. MEN om man är öppen med det är det ingen övervinst för då anser ju kunden att det är så värdeskapande att det är värt de pengarna att slippa klicka på datorn. Sen vill inte många hantverkare såklart inte utföra arbetet om de inte får köpa materialet vilket lite är ett tecken på att de tjänar mer i timmen på att beställa varor än själva hantverksjobbet. Dvs när hantverkaren säger han tar xkr i timmen gäller det inte för när han beställer material. Smart eller övervinst upplevs olika om man tar betalt eller betalar tänker jag.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Clarken37
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du måste vara en drömkund för alla hantverkare! Dessutom expert på allt De ska utföra. Jag föreslår att Du i framtiden utför alla jobb och renoveringar själv. Du har väl gått i Besserwisser-skolan.
Verkligen inte. Men jag förstår tex så pass mycket att det inte är optimalt att placera byggmaterial ute i ösregn istället för vårt tomma garage där vi bett HV placera materialet.

Jag förstår att det går att planera lite bättre än att behöva lägga 2 timmar per dag på att ”handla material” 3 gånger på EN arbetsvecka.

Jag förstår att det inte är så smart att dra vattenledningar utan isolering på en kallvind.

Jag förstår att man som plattsättare måste snacka ihop sig med vvs och snickare om hur mycket golvet kommer höjas när man sätter en vägghängd toalett.

Jag förstår att man nog borde hålla sig till gipstillverkarens anvisningar när man sätter gipsväggar och inte göra exakt så de UTRYCKLIGEN skriver att man INTE ska göra.

Osv osv osv. Men visst jag är en besserwisser Har ju varit kanonkul att ha familjen i andrahandsboende i flera månader i onödan.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Clarken37
M mnils skrev:
Men köp inte då om du tycker det är för dyrt!

Enda sättet att få ner priserna på är att inte gå med på att betala överpris, så länge folk med nylånta pengar till 1% ränta bokar alla byggare oavsett om de är bra eller inte så är det bara att hålla sig undan.

Själv gör jag det mesta på huset själv, håller på att sätta in två takkupoler i det som skall bli nytt kök, vågar inte tänka på vad det skulle kostat att få gjort eller hur det hade blivit med inlejd firma. De jag kontaktade orkade inte ens ge att pris, de insåg väl att det var för mycket jobb i förhållande till vad någon kunde tänkas betala.
Kommer inte göra det heller. Blir lokal snickare med eget fönster nästa gång.
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Bra poäng. Du kan själv starta bolag och anlita en snickare på heltid istället för att ta in jobbet.

Ger du en månadslön på 40k i månaden kanske det kostar dig 60k i månaden. Då betalar du runt 375 kr per arbetstimme per månad vid 40 timmarsvecka
Exakt och i mitt fall som skall göra en del stora jobb kommer det med marginal halvera kostnaderna. Köper in allt material själv och skänker sedan bolaget till snickaren så kan han ta egna uppdrag och använda mitt hus som referens. Win win
 
Clarken37
P PHPersson skrev:
Exakt och i mitt fall som skall göra en del stora jobb kommer det med marginal halvera kostnaderna. Köper in allt material själv och skänker sedan bolaget till snickaren så kan han ta egna uppdrag och använda mitt hus som referens. Win win
Efter rot blir det ju dock bara 490 kr i timmen för hantverkaren (bara här förstår man ju varför rot existerar). Men gör du ett större jobb tar ju rot slut i ett nafs
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Du måste vara en drömkund för alla hantverkare! Dessutom expert på allt De ska utföra. Jag föreslår att Du i framtiden utför alla jobb och renoveringar själv. Du har väl gått i Besserwisser-skolan.
Problemet är nog snarare att det dröser av hantverkare som saknar massa kunskaper. Att personer som inte är i branschen har mer kunskap än hantverkarna själva är inte ovanligt men det borde inte vara så.
Jag har samma erfarenhet… hos mig kom snickaren med den briljanta iden att sätta en vakuumventil på avloppet. Det funkar ibland men i mitt fall med enskilt avlopp riskera det att förstöra hela avloppet. Borde han då jobba med det han gör om man inte ens har de mest grundläggande kunskaperna? Du kan ju också gissa vem som fick betala för att dra upp luftningen på taket… inte erbjöd sig snickaren iaf.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.